Jula er her

Det er ikke den jula, men Jula-katalogen for de nevenyttige

Svenskene kan dette med varehus. I tillegg til Ikea, som må regnes som en slags verdensmester på området, dominerer de mekke-sektoren for de nevenyttige i Norden.

Etter at Biltema og Clas Ohlson har etablert seg på strategiske steder over nesten hele landet har det dukket opp enda en - Jula. Hva har de å by på?

Bakgrunn

Biltema har som navnet mer enn antyder sin bakgrunn i bildeler og biltilbehør. Forretningsidéen var å tilby reservedeler til en langt rimeligere pris. Dette ble gjort mulig ved å kjøpe varer direkte fra de samme underleverandørene som leverte såkalte originaldeler. Ved å selge direkte til brukerne med felles håndtering av deler til alle bilmerker ble prisnivået langt lavere enn hos merkeforhandlerne. Der var - og er - deler ofte en melkeku med solide påslag.

Fra Linköping i Sverige Vis mer


Oppstarten skjedde i 1963 under beskjedne forhold, både postordre og den første butikken ble drevet fra et lite kjellerlokale i Linkøping. Siden har virksomheten vokst til over 50 varehus i hele Norden og det trykkes 14 millioner kataloger hvert år. Dette sysselsetter 275 trailere bare for transporten fra trykkeriet.

Les om Biltema og Clas Ohlsons nye kataloger

Clas Ohlson fra Insjøn i Dalarna begynte med å selge tekniske håndbøker på postordre. Siden ble utvalget utvidet til å dekke verktøy, materialer, til og med tegninger til møbler. Radioen ble med i 1925 i form av tegninger og komponenter til krystallmottakere.

Fra åpningen av butikken i England Vis mer


På 80-tallet ble den første butikken åpnet, og i 89 begynte den store ekspansjonen med en butikk i Stockholm. I 1991 åpnet den første butikken i Oslo, i 2002 i Finnland og i 2008 åpnet den første butikken i Storbritannia.

I denne sammenhengen blir Jula både yngre og mindre, men ikke mindre interessant for en nevenyttig kjøpelysten nordmann.

Her er det også en praktisk mann som står bak, Lars-Gøran Blank er mannen som lanserte rimelige vedkappere under oljekrisen på syttitallet. Da fyrte man heller med selvkappet ved fra de svenske skoger.

Et større utvalg av modeller og behovet for slitedeler og reservedeler gjorde sitt til at Jula Postorder oppsto nærmest av seg selv. Vareutvalget vokste i løpet av 80-årene, med maskiner og verktøy til landbruk, skogbruk og småindustri.

Det første varehuset åpnet i Skara på midten av 80-tallet og deretter har virksomheten vokst til 27 varehus i Sverige og en håndfull i Norge, og flere kommer til.

Mer for verkstedet

Både katalogen og en tur i Jula-butikken viser at bakgrunnen er mer verkstedsorientert enn Clas Ohlson og Biltema. Jula har produkter som du ikke finner i de andre butikkene, som elektriske motorer, dieselpumpe, el-agregat til strømgjerde, popnagletang for trykkluft, metallbåndsager osv.

Samtidig har de et utvalg av saker og ting til hus, hytte, båt og bil som absolutt tåler sammenligning med Clas Ohlson og Biltema, bortsett fra alle bildelene.

Slik holder du orden i verkstedet

30-års jubileumskatalogen har kommet Vis mer


Ny katalog

Nå har altså den nye katalogen kommet, som markerer 30-årsjubileet for firmaet.
Katalogen er på 380 sider og er i større format enn både Biltema og Clas Ohlson.

Hvis du vil sjekke vareutvalget finner du det meste av vareutvalget i den svenske nettbutikken www.jula.se I Norge har nettsidene www.jula.no enda ikke noen nettbutikk og du kan heller ikke sjekke varene - foreløpig.

Norske butikker finner du på Lørenskog, Haugesund, Moss, Trondheim og Ålesund.