<b>PRISPROBLEMER:</b> Vår erfaring er dessverre at håndverkere er dårlige til å oppgi pris <i>inkludert</i> moms. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
PRISPROBLEMER: Vår erfaring er dessverre at håndverkere er dårlige til å oppgi pris inkludert moms. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

- Kjære håndverkere: Det er på tide å skjerpe seg!

KOMMENTAR: At mange håndverkere oppgir pris uten merverdiavgift, er ikke godt nok.

Se for deg følgende scenario:

Du er på dagligvarebutikken, og varene dine skannes én etter én. Når det er på tide å betale, får du oppgitt prisen av personen i kassa:

«Det blir 187 kroner, ja, uten moms, altså».

Eksempelet over er noe du aldri vil oppleve i en matbutikk, hvor du - heldigvis - slipper å dra opp kalkisen for å finne ut hvor mye du egentlig skal betale for varene. Prisen blir automatisk oppgitt inkludert riktig merverdiavgift.

LES OGSÅ: Hvorfor er det så vanskelig å unngå svart arbeid?

Dessverre er ikke dette tilfellet innen alle bransjer, hvor håndverkerbransjen dessverre ser ut til å være godt representert.

«- Timesprisen er 400 kroner» var svaret jeg fikk sist jeg spurte en snekker om hva han tok betalt.

Med tidligere dårlige erfaringer friskt i minnet, fulgte jeg opp med «- Er det med eller uten moms?»

«- Uten», lød svaret fra snekkeren, med en forklaring om at «disse pengene går jo ikke til meg, det er noe staten krever».

Det kan så være. Men å skylde på at det er staten som pålegger håndverkere å kreve inn merverdiavgift fra kundene sine, blir for dumt.

LES OGSÅ: Hvordan sjekke om firmaet jobber svart?

MOMS, JA TAKK: Det er utenkelig å se for seg at matvareprisene ikke skulle oppgis med moms - og at kunden må regne ut totalprisen inkludert moms, på egenhånd. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Prisen jeg som forbruker må betale til slutt, er inkludert nettopp disse 25 prosentene. Da er det meg revnende likegyldig om pengene går til håndverkeren selv, eller til staten.

Som forbruker vil jeg vite hvor mye jeg skal betale totalt - uten å måtte prosentregne på egenhånd hva prisen blir, eller regne med at alt er fint og flott, helt til faktura for endt håndverkertjeneste dumper ned i postkassa. Det er verdt å spørre seg om nettopp pris - eller feil pris - er med på å sikre håndverkertjenestene en plass blant topp ti over klager til Forbrukerrådet, hvert år.

Også Forbrukertvistutvalget (FTU) slår fast at pris skal oppgis med merverdiavgift, ved behandling av saker hvor det har vært krangel om prisen mellom kunde og håndverker. De viser blant annet til Håndverkertjenestelovens paragraf 32, som sier at «en prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift».

Også i Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester står det svart på hvitt at alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter.

LES OGSÅ: Derfor må du alltid få prisoverslaget skriftlig

JOBBEN GJORT: Forbrukeren vil ha jobben gjort, til riktig pris. Det betyr inkludert moms - fra første prisoverslag. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


At det er en utbredt praksis blant håndverkere å utelate momsen når de oppgir prisene, er det ikke bare egne opplevelser som bekrefter. I nettopp ett av de nevnte vedtakene fra FTU, argumenterer håndverkeren selv med at «det sier seg selv at prisen alltid er uten merverdiavgift når en bestiller håndverker».

Nei, det gjør ikke det. Og ettersom loven faktisk krever at man oppgir den hele og fulle prisen som forbrukeren skal betale, vil forbrukere som klager på at de har fått feil pris - uten moms - ofte få medhold, i slike klagesaker.

Kjære håndverkere: Det er på tide å skjerpe seg, og informere kundene om hele prisen inkludert merverdiavgift, når de ønsker å benytte seg av deres tjenester.