Petter Aaland ble fortalt at 3tett skulle være 100 prosent vanntett, men etter fire år har han store lekkasjer. Foto: Petter Aaland
Petter Aaland ble fortalt at 3tett skulle være 100 prosent vanntett, men etter fire år har han store lekkasjer. Foto: Petter AalandVis mer

Kan du stole på butikken?

Petter Aaland fikk feil anbefaling, nektes å heve kjøpet.

For fire år siden skulle Petter Aaland fra Arendal legge nytt terrassegulv. Etter anbefaling fra arkitekt, gikk han til Byggmakker for å kjøpe TilTak, et spesielt verandagulv som skal være 100 prosent vanntett. Dette var viktig da deler av terrassen lå over kjellerrom.

Byggmakker Arendal hadde ikke TilTak på lager, men en ekspeditør anbefalte et annet produkt i stedet for.

- Ekspeditøren anbefalte et tilsvarende produkt, 3Tett. Dette var mye dyrere, men skulle være mye bedre, et kanonprodukt, ifølge selger, sier Aaland til DinSide.

Det var det ikke. I hvert fall ikke til den bruken Aaland hadde spesifisert.

Forbrukerrettigheter: Hva gjør du om det nye produktet du kjøper er brukt?

Ikke tett

Lekkasjen har ført til skader i både gulv - og i kjellerrommet under gulvet. Foto: Petter Aaland Vis mer


3Tett viste seg nemlig å ikke være vanntett. Ved nærmere undersøkelser skulle det også vise seg at produktet ikke hevder å være helt tett. - Til og med produsenten sier at det ikke er mer enn 90 prosent vanntett, sier en fortvilt Aaland. - Skal man ikke kunne stole på den informasjonen man får fra byggevareforhandleren?

Vi gjør en lang, og for Aaland en veldig frustrerende, historie kort. Etter at Aaland gjentatte ganger det siste året har kontaktet Byggmakker ble de endelig enige om at de skulle komme og besiktige terrassen sammen med en representant for 3Tett.

- De hevder at gulvet er lagt feil, at det er for lite helling, og at det derfor er min feil at det er lekkasje. Men uansett hvordan gulvet hadde blitt lagt, så hadde det ikke vært vanntett, fordi jeg ble anbefalt å kjøpe et produkt som ikke skal holde på vannet, sier Aaland.

- Til det sier Byggmakker at det er ord mot ord. Men da er det jo merkelig at de argumenterer med at det er lekkasje fordi det er lagt feil.

Fagfolk eller hjemmefikser: Hvem gjør jobben best?

- Kan ikke stole på ekspeditøren

«Det er jo en mangel ved varen utifra de egenskapene kjøper har etterspurt.Birger Jensen, Forbrukerrådet»


I en e-post til Aaland denne uken skriver daglig leder i Byggmakker Arendal, Trygve Haugen, blant annet (utdrag):

    "Reklamasjonen er avvises da de [representanter for Byggmakker og 3Tett produsent] konstanterte åpenbar feilmontering. (...) Jeg viser til telefonsamtale med deg den 17.06.09. hvor du fortalte: Arkitekt hadde beskrevet TilTak, som ikke vår byggevareforretning hadde på lager den aktuelle dag, og ønsket da et tilsvarende dekke levert, da 3 snekkere var i aktivitet og ”måtte ha” varen.

    Byggmakker er avhengig å få opplyst nøyaktig bruksområde for å kunne gi kvalifisert råd, og jeg anser ikke Byggmaker ansvarlig for deres kjøp / valg av 3 Tett da disse produktene ikke kan sammenlignes.

    Jeg stiller også spørsmål hvorfor arkitekt beskrevet TilTak ble fraveket. Når det gjelder 3 snekkere som da ikke monterer 3Tett i henhold til monteringsanvisningen som er tapet til tettelistene, men med betydelig manglende fall, så taler saken for seg. Jeg beklager på vegne av Byggmakker, men kan ikke etter komme Deres reklamasjon."

Aaland erkjenner at fallet er mindre enn det som er anvist, men det han reagerer på er at han ikke har fått den varen han ba om, fordi det er her problemet ligger.

- De avviser reklamasjonen på grunn av leggefeil. Dette er vel ikke relevant da produktet ikke hadde vært tett selv om det ble lagt rett, spør han, og fortsetter:

«Produktet er sikkert helt topp det, hvis det bare skal være 90 prosent tett.Petter Aaland»


- Skal man ikke som forbruker kunne stole på informasjon og veiledning gitt av butikkens ansatte?

Haugen ønsker ikke å kommentere saken videre overfor DinSide.

- Vedkommende har fått en e-post av meg, og jeg har ingen kommentarer utover dette, sier Haugen til DinSide.

Les mer: Det lønner seg å klage

Butikken ansvarlig for feilinformasjon

Birger Jensen i Forbrukerrådet anbefaler Aaland å kontakte dem for megling. Foto: Forbrukerrådet Vis mer


Ifølge Birger Jensen i Forbrukerrådet er forbrukerkjøpsloven klar: Det man kjøper skal være i samsvar med det man har stilt som krav i avtalen. I dette tilfellet er det snakk om en muntlig avtale, men det har like stor juridisk gyldighet.

- Han har etterspurt en egenskap spesifikt, som kjøper. Avtalen her, mellom kjøper og selger, var muntlig - men det skal gjelde, sier Jensen til DinSide.

Dersom man ikke får det man har avtalt, har man krav på å få det reparert eller oppgradert. Er ikke dette mulig, kan man kreve prisavslag - tilsvarende det det koster å få det oppgradert, eller å heve kjøpet.

- Selger har en rett til å få rettet opp feil. Men dersom det er snakk om at man har fått feil produkt, er kanskje en heving av kjøpet den beste løsningen for alle parter, sier Jensen, og legger til:

- Denne mangelvurderingen er gitt på generelt grunnlag. Jeg vil også anbefale kjøper å sende inn klage til Forbrukerrådet, slik at vi kan se nærmere på detaljene - og prøve å få meglet frem en minnelig løsning.