Meglere feilinformerer

Flere eiendomsmeglere unnlater å opplyse om rente og fellesgjeld for borettslagsleiligheter.

«Vi har valgt ikke å antyde hva felleskostnadene vil bli når avdragene begynner å løpe. Dette fordi tallene blir store og kanskje skremmende.Svolvær Boligbyggelag»




Eiendomsmeglere informerer for dårlig, og gir for mye misvisende informasjon. Dette er Forbrukerrådets konklusjon etter å ha gjennomgått markedsføringen av 70 tilfeldig utvalgte borettslagsprosjekter i november og desember i fjor.

Det er viktig at du som kjøper har de viktige tingene i fokus. Faksimile fra finn.no Vis mer


Bli en bedre boligkjøper

Forbrukerrådet gransket annonser og prospekt, og snakket med meglere, for å finne ut:

  • Hvordan markedsføres og selges nye borettslagprosjekt?
  • Hva får kjøperne vite?
  • Hva sier meglerne?
  • Hva kan meglerne?
Alle prosjektene som ble undersøkt er nye, og finansieres med innskudd og fellesgjeld.

Undersøkelsen avdekket blant annet flere brudd på bransjenormen for markedsføring for boliger fra 2007.

Selger millionboliger med dilldall


Avvikende rentesatser

I sin undersøkelse fant Forbrukerrådet at en del meglere opplyste om ulike rentesatser, avhengig av hvem de snakket med. Et eksempel er Kirkebakken borettslag i Grimstad. I prospektet oppgis det en rentesats på tre prosent.

- Men da vi kontaktet megleren og opplyste at vi var fra Forbrukerrådet, oppga hun en rente på seks prosent, forteller underdirektør i Forbrukerrådet Torgeir Øines. - Renteutgiftene blir dermed doblet - fra 36.000 kroner til 72.000 kroner i året.

Et stort avvik mellom oppgitt rente og faktisk rente fant Forbrukerrådet også i prosjektene Søster Holthes hage i Bodø og Søgne atrium i Søgne.

Kalkulator: Så mye kan du låne

Utelukker rentesatser

Overraskende nok fant Forbrukerrådet også at noen eiendomsmeglere ikke hadde oppgitt noen rente i det hele tatt. Ingen renteopplysning er ikke brudd på normen, men i strid med ny meglerlov fra 1.1. 2008.

Å gi ukorrekte renteopplysninger er derimot et klart brudd på bransjenormen, og Forbrukerrådet klager derfor inn de klareste bruddene til Forbrukerombudet.

Forbrukerrådet krever nå at bransjenormen skjerpes og forutsetter at meglere følger opp.

Sjekk nedbetalingstid

Hvor lang er nedbetalingstiden på lånet? Arkivfoto/montasje: Per Ervland Vis mer


Videre fant de at 20 av 70 ikke opplyser om nebetalingstiden på fellesgjelden. Og i syv av ti annonser på finn.no er fellesgjeldens størrelse ikke oppgitt.

Forbrukerrådet slår fast at fellesgjeld skal oppgis i all markedsføring. Disse bruddene klages derfor også inn til Forbrukerombudet.

- De fleste oppgir innskudd og fellesgjeld hver for seg. Dette er ikke brudd på bransjenormen, men gjør det komplisert for kjøperne, legger Øines til.

Full forvirring om boligpriser

Mangler sikring

Forbrukerrådet fant også ut at flere av prosjektene manglet sikring mot mislighold. Også blant meglerne var det mye uvitenhet på dette viktige punktet.

"Jeg vet ikke hva dette går ut på, for å være helt ærlig" svarte en Notar-megler i Trøndelag Forbrukerrådet.

- Vi fant at mange eiendomsmeglere mangler grunnleggende kunnskap. Men det er også mange som er dyktige, og gir relevant informasjon, forteller Øines.

Forbrukerrådet avdekket feil hos disse selskapene:

  • Garanti
  • Eiendomsmegler 1
  • DnBNor Eiendom
  • Heimdal
  • Skanska
  • Notar
  • Meglerhuset
  • Labo prosjekt
  • Florø boligbyggelag
  • Bybo
  • ABCenter
  • Garanti er verst

    Syv av 22 prosjekt som klages inn til Forbrukerombudet, selges av Garanti. Forbrukerrådet synes dette er svært beklagelig, ettersom Garanti er boligbyggelagenes egne meglere.