<b>BILDER:</b> Ett bilde på forsiden, og mange små bilder til innholdsfortegnelsen i Eie Eiendomsmeglings nye prospekter. Foto: Eie
BILDER: Ett bilde på forsiden, og mange små bilder til innholdsfortegnelsen i Eie Eiendomsmeglings nye prospekter. Foto: EieVis mer

– Kunstige bilder er ut

Møt meglerne som dropper vidvinkel og kunstig belysning. Nå skal det gå i gode og ærlige bilder.

Rundt 60 prosent av tiden en boligkjøper bruker på en boligannonse brukes til å titte gjennom bildene av boligen. Det viser en undersøkelse utført av Institute for Behavioural and Experimental Real Estate (IBERE) i USA.

– Uten et iøynefallende bilde er slaget tapt allerede før det har begynt, sier forskerne.
Det er vi i Eie enige i, og derfor satser vi på å bli best på bilder, sier Maren Synnevåg, kommunikasjonssjef i Eie Eiendomsmegling til DinSide.

Nei, ikke slik: Unngå disse bildetabbene og denne bildelunderen når du skal selge bolig.

– Kunstige bilder er ut

Når meglerkjeden Eie skulle endre sin visuelle profil, var det viktig med gode, men ærlige bilder, forteller kommunikasjonssjef Maren Synnevåg. Foto: Eie Eiendomsmegling Vis mer


Nå går meglerkjeden bort fra vidvinkel og ekstrem retusjering. Her skal du ikke finne hverken bortmanipulerte høyspentledninger, de samme skyene fra alle vinkler eller showstoppende UFO-er.

– I Eies nye annonser og prospekter satser vi på naturlig lys, vesentlige detaljbilder og informasjon til kjøper som er viktig i vurdering av objektet, sier Synnevåg.

Meglerkjeden satser også alt på ett kort, eller ett bilde om du vil.

Undersøkelsen av IBERE viser at hovedbildet i boligannonsen og prospektet, som regel av husets eksteriør, får mest oppmerksomhet. Der prates det om Curb appeal, eller hvor attraktiv boligen er når man ser den fra fortauet, og det er dette bildet de har valgt å bruke som hovedbilde på prospektet. I tillegg vil de kun bruke ett bilde i de boligannonsene som trykkes i papiravisene.

På nett vil det likevel ligge flere bilder, slik boligkundene er vant til.

Enda ærligere i nord: – Hadde vi stylet slik de gjør i Sør-Norge, ville mange trodd det var noe riv, ruskende galt, sier eiendomsmegler i Vesterålen.

Norges beste boligprospekt

Den klare strategien på bildebruk ble utarbeidet i forbindelse med en ny visuell profil. Dette gjelder alle annonser og prospekter for kunde, i tillegg til Eies egenannonsering.

Designomleggingen har også betalt seg: I april fikk det nye prospektet meglerbransjens pris Gullmegleren for beste prospekt.

– Eies nye magasinkonsept passer spesielt godt for dette objektet. Det er elegant uten å bli jålete, stramt uten å bli upersonlig, og rent uten å bli kaldt. Pluss for detaljer som en visuelt spennende innholdsfortegnelse, og spesielt for bildene, som er naturlige og lekre på én gang, heter det i juryens begrunnelse.

Innholdsfortegnelsen er gjort visuell: Her presenteres boligen i bilder og ord, rom for rom, og med nyttig informasjon om nabolag og boligens tekniske kvaliteter, samt budskjema til slutt. Foto: Eie
En liten hilsen fra boligens eier. Foto: Eie
Foto: Eie
Rom for rom: Først kjøkkenet. Foto: Eie
Foto: Eie
Flere bilder er tatt fra rom til rom, slik at man får en god følelse av hvordan rommene ligger i forhold til hverandre. Foto: Eie
Rom til rom til rom Foto: Eie
Noen detaljer er også med, men her er det valgt detaljer som er vesentlig for boligen, som flisene i svenskeovnen og maling i taket, i stedet for av blomsterbuketter, olivenolje eller fruktkurven på kjøkkenbenken. Foto: Eie
Nabolagprofil er også med. Foto: Eie

Se noen bilder fra vinnerprospektet under ...

Prospekt_innmat (pdf 78 865 kB)

... eller last ned hele prospektet her:

Slik selger de boliger:

Rent bortsett fra at man må treffe kjøpere som er ute etter en spesiell type bolig og beliggenhet; det boligselgere - og meglere - ønsker er å få boligkjøpere til å stoppe opp ved akkurat din annonse. Noen sverger til profesjonell styling, mens andre fikser pute-blomst-matchingen selv.

Meglerkjeden Krogsveen markedsfører seg selv i en rekke boligannonser, ved å bruke symbolet på sin kundeklubb, lime over alt, på kjøkkenet, soverommet - og i dusjen? Vi får ikke nok av boligannonsene til den svenske meglerkjeden Fantastic Frank - de slår flere store interiør- og inspirasjonsmagasiner langt ned i støvlene. Her hjemme står meglerkjeden BOA for noen av de morsomste og villeste presentasjonene vi har sett, for eksempel sko i kjøleskapet og ballongbonanza i taket. De har også mer sobre prospekter, og har også laget videopresentasjon av flere prospekter, inkludert denne som må være Norges dyreste boligannonse.