Krever høyere kabel-TV-priser

Telenor og UPC vil ha endret reglene slik at de kan øke prisene når de vil. Da må kundene forhåndsfinansiere utbyggingen av nye, digitale kabel-TV-tjenester, sier Forbrukerrådet.


For noen uker siden tok Telenor Avidi og UPC kontakt med forbrukermyndighetene for å endre standardkontrakten for salg av kabel-TV-tjenester.

Målet var å få lov til å øke prisene når de vil.

Prisgalopp

Dagens kontrakt, som kabel-TV-selskapene er pålagt å bruke, har en prisreguleringsklausul som kun gir dem lov til å øke prisene når de endrer kanaltilbudet.

- Kabelselskapene sier prisøkningene skal finansiere investeringer i ny teknologi. Vi mener dette ensidig kommer bransjen til gode, ikke forbrukerne, sier Jon Andreas Lange, juridisk rådgiver ved Forbrukerrådets sekretariat.

Forbrukerrådet frykter prisgalopp hvis kontrakten endres slik kabel-TV-bransjen ønsker. De er også motstandere av at folk skal betale for noe de ikke har fått.

Brukerne

- Kundene bør ikke betale for å utvikle ny teknologi. I stedet bør kundene som faktisk tar i bruk tjenestene, betale når tjenestene er på plass, sier Lange.

Dagens monopolliknende konkurransesituasjon er et annet forhold som bekymrer.

- Vi ønsker ikke å åpne for større prisøkninger før vi har reell konkurranse innen kabel-TV. Mange har i dag kun tilgang til én kabel - enten fra UPC eller Telenor - og kan ikke bytte til et annet selskap hvis prisene stiger, sier Lange.

Om kort tid

Selv om parabolanlegg har gjort konkurransen innen TV noe hardere enn før, får borettslagsbeboere ofte ikke lov til å sette opp parabolantenner. Borettslagsreglementet forbyr det. Dermed er de låst, og må akseptere eventuelle prishopp for å beholde TV-kanalene.

Forbrukerombudet skal behandle saken om et par uker. De sier at avgjørelsen ikke er tatt på forhånd. Mange momenter spiller inn.

- Vi ser argumentet om at folk ikke skal betale for selskapenes utbygging. Samtidig kan det hende det er lite lønnsomt å vedlikeholde kabelnettene uten å oppgradere dem samtidig, sier Stian S. Schilvold, førstekonsulent i Forbrukerombudet.

Bidrar

UPC forsvarer ønsket om å fjerne prisreguleringen.

- Kundene er tjent med ny teknologi. Da ser vi ikke noe galt i at de bidrar til oppgradering av våre kabelanlegg. Da får de et konkurransedyktig TV-tilbud etter dagens standard, sier Øyvind Husby, informasjonsdirektør i UPC.

DinSide forsøkte å få noen i Telenor til å kommentere denne saken, men lyktes ikke.