Nå skal det være lettere å klage, dersom du mener at håndverkeren ikke har gjort en god nok jobb.  Foto: iStockphoto.com
Nå skal det være lettere å klage, dersom du mener at håndverkeren ikke har gjort en god nok jobb. Foto: iStockphoto.comVis mer

Lettere å klage på håndverkeren

1. november starter den nye håndverkerklagenemden opp.

Håndverkerbransjen sliter med omdømmet. I en SIFO-rapport om forbrukertillit, kommer det frem at ingen av håndverkertjenestene skårer særlig høyt. Snekkertjenester skiller seg spesielt ut; bransjen ligger under gjennomsnittet på alle de tre indikatorene; Tillit, transparens og klageforhold.

Les mer: Disse yrkesutøverne stoler vi ikke på

En undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR) viser at bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 er fornøyde med håndverksarbeidet på boligen.

Håndverkerbransjen har lenge slitt med omdømme og nå vil de rydde opp.

Tar grep


Det er bransjeorganisasjonene som selv har tatt initiativ til å opprette den nye klagenemden, i samarbeid med Forbrukerrådet. Målet er å bedre tvisteløsning mellom forbrukere og håndverkere.

- Kundene våre får nå effektiv mulighet til å klage på håndverkere som har foretatt oppussing og reparasjoner på huset deres, sier Frank Ivar Andersen fra Byggmesterforbundet i en pressemelding. Han er også den nye nemdens styreleder.

Sjekk opp håndverker'n

Kan alle klage til den nye nemden?

Håndverkerklagenemden vil kun omfatte tvister der håndverkerbedriften er medlem i en av de ni bransjeorganisasjonene som er tilsluttet ordningen.

  • Boligprodusentenes Forening
  • Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
  • Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund
  • Norske Anleggsgartnere
  • Byggmesterforbundet
  • NELFO – foreningen for el- og it-bedriftene
  • Norske Murmestres Landsforening
  • Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS
  • VBL Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund
Klagenemden vil omfatte alle typer tvister mellom forbruker og håndverker, som forsinket arbeid, endring i pris, dårlig arbeid, feil, mangler - og ulike tolkninger av avtalen. Behandling i nemnden skal være gratis for forbrukeren.

Kjappere saksbehandling

Ikke bare skal det bli enklere å klage, den nye nemden har også mål på seg å løse tvistene langt kjappere enn dagens variant, å ta det gjennom Forbrukertvistutvalget.

- Den nye håndverkernemnda vil tilby hurtigere tvisteløsning enn Forbrukertvistutvalget, som i dag behandler forbrukerklagene på håndverkertjenester, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

Det er nå avtalefestes at alle klager skal behandles innen tre måneder. Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalgets behandlingstid tid ligger på mellom 6 og 12 måneder.

Kilde: Forbrukerrådet