Kjetil Rolness etterlyser mer kos fra Ikea, og han tror Ikea-kundene har mer smak enn de har penger. Foto: Per Ervland
Kjetil Rolness etterlyser mer kos fra Ikea, og han tror Ikea-kundene har mer smak enn de har penger. Foto: Per ErvlandVis mer

Mer kos til folket

Kjetil Rolness oppfordrer Ikea til å satse mer på kos i produktene sine. Men ikke den kosen som får det til å dryppe svette fra taket.

Kjetil Rolness, norsk sosiolog, artist og skribent, også kjent under sitt alter ego Jens Pikenes, har brukt sin sosialantropologiske bakgrunn til å plassere Ikeas enorme kundemasse på et sosialt kart.

Hvem er det typiske Ikea-mennesket? Hvordan har en møbelbutikk klart å stikke seg så langt inn i folkesjela vår?

I går holdt han et humoristisk foredrag nede i parkeringshuset på Ikea Slependen. – Å foredra på Ikea er litt som å gjøre en PR-jobb for Røde Kors eller Helse- og omsorgsdepartementet, åpner han.

Les også: Nært, varmt og uintellektuelt fra Ikea

Ikea er kjent for markedsføre med stort fokus på miljøvern og solidaritet. I den nye produktkatalogen Ikea PS, er for eksempel en av de første sidene dedikert til å fronte sitt samarbeid med UNICEF.

Dette er noe Rolness synes er interessant.

- Hvordan kan Ikea være både fornuftens og samfunnets vokter, samtidig som de egentlig er en bransje preget av synd?

Se foredraget i videoen under:


Les også: Det umoderne er in