Er du kunde i Viasat, er det ikke sikkert du er tilfreds med valg av TV-tilbyder, skal vi tro resultatet fra årets Norsk Kundebarometer.
Er du kunde i Viasat, er det ikke sikkert du er tilfreds med valg av TV-tilbyder, skal vi tro resultatet fra årets Norsk Kundebarometer.Vis mer

Lite tilfredse kunder hos TV-tilbyderne

Både Viasat og Canal Digital havner svært langt nede i fersk kundetilfredshetsundersøkelse. Men TV-bransjen er ikke alene om å slite.

Hvert år undersøker Norsk Kundebarometer nordmenns tilfredshet med en lang rekke norske selskaper. Hvilke som stikker av med den gjeveste tittelen er foreløpig ikke klart, men via Twitter kunne Handelshøyskolen BI, som står bak undersøkelsen, i skrivende stund røpe hvilke bedrifter som kommer dårligst ut i den årlige undersøkelsen.

Blant de ti som sliter mest med kundetilfredsheten, finner vi både Viasat og Canal Digital.

Lite tilfredse kunder hos Viasat og Canal Digital

Gjennom Norsk Kundebarometer blir flere tusen nordmenn spurt om hvilke bedrifter og selskaper de er mest tilfredse med. Deretter regnes det ut en tilfredshetsscore, hvor 100 er den høyest mulige poengsummen.

Viasat havner på tredje siste plass i årets kundebarometer med sine 58 poeng, kun slått av ODIN Forvaltning og Dagbladet helt på bunn.

Pressekontakt Øystein Hygen Christensen sier til DinSide at de er langt fra fornøyde med plasseringen.

- Vi jobber hver dag med å tilpasse og forbedre produktet etter kundens behov. Resultatet viser at vi må jobbe enda hardere, og sette kundens behov enda mer i fokus, sier Hygen Christensen i Viasat.

Heller ikke Canal Digital får spesielt gode skussmål når det gjelder kundenes tilfredshet. De kommer på 179. plass av de totalt 186 bedriftene som er tatt med i undersøkelsen. Dermed får de en dårligere plassering enn i fjor.

Disse to er ikke alene blant TV-tilbyderne om å få tyn. Get havner på 167. plass av 186 denne gangen.

- Vi er selvsagt ikke fornøyd med at Canal Digital generelt havner på dette nivået i denne undersøkelsen. Vi skal opp fra dette nivået, sier Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Norge, som representerer parabolselskapet.

Derimot er det Canal Digital Kabel-tv som tilbyr kabel-tv og bredbånd. Tjønndal Pettersen påpeker at det ikke reflekteres i undersøkelsen at de to selskapene tilbyr ulike produkter og tjenester i undersøkelsen fra Norsk Kundebarometer, slik tilfellet er for eksempelvis Get.

Les også: Flere enn 40.000 mistet flere kanaler da Get endret i tilbudet

Dagligvarekjedene sliter

En annen gruppe bedrifter som sliter med misfornøyde kunder, er dagligvarekjedene. En nærmere titt på de dårligste resultatene i undersøkelsen, viser at hele fire kjeder er blant de ti verste.

Dette gjelder Joker, Bunnpris, ICA Supermarked og Rimi.

Her ser du listen over de 10 nederste plasseringene i årets Norsk kundebarometer:

177. Joker
178. Cubus
179. Canal Digital
180. Bunnpris
181. ICA Supermarked
182. Rimi
183. DNB Kapitalforvaltning
184. Viasat
185. ODIN Forvaltning
186. Dagbladet