MATNYTTIG: Lappene på frukten gir informasjon - og selve lappen kan spises. Foto: Linn M. Rognø
MATNYTTIG: Lappene på frukten gir informasjon - og selve lappen kan spises. Foto: Linn M. RognøVis mer

Klistremerker på frukt

Koden gir deg viktig informasjon om frukten

Og visste du at du kan spise klistremerket?

Når vi kjøper frukt i butikken, velger de fleste av oss å plukke med den frukten som ser mest innbydende og fersk ut. Men, det er ikke sikkert at du da velger frukten av best kvalitet.

Det som heller kan være lurt å se på, er koden på klistremerket festet på frukten, for den forteller deg flere ting.

EAN-kode

En ganske stor andel av frukten som selges i dagligvarebutikker i Norge i dag er emballert fra pakkeri. Dette gjøres primært for å beskytte produktet og bevare kvalitet helt frem til det skal spises.

Det opplyser Gerd Byermoen, kommunikasjonssjef for Opplysningskontoret for frukt og grønt.

GERD BYERMOEN: Kommunikasjonssjef for Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt. Vis mer

– Emballasjen gjør det også mulig å opplyse om produsent eller produksjonsland og annen lovpålagt informasjon. Noen produkter er merket med sort, noen med opprinnelsesland eller område og andre igjen med merkenavn, sier Byermoen.

De fleste av disse produktene er merket med en strekkode som kan leses av i kassen og identifisere en vare. Dette kalles EAN-kode.

PLU-kode

HANNE LINNERT: Informasjonssjef hos Bama. Foto: Bama. Vis mer

Men, en del frukt og grønnsaker selges i løsvekt, altså uten emballasje med EAN-kode. Det kan for eksempel være ulike sorter epler. Disse merkes da med en såkalt PLU-kode (Product Look-Up).

– PLU-koder er priskoder, og er en internasjonal standard som er utviklet av International Federation for Produce Standards (IFPS) og som brukes på ferske produkter verden over. Koden identifiserer hvordan produktet er dyrket , enten konvensjonelt eller økologisk, hvilken sort, kvalitet og til hvilken pris, forklarer Hanne Linnert, informasjonssjef hos Bama.

Det er kjedene som bestemmer hvilke produkter som skal merkes med PLU- og strekkoder, ifølge Linnert.

TALLKODE: Fire siffer betyr at produktet er konvensjonelt dyrket, mens fem siffer betyr at produktet er økologisk dyrket. Foto: Linn M. Rognø.          Vis mer

– I norske butikker selges produkter både i løsvekt og pakket, for eksempel epler. I løpet av et kalenderår tilbys 18 - 20 forskjellige sorter fra 10 – 12 forskjellige land i verden, inkludert Norge, i forskjellige kvaliteter og til varierte priser. PLU-koden sikrer at forbrukerne betaler riktig pris for eplet de kjøper, sier Linnert videre.

Dette betyr tallene

På klistremerkene er det som oftest også trykket på en tallkode, noen ganger fire tall, andre ganger fem tall.

– Fire siffer betyr at produktet er konvensjonelt dyrket, mens fem siffer betyr at produktet er økologisk dyrket, opplyser Linnert.

Kjøper du frukt i utlandet, kan du også se at noen av tallkodene starter med ulike siffer, med enten tallet 8 eller tallet 9.

Dette er derimot siffer som ikke brukes i Norge.

– De identifiserer at produktet er genmodifisert, og genmodifiserte produkter er ikke tillatt solgt i Norge, forteller informasjonssjefen.

Spiselige klistremerker

Det er sannsynligvis en selvfølge for deg å ta av klistremerket før du setter tennene i frukten. Men her får du en fun fact: klistremerket er faktisk spiselig.

– Ja, det stemmer at disse klistremerkene er spiselige. Både etiketten og limet er helt ufarlig. Det er slik fordi denne merkingen, som er utbredt i verdenssammenheng, ikke skal representere noen matvaresikkerhetsrisiko for noen. Det kan dokumenteres av leverandør av merkene, forteller Byermoen.

Når det er sagt, anbefaler hun å alltid vaske all frukt og grønnsaker før de spises siden frisk frukt og grønnsaker kan inneholde bakterier.

EMBALLASJE: Her skal det være informasjon om produsent og produksjonsland, samt LOT-nummer. Foto: Linn M. Rognø. Vis mer
UMERKET: Noe frukt i løsvekt er ikke merket med synlige koder, men priskoden vil likevel identifiseres i kassen. Som regel er disse produktene fra lokale produsenter. Foto: Linn M. Rognø. Vis mer

Umerket frukt

Ifølge Byermoen er cirka 90 prosent av frukten i butikken merket. De produktene som ikke er merket, kan gå under radaren fordi de kommer fra lokale produsenter, ifølge kommunikasjonssjefen.

Linnert forklarer at dette som regel er frukt som selges i løsvekt.

– Da har ikke leverandøren har brukt slike koder, men priskoden identifiseres i kassen, understreker hun.

– Dette kan være praktisk på produkter som selges til kilopris, legger Byermoen til.