Design har alltid vært Loewes sterke side, og de skuffer ikke her heller. Foto: Produsent
Design har alltid vært Loewes sterke side, og de skuffer ikke her heller. Foto: ProdusentVis mer

Loewe Connect ID

Kan dette være TV-en som gir Loewe en storselger?

IFA/Dubrovnik: Den tyske produsenten Loewe har i årevis fått skryt for innovative løsninger og godt design, men noen storselgere har de aldri blitt her til lands.

Det skyldes i hovedsak prisnivået, som har ligget et godt stykke over alternativene fra Samsung, Philips, LG og Sony, men også at Loewe ikke har vært tilgjengelig hos de store butikkjedene her til lands.

I så måte konkurrerer nok Loewe og B&O om de samme kundene: De som er villige til å betale ekstra for å få produkter som ikke alle andre har.

Se hvor gode de er på design her: Loewe går fra konseptene og Loewes individualistiske TV-er

Den nye modellen Loewe Connect ID kan imidlertid bli modellen som endrer dette. Connect ID lanseres i løpet av mai måned, og ser ut til å få en pris som i Loewe-sammenheng er ganske rimelig.

Endelig fornuftig pris?

Vi har riktignok ikke fått de norske prisene bekreftet, men omregnet fra Euro vil Connect ID ligge på rundt 11.400 for 32-tommeren, 14.400 for 40-tommeren, og 17.400 for 46-tommeren.

Selv om vi antar at 46-tommeren ender på rundt 20.000 kroner når den norske importøren har sagt sitt, vil det i praksis si at den havner i omtrent samme prissjikt som Samsung, Philips, og Panasonics nye toppmodeller i samme størrelse. Det er definitivt ikke dagligdags.

Se alle våre TV-tester

Loewe Connect ID: 2160 ulike variasjoner

Kresne Loewe fans trenger imidlertid ikke bekymre seg for at Loewe har glemt designet.

Connect ID kan nemlig fås i ikke mindre enn 2.160 ulike designvariasjoner; her kan du altså fråtse i ulike farger og materialvalg. Selv likte vi blant annet tre-foten godt, og du ser både den og flere andre alternativer i bildespesialen her:

Flott med mange valg, men ikke kanskje ikke for deg med beslutningsvegring:-) Foto: Produsent
Vi så Connect ID på pre-IFA messen i Dubrovnik. Førsteinntrykket var lovende, legg også merke til den lekre trefoten. Foto: Øyvind P
Vi så Connect ID på pre-IFA messen i Dubrovnik. Førsteinntrykket var lovende, legg også merke til den lekre trefoten. Foto: Øyvind P
Vi så Connect ID på pre-IFA messen i Dubrovnik. Førsteinntrykket var lovende, legg også merke til den lekre trefoten. Foto: Øyvind P
Foto: Produsent
Vi så Connect ID på pre-IFA messen i Dubrovnik. Førsteinntrykket var lovende, legg også merke til den lekre trefoten. Foto: Øyvind P
Foto: Produsent
Foto: Produsent
Foto: Produsent
Foto: Produsent
Design har alltid vært Loewes sterke side, og de skuffer ikke her heller. Foto: Produsent
Foto: Produsent


Men hva med bildekvaliteten?

Det er lett å avfeie Loewe som et rent designprodukt, for spesifikasjonene har ikke alltid vært like imponerende sammenlignet med konkurrentene. I de siste årene har det imidlertid begynt å ta seg opp, og selv om Connect ID ikke kommer til å skremme de som pugger produktblader, er det tross alt hvordan TV-en jobber som er det viktigste.

Dette er det vi vet så langt:

Alle modellene har aktiv 3D-funksjon, 200 Hz-teknologi, samt innebygde dekodere for både kabel, bakkenett og satelitt (om de virker i Norge har vi ikke fått bekreftet). TV-ene har i tillegg Smart-TV-funksjon, tre HDMI-innganger og to USB-innganger for blant annet harddisk-opptak.

Loewe var forøvrig blant de første til å tilby harddisk-opptak, og i motsetning til konkurrentene kan de også streame opptakene fra en Loewe-TV til en annen via nettverket. Harddisken med opptak vil også fungere på andre Loewe-TVer via USB-inngangen, noe de - såvidt vi vet - fortsatt er alene om. USB-opptak på en Panasonic vil for eksempel være låst til akkurat den TV-en opptaket er gjort på.

Loewe har, i likhet med B&O, også fått mye skryt for TV-lyden, og på 40- og 46-tommeren er det her hele to subwoofere integrert i det relativt slanke kabinettet.