Meglernes nye våpen: Digital styling

KJØPE BOLIG: Kjenner du deg ikke igjen på visning? Sjansen er stor for at du har støtt på meglernes nye våpen: Digital styling. Gi huset ekstrem forvandling, uten ett eneste penselstrøk!

Digital Styling

DinSides boligredaksjon leser mange boligannonser i løpet av en uke. Vi følger ivrig med, både på papir og på nett. Det har vi også en rekke lesere som gjør. De sender oss jevnlig tips, og hver gang vi tror vi har sett alt ... dukker det opp noe nytt.

Det gjorde det da en av de mer erfarne finn.noerne sendte oss dette prospektet.

Ved første øyekast så det ut som om det var to stuer, to kjøkken, to nesten like bad, to bibliotek.. helt til vi så merket nederst i høyre hjørne på noen av bildene: Digital Styling, YoungFehn.

Hvilket av disse bildene ville fått deg på visning? En kombinasjon lar deg se muligheter. (Vi gjør oppmerksom på at disse bildene ikke er hentet fra prospekt, og at alle bilder var korrekt merket med "digital styling".)Gjengitt med tillatelse fra YoungFehn Vis mer


Se store før- og etterbilder her!

- Vi har valgt å presentere en digital styling av boligen, å legge inn tidsriktige møbler, malerier, gardiner, slik at vi får vise boligen slik den optimalt ville ha vært dersom den var nyoppusset, sier eiendomsmegleren, Nils O. M. Nordvik, i Nordvik & Partners til DinSide.

Han er midt i en budrunde.

DinSide: Hvorfor valgte dere å bruke digital styling?

- Vi skulle selge en bolig som var i bra stand, innvendig og utvendig, men den var kanskje ikke så moderne som det en rekke av boligkjøperne vil ha. Vi så potensiale, og ønsket å vise boligen frem fra sin beste side, sier Nordvik.

Alternativet var å pusse opp. Tidkrevende og kanskje ikke minst, en unødvendig utgift som ikke alltid gir full uttelling. For kjøper er det heller ikke alltid best å få en nyoppusset bolig, som er "litt feil". En får en nøkkelferdig bolig man ikke gjøre noe med, men som man kanskje likevel vil bruke litt penger på å oppgradere

- Tilbakemeldingene har vært udelt positive. Noen har sagt at de måtte se flere ganger, de lurte på om det var flere kjøkken for eksempel, fordi de trodde 3D-illustrasjonene var ekte, sier Nordvik.

Han forteller at det er den første boligen de presenterer på denne måten.

- Vi kommer til å prøve å samkjøre bildene enda bedre på nett: Sånn er det i dag, sånn kan det bli. I dag kommer dette ikke tydelig frem på finn.no, men i prospektene er det satt opp ved siden av hverandre, avslutter Nordvik.

Norsk konsept

Gjengitt med tillatelse fra Nordvik & Partners og YoungFehn Vis mer


Det er arkitektfirmaet YoungFehn som står bak den digitale stylingen. Guy Fehn, arkitekt og firmaets grunnlegger, forteller DinSide at de har stylet, eller visualisert, 250 prosjekter for utbyggere. Prosjekter som ennå ikke er bygget.

Så dukket ideen om å bruke dette verktøyet til å style brukte boliger opp.

- Det som er nytt nå, er at vi styler brukte boliger - slik at en selger kan få vist frem potensiale i en bolig uten å måtte pusse opp, sier Fehn.

Stylingen gjøres av interiørarkitekter, og bildene visualiseres av 3D-eksperter - fra fotografi.

Prospektet vi ble tipset om er et av de første prosjektene med styling av brukte boliger. YoungFehn samarbeider nå også med en rekke andre meglerkontor, og nå ruster de opp for å kunne takle et storinnrykk av interessenter.

- En del produksjon foregår her, noe i utlandet, sier Fehn. - Det er jo slik at man nærmest kan gå inn i folks hjem, selv om man aldri har vært der, og møblere/pusse opp.

YoungFehn regner med å kunne style 4.700 objekter i måneden.

Interiørakitektur til folket

Målet på sikt, er at kunder skal kunne sende inn digitale bilder - og få disse tilbake i en stylet versjon. Stylingen, eller innredningsløsningene, er det interiørarkitekter som står for.

- Min parole er "interiørarkitektur til folket". Før har det vært forbeholdt folk som bor litt spesielle steder. Nå kan vanlige mennesker også få dette hjem til seg, sier Fehn.

I dag kan man sende inn digitale bilder, på sikt ønsker de å få til en løsning der en kan laste bilder opp på nett.

Prisen på digital styling fikk vi dessverre ikke tak i.

- Vi fastsetter priser nå, og målet er at det vil bli så prisgunstig at - i gåsetegn -"alle vil kunne ha råd til det". Det er vår målsetning. Vi slipper mange omveier, og kan gå direkte inn i folks rom via foto. Alle kan ta bilder, og alle har tilgang på nett, sier Fehn.

- Vi starter der folk har sin kunnskap i dag. Alle har kamera, alle har internett. Her er kommunikasjonen enkel.

Pris oppgis av eiendomsmegler. Skulle du ønske styling av din bolig som du selger selv, kan du kontakte arkitektfirmaet direkte.

Salgssum på digitalt stylet hus

Innledningsvis sa vi at megler var midt i budrunden da vi snakket med ham om prospektet med digitalt stylete rom. Nå er boligen solgt. For 8.250.000 kroner, 50.000 kroner under prisantydning.

Virket det ikke så bra med digital styling likevel?

- Det er viktig å huske på at vi snakker om en bolig til over 8 milloner kroner og at en takst er veiledende, sier Nordberg til DinSide. - Vi forventet at prisen på boligen skulle ligge i området 8 millioner og oppover, og er vel fornøyd med salget.

Se store før- og etterbilder her!


Bilder er gjengitt med tillatelse fra YoungFehn Vis mer