STERK VEKST: Siden platekompaniet begynte med vinylplater i 2011 har salget tatt seg opp jevnt og trutt, kan butikksjef Øyvind Åsebø fortelle. Foto: Tore Neset
STERK VEKST: Siden platekompaniet begynte med vinylplater i 2011 har salget tatt seg opp jevnt og trutt, kan butikksjef Øyvind Åsebø fortelle. Foto: Tore NesetVis mer

LP-plater og vinyl har tatt av

Nå er det LP-hylla som gjelder

Tidenes comeback for gammel teknologi.

Først trodde vi bare det var en forbigående greie, drevet av gamlinger som savner ungdommen sin med Stones og Beatles-kos på platespilleren.

I dag selges det langt flere platespillere enn CD-spillere i Norge. Og CD-hyllene har begynt å skrumpe inn til fordel for hyllemetre med LP-plater.

Det er som man føler seg hensatt til 70-tallet igjen. Men det er folk som er født på 90-tallet som driver trenden framover.

17-åringer vil ha «gubbemusikk»

- Det er både eldre og unge som kjøper. En god blanding, vil jeg si. Men felles for begge gruppene er at de alle sammen vil ha klassikere. Stones og Beatles og sånt. Vi har 17-åringer inne i butikken som spør etter The Doors, sier butikksjef Øyvind Åsebø hos Platekompaniet på kjøpesenteret Oslo City i Oslo.

I en ett år gammel britisk undersøkelse går det fram at nesten halvparten av de som kjøper LP-plater aldri spiller dem. Og at hele sju prosent av vinylkøperne rett og slett ikke har platespiller i det hele tatt.

Slik er det ikke i Norge, mener Åsebø.

VINYLFEBER: I Storbritannia utgjør nå LP-salget mer i kroner og øre enn salget av digital, nedlastbar musikk. Her fra en vinylbutikk i London. Foto: John Stillwell/PA Phostos/NTB scanpix Vis mer

- Det finnes sikkert de som bare skal ha platene til pynt, for eksempel henge dem på veggen. Men mitt inntrykk er at de aller fleste kjøper dem for å lytte til musikken. Jeg tror det er en reaksjon på at alt har blitt så enkelt, at du finner musikk overalt. Folk vil ha noe håndfast, noe som har varig verdi.

Massiv oppgang i salget

Slike folk blir det stadig flere av, viser salgsstatistikkene. I fjor ble det solgt hele 15.000 platespillere i Norge, ifølge tall fra Elektronikkbransjen. Samme statistikk viser at det bare ble solgt 1.000 CD-spillere totalt.

Den norske grenen av den internasjonale musikkbransjeorganisasjonen IFPI har foreløpig ikke tall for 2016, men i forfjor ble det solgt solgt vinyl for 26,1 millioner kroner.

Det er en oppgang på hele 68,9 prosent fra 2014.

Og oppgang har det vært helt siden 2011. Vinylsalget utgjør 24 prosent av det fysiske salget, og fire prosent av totalsalget av musikk, ifølge IFPIs årsrapport for 2015.

I fjor gikk omsetningen av vinylplater forbi digital nedlastbar musikk, etter en sammenhengende vekst i åtte år.

Platebaren lever

Det er ikke bare Platekompaniet som fyller opp hyllene sine med rockens klassikere på vinyl.

Den tradisjonsrike platebaren Apollon i Nygårdsgaten i Bergen har fått en ny vår med vinylen. Skjenkebevilling har de også fått, fordi de er definert som kulturinstitusjon og ikke ren butikk.

TRADISJONSRIK: Apollon i Bergen er trolig Norges eldste dedikerte platebar som fortsatt eksisterer. Nå satser de tungt på vinyl. Foto:Apollon.no Vis mer

Hit kommer folk som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk, i dag som i 1976.

- På 90-tallet var det mange i dag godt voksne mennesker som kvittet seg med store LP-samlinger og kjøpte alt på ny på CD. Så skjedde det noe rundt 2000. Da kom DJ-bølgen, og unge syntes det var gjevt å spille vinyl igjen, forteller Einar Engelstad hos Apollon til Dinside.

Omslag i 2010

Engelstad har vært tilknyttet landets eldste uavhengige plateforretning i snart 40 år. Han er også mangeårig musikkskribent i Bergens Tidende, og er kjent i byens musikkretser under navnet «Engelen».

Han forteller om et nytt skifte som kom rundt 2010.

ALLE ALDRE: Både de som opplevde rocken på 70-tallet og unge som liker samme musikk kjøper vinyl, forteller Einar Engelstad hos Apollon i Bergen. Foto: Terje Mosnes/Dagbladet Vis mer

- Da skjedde det to ting: Eldre folk som hadde kvittet seg med platesamlingene sine for 20 år siden begynte å kjøpe opp vinyl på ny. Samtidig begynte en ny generasjon musikkinteressert ungdom å fatte interesse for musikk på fysiske medier.

Og det var LP-platene ungdommen gikk for, ikke CD. Samtidig var de underlig nok mer interessert i den klassiske rocken fra den gang forledrene deres var unge enn musikk som ble laget av jevnaldrende.

Slik er det fortsatt, mener Engelstad.

- Blir aldri mainstream

- Den digitialt produserte musikken på 80-tallet og oppover på 90-tallet låter steril og død. Det er mye mer liv i innspillingene fra slutten av 60-tallet og oppover på 70-tallet. Jeg forstår dem godt, humrer veteranen Engelstad.

Han undertreker at det ikke er «mainstream»-ungdommen som vanker i platebaren hans.

- Kygo-folket interesserer seg verken for vinyl eller klassisk rock. Og du kunne ikke ha solgt samle-plater som «Absolute Music» på vinyl i dag. Det er strømming som gjelder for de fleste. Men for gutta med bukkeskjegg er det vinyl og håndbrygget øl som gjelder.

- Hva med jentene? Er dette bare en guttegreie?

- Absolutt ikke, mener Engelstad. - Det kommer stadig inn unge kvinner og skal ha klassikere på vinyl. Men musikkmiljøet er nok fortsatt ganske mannsdominert, i dag som på 70-tallet.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen sto det at vinylsalget i Storbritannia passerte CD-salget i fjor. Dette er ikke riktig. Det korrekte er at vinylsalget gikk forbi nedlastbar musikk.

LES OGSÅ:
USA i 2016: Platespilleren er på vei tilbake for fullt
Klassisk stereo på loftet? Du kan sitte på en gullgruve
Slik blir du kvitt støyen fra platespilleren