Kostbart konsept

Nye boligkonsepter, spesielt markedsført mot ungdommer, lokker nyetablerte til å bruke opp mot 80.000 kroner per kvadratmeter bolig.

[Ugjyldig objekt (NAV112353)]

Living in a box, Quadraturen - Urban Landmark, ICON - det nye gamlebyen.

Disse prosjektene er bare noen eksempler på nye boligprosjekter som her i høst blir markedsført av svært aggressive utbyggere.

Farlig økonomi?

Markedsmateriell fra utbyggerne. Vis mer

Fellestrekkene er ikke til å overse: Ekstremt små leiligheter med ekstremt høye priser markedsføres mot et ungt publikum som svært gjerne vil være urbane og trendy.


Resultatet er at unge førstegangsetablerere kjøper leiligheter med kvadrameterpriser på opp mot 80.000 kroner.

Og når man vet at den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for leiligheter i hovedstaden sjelden overstiger 34.000 kroner, er det kanskje grunn til å bli nervøs?

KLIKK HER FOR Å SE MER OM ØKONOMIEN I DE KOMPAKTE BOLIGPROSJEKTENE - OG HVORFOR DET KANSKJE ER LURT Å TENKE TO GANGER FØR DU KJØPER.

Gull i taket

- Jeg ser at flere av disse prosjektene har kvadratmeterpriser på mellom 50.000 og 80.000 kroner. For eksempel får du 15 kvadratmeter for 1,1 millioner kroner - da bør det i alle fall være gull i taket, ler Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Håvard Hansen.

Han reagerer på markedsføringstriksene til utbyggerne.

- De driver blant annet med psykologisk prising, hvilket betyr at ved å trekke frem deler av et prisbilde fremstår boligen som billigere enn den er. For eksempel at man får en leilighet til 199.000 kroner, selv om prisen inklusive fellesgjeld reelt sett er 1,2 millioner kroner. Denne psykologien virker faktisk, og man er mer tilbøyelig til kjøp selv om man senere finner ut at dette reelt sett er dyrere enn hva man i utgangspunket trodde, sier han.

Håvard Hansen poengterer at det ikke nødvendigvis er noe ulovlig i denne typen markedsføring, så lenge det også opplyses om fellesgjeld og andre kostnader.

DinSide Økonomi spesifiserer at boligkonseptet Living in a box og ICON er organisert som borettslag. Quadraturen er organisert som et sameie. Dermed er prisene i Quadraturen-konseptet umiddelbart mer oversiktelige.

Et nytt konsept

- Denne typen markedsføring, med kule brosjyrer og hippe navn, skiller seg nevneværdig fra tradisjonell markedsføring av boliger. Her er det et konsept som selges, man har gjort dette om til noe annet og mer enn bare en bolig. Konseptet spiller på en livsstil med det unge, hippe og urbane, fremfor andre og mer tradisjonelle håndgripelige forhold som praktiske ting og egenskaper ved boligen. Dette er spesielt rettet mot unge boligkjøpere, sier BI-forskeren.

Den intensive og flotte markedsføringen i form av tunge, fargerike og kule brosjyrer har også en hensikt.

DE NYE BOLIGKONSEPTENE

Ville du kjøpe en slik bolig? (Avsluttet)
Nei(82%) 421
Ja(13%) 67
Vet ikke(5%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Potensielle kjøpere nedlesses med markedsføringsmateriell, noe som kan bidra til at boligprosjektet får et mer et seriøst stempel, sier han.

Rådet fra Håvard Hansen er klart.

- 50.000-80.000 kroner per kvadratmeter for disse prosjektene er hinsidig det rimelige. Er man på jakt etter en bolig, og ikke et konsept, er dette et svært risikabelt kjøp, men det er jo fri prissetting i Norge. Likevel er jeg sikker på at det finnes like bra og trendy leiligheter andre steder i Oslo til lavere priser, avslutter han.

Forbrukerombudet undersøker

- Vi holder for tiden på å gå gjennom markedsmaterialet til disse boligkonseptene for å se om de holder seg innen markedsføringsloven, og om de kravene som Forbrukerombudet ellers har satt, er overholdt, sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Magne Eek.

Men har dere en formening om at loven, eller kravene forøvrig, kanskje ikke er overholdt?

- Det er nok for godt til å være sant hvis det ikke har skjedd noen overtramp, sier Eek.

Forbrukerombudet har lagt spesiell vekt på at det gis god informasjon til unge som kjøper bolig for første gang.

- Det bør alltid tas med en redegjørelse for hvor store de månedlige bokostnadene er, risikoen for at renten går opp, og hva det vil ha å si for bokostnadene, avslutter seksjonssjefen.

Eek er enig med Håvard Hansen fra BI i at det sannsynligvis innebærer en vesentlig økonomisk risiko å kjøpe seg inn i et av de nye dyre boligkonseptene.

Mer om markedsføring av bolig fra Propaganda:
NRK- Bård hjelper hipt boligprosjekt.