Meglervinner: Postbanken

Regn med en rekke skjulte ekstrautgifter når du skal selge boligen. Du sparer hele 15.000 kroner på å velge Postbanken i stedet for DnB Eiendom. Notar er enda dyrere.

Meglervinner: Postbanken

  1. Prisene: Se hva du sparer


Paradoksalt nok er både Postbanken Eiendom og DnB Eiendom eid av DnB-konsernet.

15.000 kroner er mye i prisforskjell for å selge én bolig. Prisforskjellene forsterker bildet av at Postbanken har en mer folkelig profil enn DnB.

Stordrift

Lars Erlend Bye, markedssjef i Postbanken Eiendom, mener hovedgrunnen er ulike annonsepriser.

- Siden vi er en av Aftenpostens største annonsekunder, får vi gode rabatter og lavere priser på annonsering, sier Bye. Og det er nettopp på annonsering Postbanken er billigst i forhold til konkurrentene.

Å ha en middels stor annonse på trykk to ganger i Aftenposten koster drøyt 10.000 kroner for Postbanken-kunder.

Kunder i DnB Eiendom må ut med over 20.000 kroner for den samme annonseringen. Ja, du leste riktig. 10.000 blanke kroner i prisforskjell mellom to meglerforetak som har samme eier.

Se alle de reelle meglerprisene

Prut

DnB Eiendom pusher samtidig en pakke med 10 annonser i avisa pluss Internett-annonsering for 24.900 kroner.

Å heve prisene på billige produkter er et velkjent triks for å få folk til å kjøpe dyrere produkter. DnB Eiendom mener folk bør prute på meglerprovisjonen.

- I dagens marked er den reelle provisjonen langt lavere enn 3,1 prosent av salgssummen. Mange betaler mindre enn dette, sier Rune Garborg, leder av DnB Eiendomsmegling.


- Hard konkurranse gjør at provisjonen varierer betydelig. Meglere tar mindre provisjon for en lettsolgt bolig i høyere prisklasser enn for en billig borettslagsleilighet, sier Stein Vaagan, regionsleder i Exact Oslo.

Lik pris

Samtidig avslører DinSides tall en merkelig enighet mellom meglerne. De landsdekkende kjedene i undersøkelsen opererer alle som én med en fast provisjon på 3,1 prosent.

Før myndighetene innførte moms på eiendomsmeglertjenester, varierte provisjonssatsen for eksempel fra 2,0 til 2,5 prosent.

I dag er Notar det eneste meglerselskapet som avviser pruting.

- Hos oss er satsen på 3,1 prosent. Og den er ikke åpen for forhandlinger, sier Eivind Rodem, pressetalsmann i Notar.

Pakker

Notar bruker egne markedsføringspakker og annonserer stort sett i Notaravisen. DinSide ba Notar spesifisere prisen for å selge boligen utenom pakketilbudene. Da endte de midt på treet prismessig.

Med selskapets markedsføringspakker, som stipulerer det de mener du skal betale for salgsjobben, er Notar "som vanlig" dyrere enn konkurrentene - denne gangen vel 22.000 kroner.

Da får du ingen annonsering i Aftenposten, men får ubegrenset annonsering i Notaravisen. Notar viser som vanlig til sin omstridte salgsgaranti.

- Vi mener garantien sikrer at boligselgere ikke taper penger hvis de ikke får solgt boligen, noe som kan skje i dagens marked, sier Eivind Rodem.

Se de reelle meglerprisene