Foto: Per Erveland
Foto: Per ErvelandVis mer

Klagene som ikke fikk medhold

For mange hunder, bråkete småunger og for stor bolig er noe av det folk har klaget på i etterkant av å ha kjøpt bolig.

Da huskjøperen var på visningen på huset han skulle kjøpe, observerte han at naboen hadde tre hunder. Men han la likevel inn bud på huset, og fikk tilslag. Da han hadde bodd der i to år, klaget han. Da hadde antallet hunder ifølge klageren økt til åtte. Den hundehatende klageren fikk ikke medhold.

Det er nettstedet Eierskifteforsikring.no som skriver dette.

Avstander

En klager krever prisavslag fra selgerens eierskifteforskring fordi det er 200 meter lengre til stedets skole enn hva som var oppgitt i prospektet. I tillegg vil han ha kompensasjon fordi toget inn til byen tar 18 minutter og ikke 14 slik som antydet. Klagerens klage ble avvist.

Forstyrrelser

En advokatfullmektige kjøpte ny bolig, men var etter innflyttingen ikke fornøyd med forholdene. Her var det flere forstyrrelser som ikke var opplyst om i salgsoppgaven. Han klagde derfor på at det ikke var opplyst om at naboen under røykte på balkongen. Advokaten klagde også på støy. Det viste seg at støyen kom fra balløkka til barneskolen som lå rett ved bygningen hvor han hadde kjøpt leiligheten. Det er kanskje nødvendig å minne advokatfullmektigen om at han har plikt til å sette seg inn i alle forhold ved boligen, også beliggenheten?

Ødelagte vinduer

Huset som klageren kjøpte var bygget i 1972, men pusset opp etter dette. Likevel var det sprekker i vinduene, og dette var det opplyst om i rapporten fra takstmannen: "...tydelige sprekker i vinduer, bør skiftes" stod det. Likevel gikk kjøperen hen og klagde på nettopp sprekk i vinduene.

Norwegian Broker anfører at det ble gitt opplysninger om dette ved salg, og at utskiftninger på så gamle hus er noe man må regne med. Og klageren fikk ikke verken prisavslag eller erstatning.

Pussigheter

Andre pussigheter som har dukket opp på eierskifteforsikringsfronten, er en person som klagde på at boligen han hadde kjøpt var større enn hva som var oppgitt i salgsprospektet. Klagen var kanskje berettiget, til tross for at den går litt motstrøms. For åtte prosent av dem som reklamerer på boligkjøpet klager fordi de mener boligen er mindre enn hva som er oppgitt som areal av selgeren. Dette ifølge en undersøkelse gjennomført av advokatfirmaet Sætermo.

Les mer:
Dette klager boligkjøperne på.

Om eierskifteforsikring


Det har blitt svært populært å tegne eierskifteforsikring. Eierskifteforsikringen er i korte trekk ment å dekke selgerens økonomiske ansvar som følge av feil og mangler overfor kjøperen. Og det er ikke bare klagerne som har urealistiske forventinger som de gjerne strekker litt langt. Forsikringsbransjen selv har også en politikk som ikke alltid svarer til kundenes forventninger. Forbrukerrådet har svartlistet flere forsikringsselskaper som ikke aksepterer Forsikringsklagekontorets avgjørelser, og flere av disse forsikringssakene gjelder nettopp eierskifteforsikring.

LES MER: Eierskifteforsikring
EKSTERN LENKE: Forbrukerrådets svarteliste

Kilde: Eierskifteforsikring, Forsikringsklagekontoret, Forbrukerportalen

AKTUELT