<b>SALG?</b> 25-50 prosent rabatt på alle madrasser, skriver Jysk på forsiden av sin kundeavis gjeldende fom. 4. oktober tom. 16 oktober. Men det er samme pris som foregående uker (27. september tom. 2. oktober.). Er det salg da? Foto: Jysk kundeaviser/DinSide
SALG? 25-50 prosent rabatt på alle madrasser, skriver Jysk på forsiden av sin kundeavis gjeldende fom. 4. oktober tom. 16 oktober. Men det er samme pris som foregående uker (27. september tom. 2. oktober.). Er det salg da? Foto: Jysk kundeaviser/DinSideVis mer

Madrasspriser: Er dette egentlig salg?

- Føler oss regelrett lurt.

    "Hei, i dag kom det brosjyre fra Jysk i postkassen der forsiden tydelig sier at nå er det TILBUD på madrasser, og jeg tittet inni og enkelte var tilsynelatende satt ned med opptil halvparten. Så tenkte jeg at, tro hva forrige katalog sa ... og sannelig - prisene er de samme!

    For noe LURERI!

    Vi har en stund tenkt at vi skal kjøpe oss ny god overmadrass, så har ventet på "et godt
    tilbud", men føler oss regelrett lurt av kampanjeavisen som kom denne uka."

Dette skriver en DinSide-leser på epost til redaksjonen.

Vi sjekker kampanjeavisene til Jysk de siste ukene. Som du kan se av de avbildede avisene nedenfor, er det helt riktig kraftig markedsført at disse ukene (4. til 16. oktober) er det 25-50 prosent rabatt på alle madrasser. Dette til forskjell fra annonseavisen i perioden før (27. september til 2. oktober), da det ikke er annonsert madrassalg, men flere av madrassene som er avbildet i annonseavisen er merket med "sjekk prisen".

Jysk kundeavis med priser gjeldende 27. september tom. 2. oktober.
Jysk kundeavis med priser fom. 4. oktober tom. 16 oktober.


Vi har satt opp en liten prissammenlikning på noen av produktene som finnes i begge annonseavisene, samt i en enda tidligere annonseavis. Som du kan se av den lille tabellen nedenfor, er det ikke mye forskjell på madrassprisene - om noen. Sengen som er avbildet på bildet i toppen av artikkelen, har eksempelvis nøyaktig samme pris i begge de to siste kundeavisene.

Gjør DinSide-leseren rett i å føle seg lurt?

ProduktStr.Kampanjeavis 13-18. sept27. sept. - 2. okt.4. til 16. okt
Dreamzone Plus S10 vendbar madrass75x190/75x200900875875
 120x200152512751275
Dreamzone PlusF30 skummadrass75x190/75x200350350350
Dreamzone Gold ES180x200 1000010000
 90x200 52505000


- Kampanjeavisen med gyldighet 27.9.2010-2.10.2010 er en kampanjeavis med fokus på møbelkompetanse. Her vises hovedsakelig møbeltilbud, men vi hadde også med enkelte andre tilbud - blant annet et lite utvalg madrasser. Disse madrassene var altså på kampanje og nedsatt i pris. Kampanjen på disse fortsatte uken etter, i og med den kampanjeavisen var årets store madrasskampanje (gyldighet 4.10.2010-16.10.2010), hvor vi viste hele vårt utvalg innenfor madrasser. Alle prisene i madrasskatalogen var nedsatt i forhold til normalpris på madrassene – og flere av produktene hadde ekstra gode kampanjepriser, sier Kristin Haug Merkesdal, salgs- og markedsansvarlig for Jysk i Norge.

Må være nedsatt i forhold til prisen umiddelbart før

- Jeg må uttale meg generelt om dette, men regelen er slik at når det er snakk om salgsmarkedsføring må prisene være nedsatt i forhold til den prisen som gjaldt i perioden umiddelbart før kampanjen startet. I tilfeller hvor den ikke er satt ned i forhold til før-prisen, hvis det er den samme, er det et klart eksempel på villedende salgs-markedsføring, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Torkel Gjedrem, til DinSide.

Han understreker at det også er viktig at det oppgis korrekt kampanjeperiode, slik at folk vet når prisene er nedsatt og for hvor lang periode det gjelder.

- For noen år siden var det mye problemer med villedende markedskampanjer på akkurat madrasser. Da jobbet vi en lengre periode internt mot bransjen for at denne villedende markedsføringen skulle ta slutt. Det betyr at bransjen skal være veldig godt kjent med reglene, og at vi vil se alvorlig på det dersom det kommer ny, villedende markedsføring innenfor dette området, sier Gjedrem.