<b>HER ER DEN:</b> IKEA-katalogen for 2015 er på vei ut til folket. Foto: BRYNJULF BLIX
HER ER DEN: IKEA-katalogen for 2015 er på vei ut til folket. Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

Lansering: Ny IKEA-katalog

Vi har fått en forhåndstitt på den nye katalogen, som ble lansert med brask og bram på Grønland i Oslo tirsdag 5 august.

IKEA-katalogen er visstnok verdens største trykksak når vi snakker om opplag. I 2013 ble den trykket i 208 millioner eksemplarer verden over. Den sysselsetter flere hundre fotografer, snekkere, designere og andre i et av nordeuropas største fotostudioer.

Katalogen er det viktigste elementet i IKEAs markedsføring og står for 70 prosent av det årlige markedsbudsjettet.

Den har over 300 sider og rundt 12.000 produkter, og er i stadig større grad illustrert ved hjelp av datagrafikk i stedet for fotografi.

Dette er en naturlig utvikling siden de aller fleste produkter designes og konstrueres med samme teknologi, som byr på fotorealistiske presentasjoner så vel som instruksjoner til produksjonsroboter og maskineri.

Katalogen har blitt som et magasin, for inspirasjon i minst like stor grad som informasjon. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Hva skjer i 2015-katalogen?

Katalogen har blitt enda større, den er rett og slett et magasin både i format, papir/trykkvalitet og i presentasjon. Selv om den fremdeles er en katalog, er innholdet ledsaget av tekst som beskriver kontekst og visjon vel så mye som selve produktene.

Ved lanseringen av katalogen var det stor overvekt av kvinner til stede. Noe som også er tilfelle blant varehusenes kunder :-) Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Tema for katalogen er "En god dag starter her" og dette betyr at produktene det fokuseres på i anslaget i katalogen hører hjemme i soverom og bad.

Madrasser og trekk finnes i spenstige farger og mønstre, og oppbevaringsløsninger er det ingen mangel på. Nettopp dette er kanskje et av IKEAs sterkeste kort, uansett rom og formål.

Men ikke alle er like imponert: Her er Dagbladets dom over IKEA-katalogen.

Har du plass er det en utmerket løsning å ha flere vaskeservanter. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Både porselen, baderomsmøbler, oppbevaring og fikse løsninger er satt sammen i smarte og trivelige miljøer. Felles for svært mange av disse er at de først virkelig kommer til sin rett når det er rikelig med tilgjengelige kvadratmeter på badet, noe langt fra alle kan skryte av.

Men bredden er IKEAs styrke, det finnes produkter i alle stilarter, fra det svært rustikke til geometriske og strengt funksjonelle løsninger.

Stilarter for en hver smak finner du i IKEAs vareutvalg. Foto: IKEA Vis mer


Dette gjelder gjennomgående for produktutvalget, som det allerede har gjort i mange år. Derfor ser vi ikke noen sterk, ny trend som representerer noen store endringer verken i design eller funksjon. Uansett når du kommer inn i et av varehusene møter du et tverrsnitt av hele befolkningen, med stor spredning både i behov, budsjett, smak og stil.

IKEA har noe for alle, uansett hvor de er i livsløpet, og det er jo en av nøklene til den enorme suksessen.

Furu er på vei inn igjen, sies det. Foto: IKEA Vis mer


Katalogen er ikke alene


Selv om papirkatalogen er en gedigen trykksak har den begrenset funksjonalitet. Den er fin til inspirasjon og gir næring til idéer, og inneholder også en del interessante betraktninger.

Man skal du ha rent nyttefokus og vil søker produkter ut fra produktgruppe og funksjon er nettsidene til IKEA langt mer funksjonelle og strukturerte. Innholdsfortegnelsen i katalogen er langt fra fullstendig, og den inneholder heller ikke alle produktene.

Nettsidene er derimot svært rikholdige, og lagerstatus oppdateres gjerne flere ganger daglig.

Så vi gir ros til Ikea både for solid håndverk når det gjelder papirkatalogen, og for en omfattende og høyst funksjonell satsing på nettbaserte informasjonsløsninger, både på stasjonære og mobile enheter.

Katalogen er i distribusjon og vil være tilgjengelig i varehusene fra den 11 august, og du får selvsagt online-versjonen her.