My blue suede blues

KOMMENTAR: Winter light, berry og layed back brown. Er det en ny drink? Lipgloss? Den nyeste sangen til Sugababes? Nei - det er årets nye malingsfarger som skal pushes.

En dårlig boybandlåt

Nytt år, ny sesong, nye malingsfarger. Etter å ganske ubevisst ha latt hele husmanns-bonde-fargeskalaen synke inn på 90-tallet, og gjort narr av hele choco-caffe-mocca-latte-cappuchino-fargeskalaen de første fem 2000-årene, har undertegnede tatt seg i å se etter en gang til, ved opptil flere anledninger i det siste. For hva er det egentlig malingsprodusentene tror jeg har lyst til å dekorere boligen min med? En rekke av de "nye" fargene som presenteres gir nemlig helt andre assosiasjoner enn innredning og fargeglede. Jeg nevner: Sminke. Lukteviskelær. Dårlige drinker man får med paraply i sydlige strøk. Og enda dårligere boybandlåter.

Soul Selections fra Beckers.
Faksimile fra Beckers.no Vis mer


Litt mer groove

Det er ikke bare søte småpiker som skal blidgjøres. Malingprodusenten Beckers frir i år til de litt tøffere (damene) med malingserien "Soul Selections". Her har fargene fått navn enhver Barry White eller Marvin Gaye-låt verdig. Heart-breaking beige, Lovely Red og Layed Back Brown. Attpåtil markedsføres den nye serien med fargekart som ser ut som gamle vinylplater. Fargene i den nye serien er dessuten, ifølge produsenten, litt mørkere. For dem som liker å leve litt on the dark side, kanskje?

Kjedelig kode

En kollega gjorde god og lang research da hun skulle male sin nye leilighet. Fargen hun landet på het noe slikt som 10 10 Y20 R. Det var hun ikke særlig fornøyd med, men det var nå en gang navnet på den fargen hun ville ha.

- Det er ikke bare det at det er litt kjedelig å male veggene i en farge som kun heter en sær blanding av tall og bokstaver, men det har også vært litt komplisert de gangene jeg skulle kjøpe ny maling. Glemte jeg fargekoden hjemme, var det bare å snu og hente den, før jeg kunne kjøpe mer. Hadde malingen hatt et navn, hadde det vært mye greiere å huske, sier hun.

(Og for dem som måtte lure på det, det er ikke en vilkårlig tall og bokstavkombinasjon. Y står for yellow og R for rød. Tallene bak dem, indikerer andelen som er blandet i basisfargen, som er hvit. Det første 10-tallet indikerer andelen svart som er blandet i. 10 10Y 20R er egentlig en ganske så pen, caffe-latte-aktig farge. Men en kjedelig, og upraktisk, navnløs sådan.)

Feminine følelser og inspirasjon

- Det handler om inspirasjon, sier Tore Woll, tekstforfatter i Try kommunikasjonsbyrå. - Finner du en leverandør som kan imøtekomme din inspirasjon - en er jo gjerne i inspirasjonsmodus når en skal pusse opp - eller enda bedre: Inspirere videre, vil jo dette være et klart valg. Han mener de nye malingsfargene prøver på nettopp det.

Interiør og oppussing er big business, og det er mange som vil ha sin del av kaken.

- Navnene spiller på følelser, og det virker som om referansene spiller mer på det estetiske helhetsinntrykket og stemninger, enn selve fargene. Ifølge Woll henvender malingsprodusentene seg her klart til en feminin kjøpegruppe. Det har blitt kosmetisk. - Ser du på fargekart for eksteriørmaling heter fargene oker, grønt, blått - klar tale - til den mannen, som somregel både står for innkjøpet og jobben.

- Interiørfargene er en del av det totale interiøret, skal passe til alt fra en sofa til en pute eller en TV. Og dette er en arena kvinnene stort sett råder over, avslutter Woll.

Hokus-pokus

Ifølge språkforsker og forfatter Helene Uri, er det rett og slett snakk om ordmagi.
- Slik språkbruk er en form for ordmagi vi faktisk går på. Farger med trendy navn høres jo veldig lekkert ut, og en får følelsen av at en er veldig trendy, sier hun.

- Vi lar oss litt lure av det fine ordet til å tro at fargen er litt mer trendy og litt penere enn de egentlig er.

Mer glamour

Ifølge trendforsker Lisbeth Larsen, ser farge- og interiørbransjen stadig mer på motebransjen. På oppdrag fra IFI (Informasjonskontoret for farge og interiør) iscenesatte hun i fjor en motevisning med høstens interiørtrender der modellene gikk på catwalken kun iført elementer fra interiørbransjen.

En morsom gimmick, men også litt trist, om vi tar forbrukerbrillene på. Før varte interiørtrendene flere sesonger, noen holdt attpåtil i flere år. Nå skifter, eller i det minste videreutvikles, trendene opptil flere ganger i året: Og hvem rekker vel å følge med? Vi, og mange med oss, har andre ting å gjøre enn å pusse opp hver gang moten skifter.

Ris til flere bransjer, blant annet egen

Produsenten Fritz Hansen samler nylanseringene sine i en høst- og en vårkolleksjon. - Vi har jo alltid lansert flere nyheter hvert år, men lett etter en morsom ramme når vi skulle presentere dem. I tillegg ønsket vi å gjøre møbelbransjen litt mer glamorøs, så da var det et ganske naturlig valg, sa en av selskapets representanter til DinSide i høst.

Det som også ble sagt, og grunnen til at vi har latt ovennevnte representant være anonym, var at dette også fører til at produsenten selger mer. Hver kolleksjon presenterer møbler som passer sammen. Nye møbler får gamle klassikere til å se enda bedre ut. Eller nye farger på gamle klassikere matcher nye møbler. Helheten er strømlinjeformet. Og en kan kjøpe en fiks ferdig innredning. Smart.

Mediebransjen er ikke noe bedre. Vi henger med på pr-gimmickene og sloss med penner og malingkoster og fekter vilt med tommestokker, slik at nettopp vi og vår publikasjon skal være den første som kan videreformidle de nye interiørtrendene. Glossy interiørblader trekker stadig oftere frem trender fra catwalken og blander dem i collager med de nyeste tingene vi skal pynte boligen med. Klærne skal matche interiøret, eller omvendt.

Kosmesnikk-snakk

Nå er det altså kosmetikkbransjen det lånes fra. - Og tro ikke at kosmetikkbransjen er særlig mye bedre. Også her lanseres produkter i ny emballasje, med eller uten skimmer, og med nytt navn, hver eneste sesong. Og kvinner (og kanskje til og med noen menn) lar seg friste til å kjøpe en ny rød lebestift, med navn som ligger nært sesongens tema. Lancômes lipglosser i pink gourmand, dear cherry, sugar plum, og lebestiften i rose macaron er jo bare til å spise opp!

Lar du deg lure?

Hvilken malingsfarge har du mest lyst til å kjøpe? (Avsluttet)
Den som er penest(68%) 136
Blue suede blues(21%) 42
Bondeblått(11%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Blue Suede Blues

Så vi lar oss friste, lure, kjøpe, eller hva du nå enn vil kalle det. For om vi ser bort ifra den ørlille, ubetydelige fargeforskjellen: Hva frister deg mest? Blue Suede Blues eller Bondeblått? Jeg vet hva jeg helst ville brukt mine penger på. Vet du?

Les mer på DinSide Bolig:

Interiør på Catwalken
Saltos lille venn (fra Fritz Hansens høstkolleksjon)
NCS Colour Scan: Finner den perfekte fargekoden