Foto: Bob Smith
Foto: Bob SmithVis mer

Krev prisavslag dersom TV-boksen ikke virker

- Elementær kontraktsrett, mener Forbrukerrådet.

Man kan tulle med mye, men skal vi tro debattforumet vårt og alle de henvendelsene mottar, skal man helst ikke tulle for mye med TV-en til folk.

Det tilbakevendende problemet er TV-boksene. Tidligere i år skrev vi en rekke artikler om problemer med Grundig-boksen for RiksTV-kundene (her skal det nå være fikset), og siden mars i år har vi fulgt Canal Digitals oppdatering av HD PVR-boksen (som ennå ikke er på plass for kabelkundene).

Et hyppig repetert poeng fra rasende kunder er at de har betalt litt ekstra for en bedre boks enn den ordinære, men opplever at den ikke fungerer skikkelig. I noen tilfeller fungerer den til og med dårligere - så hvorfor har man da betalt mer?

Da vi fulgte RiksTV-problemene i vinter, fikk misfornøyde kunder følgende råd fra Forbrukerrådet: Hev kjøpet.

Canal Digital-kunder som har tilsvarende problemer som beskrevet over, kan nok også gjøre dette, men nå skal imidlertid en dato for oppdatering for HD PVR-boksen til Canal Digital være satt. Dersom den nå virkelig er rett rundt hjørnet, er det nok fristende å vente - og forhåpentligvis få en fungerende TV-boks i nærmeste fremtid.

Men skal du finne deg i å betale full pris for en dårligere tjeneste enn det du har betalt for?

Vi spurte Canal Digital om de har vurdert å kompensere kunder som har problemer med sin boks som følge av manglende softwareoppdateringer, men ifølge selskapets informasjonssjef Jørgen Thaule, er dette ikke aktuelt.

Ventet fire måneder på nye stoler: Det lønner seg å klage

Krev økonomisk kompensasjon

Du kan kreve kompensasjon om boksen ikke virker uten softwareoppdateringene, ifølge Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven Vis mer


Forbrukerrådets råd er imidlertid at du bør be om kompensasjon.

- Økonomisk kompensasjon i form av prisavslag er en typisk måte å løse en slik situasjon på, så lenge de ikke klarer å levere, sier Thomas Norvedt i digitalgruppen i Forbrukerrådets politiske avdeling.

Har du en avtale og den ene parten misligholder sin del av avtalen, har du krav på en eller annen form for kompensasjon. - Det er elementær kontraktsrett, uansett om du er forbruker eller ikke, sier Nortvedt til DinSide.

Som kompensasjon kan du for eksempel kreve prisavslag for de månedene TV-boksen din ikke har virket.

Han viser for eksempel til Canal Digitals abonnementsvilkår og punktet om at man har krav på forholdsmessig prisavslag dersom det er mislighold fra leverandørens side. Nortvedt påpeker riktignok at dette ikke er snakk om akkurat denne situasjonen, men at det i hvert fall viser at selskapet kan være villig til å gi økonomisk kompensasjon.

- Prisavslaget må jo settes i forhold til alvorlighetsgraden i feilen.

Ny TV i høst? Vi har testet Sonys nye 50" TV

Rette opp feil - ikke forbedring

Nortvedt peker imidlertid på at manglende softwareoppdatering ikke i seg selv gir rett på kompensasjon. Det må ligge til grunn at utstyret ikke fungerer, og trenger en oppdatering for å virke i henhold til den opprinnelige avtalen.

- Er det kjernefunksjoner som ikke virker, som for eksempel tidsinnstilte opptak, eller at man stadig vekk må restarte maskinen og må avbryte program, er dette en klar mangel, sier Nortvedt. Han presiserer imidlertid at det ikke er størrelsen på problemet som er avgjørende - men om det er en mangel i henhold til den opprinnelige avtalen.

Er imidlertid "problemet" at naboen som har parabol har fått bedre programoversikt enn deg, og det som står i din avtale, kan du nok se langt etter kompensasjon. At andre kunder har fått en bedre tjeneste enn det du har i din avtale, skal du heller ikke kompenseres for.

Men dersom du har fått svar fra selskapets kundeservice at det må en softwareoppdatering til for at din boks skal virke slik du ble lovet at den virket da du kjøpte den, og du har ventet på dette i ett år, er det altså en klar mangel. Og du har krav på kompensasjon.

- Jeg har Get med en HD PVR-boks, og den henger mye. Det er en datamaskin, og da må du restarte. Det er ganske irriterende - jeg skjønner godt at folk blir sinte, avslutter Nortvedt.