IKKE SANT: iHus får kritikk for å ha solgt boliger med mindre felleskostnader i måneden enn det som faktisk er tilfelle.  Foto: OLE PETTER BAUGERUD STOKKE
IKKE SANT: iHus får kritikk for å ha solgt boliger med mindre felleskostnader i måneden enn det som faktisk er tilfelle. Foto: OLE PETTER BAUGERUD STOKKEVis mer

Mener iHus jukser med prisene

Oppgir ikke hele fellesutgiften i annonsene. Forbrukerombudet krever endring.

Allerede i 2010 fortalte DinSide om iHus sin spesielle omgang med felleskostnader i boligannonser.

Les saken her: Nei, husleien er ikke lav

Når man søker etter boliger på Finn, står fellesutgifter i måneden oppgitt sammen med kjøpssummen i søketreffene for å gjøre det lettere for kundene å orientere seg.

Men der de andre inkluderer alle månedlige utgifter i denne posten, velger iHus å gjøre den så liten som mulig.

Blant annet ved å fjerne avdrag på fellesgjelden.

Over dobling av prisen

Etter at vi skrev om problemet i 2010 har selskapet bare fortsatt med praksisen. Nå har imidlertid Forbrukerombudet sendt et brev til iHus Grünerløkka hvor de krever en umiddelbar opprydding.

De mener markedsføringen fra iHus er villedende, og viser til en konkret klage fra en boligkjøper i Oslo:

Felleskostnadene for en leilighet i Grüners gate i Oslo stod oppført som 1.856 kroner i boligannonsens oppsummering. Inne i annonsen kom det frem at renter og avdrag på felleslånet ikke var medregnet, og at felleskostandene dermed kom helt opp i 4.582 kroner måneden.

Boligprisene hoppet i august - langt sterkere vekst enn ventet

Dermed mener Forbrukerombudet at annonsene fra iHus Grünerløkka ikke bare strider mot bransjenormen om at fellesutgifter inkluderer rubbel og bit, men også markedsføringsloven.

HER: I søkeresultatene på Finn.no skaffer mange seg rask oversikt over markedet. Og det er her iHus har oppgitt for lave fellesutgifter. Vis mer


Annonsene anses dermed som ulovlige.

Oppgitt ombud

– Det er de totale felleskostnadene som er interessante, så denne informasjonen kan ikke gjemmes bort, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Ifølge henne er andre flinke til det iHus tydeligvis har slitt lenge med.

– Vi er ikke kjent med at andre eiendomsmeglere fjerner deler av felleskostnadene på denne måten, sukker hun.

Mener det er enklere

iHus sentralt vil ikke uttale seg om saken. "iHus Grünerløkka må stå for egne feil" sies det derfra.

iHus Grünerløkka ser på sin side ikke at de har gjort noen feil.

– Vi har splittet opp felleskostnadene fordi vi mener det er mer oversiktlig, sier daglig leder Ada Kjenner til DinSide.

Finn.no lanserer egen app

Hun understreker at det ikke dreier seg om alle meglerne hennes, og at det heller ikke dreier seg om andre aktører i iHus-kjeden.

– Enkelte meglere i én av iHus sine virksomheter velger å inkludere helt andre ting i felleskostnader enn alle andre meglere i hele Norge. Hvordan kan dere mene at dette gjør boligkjøp mer oversiktlig?

Stoler du på eiendomsmeglere?

(Avsluttet)
Nei(71%) 377
Til en viss grad(20%) 104
Ja(9%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Meglere er selvstendige i sitt arbeid. Noen tror på noe, noen tror på noe annet. Det er opp til hver enkelt hva som må til for å gjøre en leilighet synlig, forteller Kjenner.

"Bare et klikk"

Hennes siste sitat er interessant, og er nettopp Forbrukerombudets poeng.

Ombudet mener iHus kan ha tuklet med tallene for å gjøre boligene mer attraktive i lange lister over leiligheter med tidvis store fellesutgifter.

Kjenner sier flere ganger til DinSide at saken ikke er noe problem, da kunden raskt finner ut hva fellesutgiftene faktisk inneholder. Vel og merke etter at kunden har trykket på annonsen. Da har megleren allerede fått det som han vil.

– Men så kan de jo bare trykke seg ut, mener Kjenner.

iHus lover uansett å stanse all slik markedsføring øyeblikkelig. Allerede skal annonser med ufullstendig fellesutgifter være rettet opp i.

Derfor bør du ta med klinkekuler på visning