<b>Finn med på bløffen:</b> Senest i dag svarte Finn på Facebook at det ikke var en bløff. Men Fredrik er et reklamepåfunn fra Norsk Tipping. Foto: Finn.no/Norsk Tipping
Finn med på bløffen: Senest i dag svarte Finn på Facebook at det ikke var en bløff. Men Fredrik er et reklamepåfunn fra Norsk Tipping. Foto: Finn.no/Norsk TippingVis mer

Lotto-Fredrik var et PR-stunt

I løpet av forrige ble det lagt ut 100 annonser på Finn.no, der en angivelig lottomillionær ved navn Fredrik ga bort alle sine eiendeler. Nå viser det seg at alt var et PR-stunt.

Historien om den heldige lotto-millionæren Fredrik har gått sin runddans både i media, og ikke minst på sosiale medier den siste uka. Og det har strengt tatt ikke vært så rart at folk har latt seg friste, for hvem har vel ikke lyst på pent brukte produkter - helt gratis?

Responsen har da også vært enorm. Fredrik-annonsene har hatt hele 320.000 visninger, han har mottatt 32.000 e-poster, og trafikken til "Gi bort-torget" økte med 22 prosent i forrige uke. Hvordan vet vi det? Jo, det forteller Norsk Tipping, som viser seg å være den egentlige avsenderen bak annonsene. Det skriver selskapet i en pressemelding i ettermiddag.

Det kan være at noen føler seg lurt?

Les også: Slik svindler de deg på Finn.no

Alt gitt bort

– Det er ikke svindel, det er reklame. Fredrik vant ikke, men det var det mange andre som gjorde, sier Einar Busterud, direktør for kommunikasjon og strategi i Norsk Tipping til DinSide.

Alt som har blitt annonsert som "gis bort" har faktisk blitt gitt bort. Så Busterud tror ikke noen vil føle seg lurt.

– Vi har kjøpt brukte ting på Fretex, og gitt dem bort. Så sånn sett har pengene gått til et godt formål, sier han, og legger til: Vi har gitt bort alt fra lysestaker til biler. Vi ga for eksempel en Toyota Yaris til en jente som satt seg inn i den og kjørte til Bergen.

Se også: De merkeligste annonsene på Finn.no

Finn med på kampanjen

Finn har senest for et par timer siden stått ved at "Fredrik" er genuin, i et svar til en følger på Facebook. De har til og med snakket med ham, skal vi tro meldingene de legger ut.

Joda, sa Finn på Facebook. De har vært i kontakt med den gavmilde, og såvidt de kunne se var det ikke bløff. Men Fredrik finnes altså ikke. Vis mer


Men ifølge Busterud var Finn delaktige i PR-stuntet.

– Ja dette var avtalt med Finn, sier Busterud til DinSide.

Finn.nos PR-rådgiver Henrik Faller svarer DinSide mandag ettermiddag og vet at det har vært et PR-stunt som har benyttet Finn-torget.

– Norsk Tipping har gjennomført et PR-stunt, noe FINN har vært klar over. Generelt synes vi at det er morsomt om folk bruker Finn-plattformen til artige stunt.

Dere har godkjent annonsene, og går på Facebook-sidene til Finn.no også god for at mannen er den han gir seg ut for å være?

– Vår oppfatning er at det er en uskyldig og morsom aktivitet, men vi skjønner at noen kan reagere på at det blir fremstilt som om det er en ekte lotto-millionær som deler ut ting. Her har imidlertid alle annonserte ting blitt delt ut, og forhåpentligvis har ingen blitt skadelidende.

Smart kart på Finn: Se hva naboene dine gir bort - nå