<b>GJØR DET IGJEN:</b> Living krever fortsatt ikke samtykke for å motta sms, men nå er det gratis å melde seg av mailinglistene.  Foto: Per Ervland
GJØR DET IGJEN: Living krever fortsatt ikke samtykke for å motta sms, men nå er det gratis å melde seg av mailinglistene. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå har de gjort det igjen!

Mer SMS-spam fra Living.

Før helgen satte møbelkjeden Living sinnene i kok hos en mengde norske forbrukere da de sendte ut en SMS med forespørsel om kundene ønsket tilbud på SMS.

I hovedsak var det to ting mottakerne reagerte på: Man måtte aktivt melde seg av en SMS-tjeneste de ikke visste at de hadde meldt seg på, og dette koster penger (prisen av en SMS). I tillegg var det mange som ikke hadde handlet på Living på flere år.

Ifølge Forbrukerombudet skal man aktivt melde seg på slike tjenester, man skal ikke måtte melde seg av. Living-direktør Øyvind Tidemandsen beklaget utsendelsen, og innrømmet at de nok ikke kjente reglene for SMS-markedsføring godt nok.

Les mer: Vil boikotte Living

Ny SMS i dag

I dag gjorde Living det igjen. De sendte følgende melding til en rekke kunder:

    24.mars inviterer vi alle venner og tidligere kunder til en Happy Day hos LIVING. Kjøp denne dagen og få et gavekort på 25 % av verdien du handler for! Velkommen! Ønsker du ikke reklame fra oss, send sms ?stopp living? til 2007, eller gå inn på www.living.no/sms.
Dette var det flere av våre lesere som reagerte på, blant annet Joakim Bjørgen.

– Har fortsatt ikke gitt mitt samtykke til at de kan "spamme" ned telefonen min med unødvendig tøys! sier Bjørgen til DinSide.

Han var riktignok en av dem som ikke meldte seg av sms-listen, av prinsipp.

– [Jeg] er ikke interessert i å bruke et rødt øre på å finansiere denne formen for spam fra en stor kjede som Living!

Vær forsiktig: Falsk Ikea-konkurranse kan koste deg opptil 14.000 kroner i året

- Her følger vi forskriftene

Administrerende direktør Øyvind Tidemandsen, bekrefter at de nok en gang har sendt ut en SMS til kunder i sine register.

– Vi har brukt noe tid på å sette oss inn i disse reglene, og mener jo at vi har loven på vår side her, sier Tidemandsen til DinSide.

Grunnen til det er at de nå har begrenset utsendelsene til kunder som har handlet hos dem innenfor det som er kjøpslovens reklamasjonstid på møbler, fem år.

– V mener jo da at vi har et kundeforhold til disse personene, fordi vi har et reklamasjonsansvar overfor dem.

Han presiserer at dem som meldte seg av listene sist, ikke skal ha fått denne SMS-en. – I tillegg har vi da fjernet alle de eldre kundene, altså de som ikke har handlet hos oss på fem år. Vi mener da at vi her følger forskriftene.

Når har man egentlig et kundeforhold?

Ifølge Frode Elton Haug, juridisk leder i Forbrukerombudet, må dette vurderes nærmere.

- Det jeg kan si er at enkeltkjøp av billige forbruksartikler vil aldri medføre at det opprettes noe kundeforhold. For eksempel om man har kjøpt varer for et par hundre kroner, sier Elton Haug til DinSide.

Om en sofa til 5.000 eller 15.000, eller et bord til 400 eller 4.000, vil utløse et kundeforhold er imidlertid i en gråsone, og vil måtte vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Uønsket reklame: Hengte Donald-reklame på postkassen midt i vinterferien

- Ikke bare å bruke telefonnummeret


Ifølge Elton Haug har ombudet tatt kontakt med Living i etterkant av den forrige SMS-en, og et brev der de ber om redegjørelse for utsendelsen er på vei til møbelkjeden.

- Det som uansett er viktig er at en som næringsdrivende ikke bare kan ta e-poster eller telefonnummer en har samlet fra kunder og bestemme seg for å sende mailer eller sms-er uten at kunden har gitt samtykke til dette, sier Elton Haug til DinSide.

Så selv om du har registrert deg med telefonnummer hos en bedrift, for eksempel i forbindelse med hjemkjøring av varer, betyr ikke dette at bedriften senere kan bruke dette som en informasjonskanal. Du må ha blitt gjort oppmerksom på det, og godkjenne det først.

- Utifra de klagene vi har fått inn til oss, ser det ikke ut som om Living har gitt slik forhåndsinformasjon til kunden med mulighet for å takke nei. Og da vil dette være i strid med markedsføringsloven, sier Elton Haug, men presiserer at han ikke kan konkludere med om dette faktisk er tilfelle før de har fått en redegjørelse fra møbelkjeden.