OVERALT: Du er kanskje vant med å klare deg uten oppvaskmaskin på hytta, men ifølge Elektronikkbransjen er maskinene på full vei inn der, også.  Foto: Colourbox.com
OVERALT: Du er kanskje vant med å klare deg uten oppvaskmaskin på hytta, men ifølge Elektronikkbransjen er maskinene på full vei inn der, også. Foto: Colourbox.comVis mer

Nå har vi oppvaskmaskin på hytta

Nordmenn tømmer lommeboka på moderne hytter og oppussing.

Takket være ferske bransjetall fra elektronikkbutikkene vet vi nå hva vi fylte hjemmene våre med av elektronikk i 2012.

Totalomsetningen økte i fjor, noe som ikke har skjedd de siden 2007. Dyre mobiler har noe av æren, sammen med hvitevarer.

Nordmenn kjøpte i fjor nemlig ni prosent flere hvitevarer enn året før, og bransjen jubler.

Mer fra tallene: Så mange nettbrett kjøpte nordmenn i 2012

Dør oppvaskbørsten?

– Folk vil ha det like komfortabelt på hytta som hjemme, og mange hyttefelt får derfor innlagt vann, forteller administrerende direktør Jan A. Røsholm i stiftelsen Elektronikkbransjen, som har hentet inn tallene.

Dermed ser man en oppsving i blant annet antall solgte oppvaskmaskiner, opp fra 164.000 i 2011 til 182.000 i fjor, med andre ord 11 prosent vekst.

Har du oppvaskmaskin på hytta?

Stem her: (Avsluttet)
Nei(37%) 393
Har ikke hytte(37%) 385
Ja(26%) 273
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Jeg kjenner ingen som ikke har oppvaskmaskin. Selv på hytta er oppvaskbørsten i ferd med å dø, mener Røsholm.

Også kjøleskap selges det rekordmange av: 93.000 i 2012, mot for eksempel 77.000 i 2010.

"Easy Slide Shelf", "Open box", "Grab'n'go" – her er det nye superkjøleskapet fra Samsung!

Integrerte hvitevarer

Også nordmenns nye folksport oppussing skal ha mye av æren for den økte omsetningen. Dette gjelder både på hytter og i de tusen hjem. I tillegg til dette kommer nybygging av boliger.

Spesielt innebygde/integrerte hvitevarer har dermed fått en kraftig oppsving: 18 prosent flere slike hvitevarer ble solgt i fjor sammenliknet med året før.

I 2006 var "bare" 169.000 hvitevarer av denne typen, mens det i 2012 ble solgt 227.000 slike. Tallet har aldri vært høyere.

Dette må du huske på når du kjøper komfyr

STØRRE: Administrerende direktør Jan A. Røsholm i stiftelsen Elektronikkbransjen har tall som vitner om flere hvitevarer, og færre, men større, TV-er. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Færre, men større TV-er

Samtidig som vi kjøper stadig mer til kjøkkenet, kjøper vi mindre til stua. Det ble solgt 483.000 TV-er i fjor, mot 520.000 året før.

Til gjengjeld kjøper vi stadig større og dyrere modeller.

Andelen TV-er over 55 tommer doblet seg, og 44 til 54 tommer økte også. Det er fortsatt 40 til 43 tommer som er mest populært, men denne andelen er på vei nedover.

Også andelen plasma-TV-er synker, fra 14 prosent i 2011 til 8,5 prosent i fjor. 91,5 prosent av alle solgte TV-er i Norge var altså LCD. OLED kom nemlig aldri på banen.

– Vi hadde troen på at OLED kom i 2012, men det skjedde ikke. Nå er vi spent på OLED og 4K i 2013, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen.

Det som garantert kommer for fullt i 2013, er mer strømming av video fra nettet. Det tyder allerede totalsalget av videoprodukter som Blu-ray-spillere på, som falt fra 370.000 enheter i 2011 til 323.000 i fjor. Dette vil bare fortsette å dale, tror Elektronikkbransjen.

Før du kjøper TV må du innom her: Alle DinSides TV-tester!