Annonser som denne, der kun månedlige utgifter oppgis, skal snart være en saga blott.  Foto: Finn.no
Annonser som denne, der kun månedlige utgifter oppgis, skal snart være en saga blott. Foto: Finn.noVis mer

Krav til totalpris i boligannonsering

Sett deg lei på å bli lurt av boligers prisantydning?

I 2007 lanserte Forbrukerombudet i samarbeid med representanter for eiendomsmeglerbransjen en ny bransjenorm for hvordan boliger skal markedsføres.

Normen ville blant annet lokkepriser til livs, og det var også enighet om at alle felleskostnadene skulle komme klart frem, slik at boligkjøpere skulle slippe økonomiske overraskelser, særlig forbundet med fellesgjeld med avdragsfrihet.

Nå har representanter for eiendomsmeglerbransjen og forbrukermyndighetene samarbeidet om å revidere denne bransjenormen.

- Den viktigste endringen er at totalpris må oppgis i markedsføringen, heter det på Forbrukerombudets nettsider.

Den nye bransjenormen lanseres i dag, 15. desember.

Økonomisk oversiktlig

I tillegg til at totalprisen, altså summen av innskudd og evt. fellesgjeld, skal komme tydelig frem, skal det også tydeliggjøres hvor store omkostningene er ved kjøpet, og hvor mye man må betale i månedlige fellesutgifter.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon tror de nye reglene vil gjøre det enklere for forbrukere som skal kjøpe bolig, og lettere for eiendomsmeglerne å ha lik praksis.

- Det er viktig at forbrukerne enkelt kan se den totale kostnaden et boligkjøp vil innebære, og det tror vi denne nye normen vil sikre, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les også: Nye arealregler i 2008


I henhold til bransjenormen stilles det også både større og langt mer spesifikke krav til markedsføring av boliger på internett enn boligannonser i trykte medier. (Se boks til høyre)

Det spesifiseres også at ved markedsføring av lavinnskuddsboliger, boliger rettet spesielt mot unge eller boliger som har en avdragsfri periode, skal det gis særlig god informasjon om konsekvensene av eventuelle renteendringer, lengden på eventuell avdragsfri periode, samt de økonomiske konsekvensene ved utløpet av en
eventuell avdragsfri periode.

Meglerbransjen positiv

Hanne K. Railo, daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes forening (Eff) sier i en pressemelding at alle parter er helt klare på målet med normen: å få aktørene i bransjen til å opptre enhetlig og ryddig overfor forbrukerne.

- Vi er svært glade for at vi nå i samarbeid har fått oppjustert denne bransjenormen i tråd med den nye eiendomsmeglingsloven. Det er positivt at bransjen og forbrukermyndighetene har sammenfallende oppfatning av både krav etter lovverket og god meglerskikk, sier direktør Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Foto: Forbrukerombudet.no Vis mer


Den reviderte bransjenormen finner du på Forbrukerombudets nettsider

Bransjenormen er utviklet av Forbrukerombudet ved forbrukerombud Bjørn Erik Thon og seksjonssjef Jo Gjedrem, underdirektør i Forbrukerrådet Torgeir Øines, Advokatforeningens Eiendomsmeglingsgruppe ved Advokat Jens Bull, Hanne K. Railo, daglig leder i Eiendomsmeglerforetakenes forening, Norske Boligbyggelags Landsforbund ved advokat Finn Stormfelt og Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund.