ÆSJ: Er kranvannet ditt brunt og misfarget er det selvfølgelig ubehagelig, men ikke nødvendigvis helseskadelig. Er du heldig, får du erstatning gjennom Forbrukertvistutvalget.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press
ÆSJ: Er kranvannet ditt brunt og misfarget er det selvfølgelig ubehagelig, men ikke nødvendigvis helseskadelig. Er du heldig, får du erstatning gjennom Forbrukertvistutvalget. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over PressVis mer

Krev erstatning fra kommunen ved brunt vann

Kommunen din må forholde seg til de samme lovene som en butikk.

Om du kjøper noe og er misfornøyd, kan du slenge forbrukerkjøpsloven i butikkdisken.

Men om kommunen din leverer dårlige tjenester, kan du slenge den samme loven i kommuneskranken?

Ja, faktisk, om det dreier seg om vann. Forbrukerkjøpsloven skriver eksplisitt at "loven gjelder for levering av vann". Det betyr at du kan ta problemer med dårlig drikkevann til Forbrukerrådet.

Det fikk en kar fra Øst-Finnmark oppleve tidligere i år.

De fleste har langt dårligere drikkevann enn de tror – men det finnes løsninger

Årevis med krangel

Historien startet i 1999, da mannen kjøpte seg ny bolig. Vannet som kom ut av springen viste seg å ha dårlig trykk og misfarging. Så misfarget skal det ha vært at også servanter og oppvaskkummer ble brune.

TETT: Ifølge rørleggeren var kommunens gamle jernrør så gjengrodde at det gikk utover både kvalitet og trykk. Foto: All Over Press Vis mer

Dermed startet en over ti år lang kamp mot kommunen, som blant annet inkluderte ...

  • ... flere møter med kommunen, som også skal ha innrømmet at vannet var for brunt.
  • ... laboratorietester fra både kommunens og klagerens side, som viste to vidt forskjellige resultater, muligens på grunn av forskjellig tapping. Kommunens rapport viste at vannet overholdt drikkevannsforskriftene, mens klagers rapport viste det motsatte.

  • ... kommunens innsetting av plastrør i deler av jernrør-strekningen, uten gode nok resultater, som kommunen mente beviste at problemet lå i klagers egne rør.
  • ... rapport fra rørlegger, som helt klart mente problemet lå i kommunens jernrør, i strekningen de ikke la i plastrør. Klageren var nemlig ikke den eneste som klagde på dårlig vannkvalitet og -trykk i nabolaget.
  • ... forslag fra kommunen om at mannen måtte la vannet renne kontinuerlig, da det ville bedre kvaliteten.
Finnmarkingen fikk aldri det han ønsket, og ordnet derfor i 2007 sin egen vanntank, vannvogn, pumpe og reservoartank for å selv stå for vannleveransen til huset sitt. Dermed sluttet han helt å bruke kommunens egne rør. Kloakken, som han også hadde hatt problemer med, ordnet han også med privat.

Med kommunen kom han altså ingen vei. Han tok derfor saken videre til Forbrukerrådet, ettersom vannleveranse innkluderes i forbrukerkjøpsloven, og etter at rådet heller ikke kom noen vei, havnet saken hos Forbrukertvistutvalget (FTU).

Ikke bare brunt vann som er et problem – hva betyr det når vannet er hvitt?

Kommunen må punge ut

Finnmarkingen ville i utgangspunktet ha kommunen til å fikse rørene, pluss en svært høy erstatning. Dette inkluderte tilbakebetaling av samtlige kommunale avgifter fra 2002 til 2011 (omlag 350.000 kroner), samt erstatning for utgifter til eksperthjelp og pengene fra oppsettet av eget utstyr og vannkjøring (omlag 125.000 kroner).

Det får ikke mannen, av flere årsaker.

SE SELV: Som vi har skrevet tidligere, kan misfarging av kranvann gjøre hvitevarer som vannkokere brune. Men det er ikke dermed sagt at vannet er farlig, og at du har krav på erstatning. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Forbrukertvistutvalget, som har kommet med en rettskraftig avgjørelse, gir ham likevel dette:

  1. Kommunen må ordne rørene sine.
  2. Kommunen må tilbakebetale 25 prosent av vann- og kloakkavgiften fra 1999 frem til i dag. Nøyaktig hvor mye dette blir, må kommunen sørge for å finne ut av.
  3. Klageren får betale 25 prosent mindre i vann- og kloakkavgift frem til rørene er ordnet.
  4. Klageren får 31.685 kroner i erstatning fra kommunen, som inkluderer alt klageren ba om utenom advokatutgifter.

"Vannet, på grunn av den sterke misfargingen, anses mangelfullt" skriver utvalget i sin avgjørelse.

Se hvor mye vannet faktisk koster – store prisforskjeller mellom kommunene

Ingen automatikk

Finnmarkingen fikk altså ikke full pott, men fikk noe. Det er langt fra en selvfølge. Det er svært sjeldent vi ser kommuner i FTU-saker, og det er det en grunn til.

I utvalgets uvanlig fyldige avgjørelse presiseres det blant annet:

  • FTU er strenge i vannsaker, og det skal mye til før man får medhold.
  • I praksis får man først og fremst medhold om vannet utgjør en helserisiko, eller om trykket er ekstremt dårlig. Saker som kun går på uvanlig farge, smak eller lukt får som regel ikke medhold.
  • Utvalget er forsiktige med å "overprøve folkevalgte organers prioriteringer", som de skriver, angående oppgradering av ledningnettet.
Når saken vi omtaler likevel fikk medhold, dreier det seg om at misfargingen var så stor, og at kommunen hadde brukt så lang tid på å ordne opp. Kommunen "må kunne pålegges en viss grad av aktivitetsplikt/anstrengelse", skriver utvalget.

Med andre ord: Du kan ta vannsaker videre til Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget om ikke kommunen ordner opp, men vit at du ikke kan forvente deg en like smidig saksgang som for eksempel misfornøyde mobilkunder.

Du kan klage på mer enn du tror – se alle de utrolige reklamasjonssakene våre!