Meglerne slurver

Eiendomsmeglere tilpasser seg ikke lovverket. Nå får de frist til 4. desember.

DinSide har gjentatte ganger siden 2006 skrevet om boliger som blir markedsført på nett med uriktig prisantydning på en krone. Etterhvert har Forbrukerombudet tatt affære, og i vår sa de at denne markedsføringen er et klart brudd på bransjenormen og markedsføringsloven.

Men fortsatt sliter bransjen med å innrette seg. Etter nær ett år viser en ny kontroll at det er mange vesentlige brudd på bransjenormen i annonsering både på nett og på meglerselskapenes egne nettsider. Nå får bransjen en ny advarsel.

De 25 største sjekket

Forbrukerombudet har kontrollert markedsføringen fra de 25 største eiendomsmeglerselskapene i landet. Undersøkelsen har tatt for seg et tilfeldig utvalg av boligannonser på Finn.no og på selskapenes egne nettsider.

Spesielt på egne nettsider synder selskapene mot normer og markedsføringsloven. Dette går igjen:

  • Feil eller mangler i arealbeskrivelse
  • Manglende opplysninger om hva som dekkes av felleskostnader
  • Manglende angivelse av totalpris og omkostninger ved eierskifte
  • For dårlig informasjon om lånevilkår for nedbetaling av andel fellesgjeld samt separrat beregning av månedlige felleskostnader etter en eventuell avdragsfri periode.
Her synder meglerne: Dette bør du sjekke

Konkrete eksempler DinSide har omtalt

Feil eller manglende prisantydning
I april i år tok vi igjen opp markedsføringen av hytter med prisantydning på en krone, og i mai i år skrev DinSide om meglerne som ignorerer kravene til markedsføring av boliger, ved å legge ut boligannonser på nett uten å ta med prisantydning.

Månedlige utgifter fremfor pris
I februar omtalte vi også et annet meglerknep, der annonsene benyttet månedlige utgifter i feltet for prisantydning. Og det er ikke bare på nett disse triksene har blitt tatt i bruk. Også i boligannonser i aviser har vi sett månedsutgifter som eneste beløp.

Feil i arealinformasjonen
Vi har i tillegg sett tilfeller der rom som ikke er godkjent som beboelsesrom blir oppgitt som soverom.

- Resultatene er oppsiktsvekkende, og det er skuffende at en rekke aktører i bransjen fremdeles viser manglende evne til å innrette seg etter bransjenormen. Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den viktigste og største investeringen i løpet av livet og derfor er det særlig viktig at spillereglene for annonsering blir fulgt, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på ombudets nettsider.

Sjekk selv: Hvor mye er boligen din verdt?

Frist til 4. desember

Nå får bransjen et orienteringsbrev fra Forbrukerombudet, der de blant annet varsles om at ytterligere tiltak vil iverksettes overfor aktører som ikke har innrettet markedsføringen etter bransjenormen og markedsføringsloven innen 4. desember i år.

– Det er egentlig bare å si at dette ikke er godt nok. Bransjen må skjerpe seg, sier styreleder Stein Drogseth i Eiendomsmeglerforettakenes Forening (Eff) til Aftenposten.no,

Undersøkelsen avdekket videre at fem selskaper fremdeles opererer med ufullstendig prisinformasjon på egne nettsider. Ombudet har i egne brev til disse selskapene varslet om at saken vil bli forelagt Markedsrådet dersom bransjenormen ikke etterleves innen 4. desember 2009. De aktuelle selskapene er Nordvik & Partners Eiendomsmegling, Ring Eiendomsmegling, Poppe & Co, Fana Sparebank Eiendom og Foss & Co Eiendomsmegling.

- Jeg finner det meget alvorlig at disse selskapene fremdeles ignorerer kravet om totalpris i bransjenormen. Fullstendige prisopplysninger er avgjørende og nødvendig for at boligkjøperne på en enkel måte skal kunne orientere seg i boligmarkedet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på Forbrukerombudets nettsider.

Overfor Aftenposten beklager alle fem aktørene dette, og bekrefter at de jobber med å tilpasse opplysningene til bransjenormen, eller at de allerede har korrigert markedsføringen av boliger på sine nettsider.