<b>KARAKTER PÅ MEGLEREN:</b> Ideen bak den danske karaktersettingen er å sikre større gjennomsiktighet og trygghet hos kundene.  Foto: REX/Jeff Blackler/All Over Press og Jeff Gilbert / Alamy
KARAKTER PÅ MEGLEREN: Ideen bak den danske karaktersettingen er å sikre større gjennomsiktighet og trygghet hos kundene. Foto: REX/Jeff Blackler/All Over Press og Jeff Gilbert / AlamyVis mer

Meglere får karakter i Danmark

– Jeg er ikke fremmed for at det skal gjøres, men man må være ytterst forsiktig, sier den norske eiendomsmeglerdirektøren.

Danskene har nylig lansert en tjeneste hvor boligselgere kan sjekke hvilke erfaringer andre har gjort med meglerne, i form av brukergenererte karakterer på meglere.

Tjenesten er et samarbeide mellom nettsiden Boligsiden.dk og Dansk Ejendomsmæglerforening, og omfatter både rent statistikkmessige forhold om antall salg per megler - men også karaktervurderinger gjort av meglerens tidligere kunder, samt eventuelle klagesaker som megleren har tapt.

Foreløpig finnes den ingen slik tjeneste i Norge, men både meglerbransjen og forbrukermyndighetene sier til DinSide at en liknende tjeneste vil kunne være en gevinst for forbrukeren - dersom det blir gjort på riktig måte.

Hva synes du om å karaktersette og offentliggjøre dette og annen vesentlig informasjon om eiendomsmeglere? Kunne det være nyttig? Skriv din mening i debatten nedenfor.

Les også: Boligprisene stiger!

Bransjen er positive - med visse forbehold

Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), påpeker overfor DinSide at den danske eiendomsmeglerbransjen fungerer litt annerledes enn den norske, da de danske driver med salg og er kun selgers mann - mens en norsk megler skal ta vare på begge parter i en bolighandel.


- Skal vi ha dette i Norge, må det i så fall hatt en litt annen form; Det dreier seg både om hvem som er best for deg som selger - men også hvem som er best for deg som kjøper. Vi er ikke fremmed for at det skal gjøres, men man må være ytterst forsiktig, slik at man ikke gir et uriktig bilde som vil villede mer enn det veileder, det ville være en dårlig tjeneste for forbrukeren, sier Tveter til DinSide.

Også Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet, sier til DinSide at de i utgangspunktet er positive til tjenester som gjør at folk får mer innblikk i eiendomsmeglerbransjen, og som belyser forskjeller på gode og mindre dyktige eiendomsmeglere.

- Vi ser positivt på muligheten for å dele forbrukeropplevelser. Men det som mange av slike verktøy har som svakhet, er at det kan være at det er tjenestetilbyderen som medvirker til at fornøyde kunder skriver. Og jeg kjenner ikke til det fra Norge, men fra utlandet er det jo kjent at konkurrenter har benyttet slike tjenester til å sverte konkurrenter, sier Bertholdsen.


- Det er også slik at det er kvalitetene ved boligen som gir prisen: Selv en dyktig eiendomsmegler kan ikke fremskaffe kjøpere eller høy pris når det ikke er kjøpere, eller når markedet ligger lavt, sier Bartholdsen til DinSide.

Tveter understreker at Norges Eiendomsmeglerforbund ikke har noen konkrete planer om en tilsvarende tjeneste i Norge.

Hvor mye er boligen din verdt? Finn ut med vår boligverdikalkulator

Hva-koster-megleren.no?

Forbrukerrådet har de siste årene kommet med flere portaler som gjør det lettere for forbrukere å orientere seg i et marked, og å sammenlikne priser og vilkår. Eksempler på dette er Finansportalen, hvor du blant annet kan sammenlikne reise-, bil- og boligforsikringer, og Hvakostertannlegen.no, hvor du altså kan sjekke og sammenlikne prisene på tannlegene der du bor.

Bartholdsen sier til DinSide at de ikke per i dag har vurdert en liknende tjeneste for eiendomsmeglerbransjen.

- Vi har ikke vurdert en hva-koster-eiendomsmegleren-portal, men det er en interessant idé. Portaler er effektive midler for å hjelpe forbrukeren til å gjøre mer lønnsomme beslutninger. Vi i Forbrukerrådet er svært opptatt av å ta penger fra produsenter og la forbrukerne få beholde mer av pengene sine selv, og da er portaler selvsagt et effektivt hjelpemiddel. Men portaler innenfor kraftpriser og dagligvarer er det som står høyest på vår agenda nå, sier Bartholdsen til DinSide.

Les også: Sjekkliste for visning

Ekspertenes beste råd ved valg av megler

Både Bartholdsen i Forbrukerrådet og Tveter i NEF sier til DinSide at det beste rådet for deg som er i markedet for en eiendomsmegler, er å snakke med andre i området som har solgt bolig, og å velge en som har god lokalkunnskap.

Her er deres beste tips når du skal velge eiendomsmegler:

Snakk med kjentfolk: - Mitt beste råd er for det første å snakke med naboer og andre i distriktet. Det er jo selger som velger megler, og da er det å spørre folk som gjelder. Dette kan man gjøre på mange måter: Jeg har sett folk spørre på Facebook, man kan spørre naber, og følge med på annonser på hva og hvem som selger der du bor, sier Tveter.

Spør tre meglere: - Noe som jeg har rådet mine venner til, og som de har hatt suksess med, er å spørre tre meglere hvordan de vil håndtere oppdraget om de skulle få det. Når du får dette fra tre ulike meglere, får du også et signal på hvordan de vil gjøre det, og du kan velge på bakgrunn av dette. Ved å spørre om dette, vil du også få en kravsspesifikasjon, og om det skulle mangle noe underveis i salget, kan du også bruke det for å spørre hvor det blir av det som mangler, sier Tveter.

Alle er hyggelige: - Så god som alle som lykkes som meglere har den egenskapen at de oppleves positive og hyggelige i en salgssituasjon. Det er dermed ikke egentlig et sterkt argument for å velge den ene fremfor den andre meglere - fordi det altså er en egenskap som omfatter så veldig mange av meglerne. Det er litt sånn de er, sier Bartholdsen.

Tenk på hele regningen: - I Norge har meglerbransjen lang historie med forvirrende priser. Til slutt var det slik at det var regjeringen som måtte pålegge eiendomsmeglerne å legge egne prislister på nett, så forbrukerne kunne få mulighet til å sammenlikne. Myndighetene har også måttet gripe inn overfor meglerforetak som har brukt uttrykket gebyr om det som er deres egne honorarer, forteller Bartholdsen.

- Forbrukere må passe på så de ikke betaler mye mer for eiendomsmegling enn nødvending. Noen eiendomsadvokater opererer med færre punkter, og sammenlikner man disse med eiendomsmeglernes priser er det viktig at man tenker på hele regningen, sier Bartholdsen.

Hvem er det som faktisk skal gjøre jobben? Det er ikke alltid den megleren som er ansiktet utad overfor deg når du skal inngå oppdragskontrakt, som er den som faktisk kommer til å utføre så mye av jobben for øvrig. En megler med mange oppdrag, vil ofte ha medhjelpere som bistår.

- Dermed kan man få en dyktig megler med utrolig liten tid, eller man kan få en megler med færre oppdrag og som derfor kan bruker mer tid på hvert oppdrag og gi god service, sier Bartholdsen.

Be om flere pristilbud: - Når du skal inngå avtale, bør du aldri gå til en megler og la deg begeistre av vedkommende og inngå kontrakt med han eller henne, du må må be om flere tilbud og gjerne også få et tilbud fra en eiendomsadvokat slik at du får fordel av konkurranse på pris. Ber du om bare ett tilbud så risikerer du fort å betale noen tusen mer enn nødvendig, sier Bartholdsen.

Her kan du klage - og sjekke andre klagesaker

Norske klagesaker mot eiendomsmeglere går til Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester.

- Vi får noen henvendelser til reklamasjonsnemnda, men det som er saken er at bolighandel er livets travleste tid. Du skal både skaffe deg lån, du skal kjøpe, selge og flytte. Og har du inngått en oppdragsavtale som dyrere enn du kunne fått hos en annen, er ikke dette noe du kan klage på i etterkant. Det er fri prisfastsettelse, og du står fritt til å inngå en dyr avtale om du vil. Og så er livet ditt så travelt at det skal være en alvorlig sak før du flytter fokus fra salg, kjøp og flytting til om du var fornøyd med megler eller ikke, sier Bartholdsen.

Hva synes du om å karaktersette og offentliggjøre dette og annen vesentlig informasjon om eiendomsmeglere? Kunne det være nyttig? Skriv din mening i debatten nedenfor.