<b>INFORMASJON:</b> Pass på å få viktig informasjon om boligen skriftlig, hvis ikke har du ikke dokumentasjon å vise til ved en eventuell reklamasjon. Foto: MASKOT/NTB SCANPIX
INFORMASJON: Pass på å få viktig informasjon om boligen skriftlig, hvis ikke har du ikke dokumentasjon å vise til ved en eventuell reklamasjon. Foto: MASKOT/NTB SCANPIXVis mer

Kjøpe brukt bolig?

Les papirene nøye før du kjøper, og ikke vent med å klage på det du tror er en mangel.

Å kjøpe bolig brukt innebærer en viss risiko. Setter man seg ikke godt nok inn i informasjonen om drømmeboligen, kan det fort dukke opp overraskelser etter boligkjøpet.

Ikke bare bør du sjekke boligen nøye under visning, men også lese prosepektet nøye.

Skulle du likevel finne mangler etter boligkjøpet, gjelder det å handle raskt.

Les all informasjon om boligen

VÆR KRITISK: Fagdirektør Thomas Bartholdsen oppfordrer forbrukere til å ikke kjøpe bolig basert på følelser, men derimot være kritisk og lese all informasjon grundig. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Thomas Bartholdsen, som er fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de er veldig kritiske til hvordan bruktbolighandelen foregår i Norge.

- Enorme verdier går unna på veldig kort tid. Det er helt ekstremt, sier Bartholdsen, og legger til at det ligger mange katastrofer i enden av en dårlig bolighandel, som folk i verste fall aldri kommer over økonomisk.

Han påpeker at det er altfor stor variasjon i informasjonen boligkjøpere får, og at informasjon om nettopp feil og skader beskrives på en sånn måte at kjøperne ofte ikke skjønner at det er snakk om en mangel.

- Det hintes om alvorlige feil og skader, som gjør at boligkjøperen får store problemer med å nå frem med en reklamasjon etter kjøpet, sier han, og viser til at eierskifteforsikringsselskapet svært ofte da vil hevde at kjøper har fått informasjon om mangelen før kjøpet.

Vurderer du å kjøpe en bolig, er rådet å være kritisk og lese all informasjon. Er man i tvil om det er snakk om feil på boligen, bør du spørre mekler skriftlig.

- Opplyses det muntlig at en skade er reparert, bør man sende mail til mekler og spørre om den var fagmessig utført. Da har man skriftlig dokumentasjon om det i ettertid skulle bli problemer, understreker Bartholdsen.

LES OGSÅ: Rørleggerens egen sjekkliste når du skal på visning

Du kan miste retten til å reklamere

LES PROSPEKTET NØYE: Pass på å lese informasjon om boligen nøye, og spør mekler skrifltig om det er noe du vil ha bekreftet. Foto: OLE PETTER BAUGERUD STOKKE Vis mer


Skulle du etter innflytting oppdage at noe ikke er som det skal, gjelder det å ikke vente og se, påpeker advokat Jon-Andreas lange hos Dalan Advokatfirma.

- Det er viktig at boligkjøpere er klar over at de kan miste hele kravet hvis de oppdager mulige mangler og velger å se ting litt an eller somler med å innhente sakkyndig vurdering, understreker han.

Man skal nemlig reklamere «innen rimelig tid» fra man oppdaget feilen, noe også Høyesterett har slått fast i en dom fra 2010.

De definerte dette til tre måneder, og venter man lenger enn dette, kan det være for sent.

- Reklamasjon innen to-tre måneder fra man oppdager symptomer på mangel, vil normalt være innen rimelig tid, men ikke alltid. For å unngå diskusjon og tvil rundt dette bør man reklamere så raskt som mulig, gjerne innen en uke. Man kan nemlig være ganske sikker på at eierskifteselskapet vil forsøke seg med å avslå kravet grunnet sen reklamasjon dersom man er i grenseland, sier Lange.

Han sier videre at noen kjøpere tror det er nok å reklamere innen fem år etter overtakelse, som er siste frist for å reklamere.

- Men det gjelder altså et tilleggskrav om at det må reklameres raskt på hver enkelt feil som oppdages, understreker han.

Sånn går du frem for å reklamere

Har du klagd på grunn av feil eller mangler ved boligen etter kjøp? (Avsluttet)
Nei, tok meg ikke bryet med å reklamere(38%) 248
Ja, men nådde ikke frem(38%) 247
Ja, og fikk det dekt reparasjon(24%) 153
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvis du finner en mangel i boligen du nylig har tatt over, er rådet fra Lange å gi selger og eierskifteselskap melding straks man oppdager noe som kan være en mangel.

- Det kreves bare en nøytral reklamasjon i første omgang, det vil si en melding om at det foreligger en mulig mangel, hva dette består i og at man kan komme til å gjøre krav gjeldende som følge av den mulige mangelen, forteller advokaten.

Det er viktig å reklamere skriftlig for å sikre bevis. Deretter må man følge opp saken med god framdrift, for eksempel innhente en sakkyndig vurdering.

- Ikke vent med reklamasjonen til resultatet fra den sakkyndige undersøkelsen er klart. Da kan det allerede være for sent, påpeker Lange.

Ifølge Thomas Bartholdsen kan man ved reklamasjon bare være trygg på å vinne frem hvis selgeren, megler eller takstmann har brutt loven ved å ikke fortelle om en vesentlig mangel, har vært grovt uaktsom eller har gitt feil informasjon, sier Bartholdsen.

Typiske mangler du kan reklamere på

Men hva kan egentlig være en mangel - eller symptomer på at noe er galt med boligen du akkurat har flyttet inn i?

Her er noen eksempler på forhold som kan utgjøre mangel og som det bør reklameres på raskt, ifølge advokat Lange:

  • Mistenkelig lukt. Kan tyde på fukt eller skadedyr.
  • Blærer eller saltutslag på grunnmur. Kan tyde på mangelfull drenering/fuktsikring.
  • Skjolder i tak. Tegn på lekkasje.
  • Sprekk i fliser og fuger mellom fliser på bad. Kan tyde på fukt.
  • Manglende fall mot sluk eller utetthet i sluk.
  • Deler av det elektriske anlegget ser «amatørmessig» ut, kan tyde på ikke forskriftsmessig arbeid
  • Sprekker/riss i hjørner og murkonstruksjoner. Kan tyde på setninger/manglende stabilitet.
  • Rotter, mus, stokkmaur. Stor sannsynlighet for bygningsskader.
  • Rom viser seg ikke å være godkjent til soverom eller oppholdsrom, selv om de er solgt som dette.

  • Iføle Lange vil slike forhold ikke alltid bli ansett som en juridisk mangel som gir krav, for eksempel dersom det er opplyst om forholdet i taksten eller mangelen ikke kan anses som vesentlig.

    - En tommelfingerregel er at utbedringskostnadene til sammen må utgjøre minst mellom tre og seks prosent av kjøpesummen for at manglene skal anses som vesentlige. Men denne grensen gjelder ikke ved tilbakeholdte eller uriktige opplysninger fra selgersiden, sier han.

    LES OGSÅ:

    Denne boligen gikk 8 millioner over takst
    Nei, mekleren kan ikke kontakte deg på denne måten
    Varmtvannsberederen din kan være farlig