<b>SUNT OG GODT:</B> Administrerende direktør Jan A. Røsholm i stiftelsen Elektronikkbransjen kan smile fornøyd over den formidable økingen i salget av saftpresseprodukter. Foto: ELEKTRONIKKBRANSJEN
SUNT OG GODT: Administrerende direktør Jan A. Røsholm i stiftelsen Elektronikkbransjen kan smile fornøyd over den formidable økingen i salget av saftpresseprodukter. Foto: ELEKTRONIKKBRANSJENVis mer

Juicere er årets vinner på kjøkkenet

Salget økte med 120 prosent i fjor.

Nordmenn velger stadig sunnere livsstil. Eller rettere sagt: De kjøper seg slik livsstil.

For saftpresseprodukter - også kalt juicere - er den store fjorårsvinneren for butikker som selger kjøkkenprodukter.

Hele 1,9 millioner kjøkkenmaskiner ble solgt i fjor, og for saftpresser alene er økningen er på formidable 120 prosent siden 2013.

Her er alle Dinsides tester av juicere, samt våre kjøpetips for deg som vurderer å kjøpe juicer.

- Gjør det særdeles bra

- Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2012 til 2013, så kjøkkenapparater gjør det særdeles bra, sier administrerende direktør Jan A. Røsholm i Elektronikkbransjen.

LES OGSÅ: Philips Avance Collection Juicer - et råskinn av en juicemaskin

SUNNERE LIV: Juicere som denne fra Philips var blant vinnerne i fjor. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer


For øvrig ser det ut til at behovet for komfyrer kjøl/frys, oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og tørketromler holder seg stabilt.

Færre mikrobølgeovner

Salget av mikrobølgeovner har derimot tapt seg noe, viser de ferske tallene fra Elektronikkbransjen.

I 2013 ble det solgt 210.000 slike, mens det i fjor bare gikk 142.000 ut av hyllene. Og sammenligner vi med 2012, skaffet 230.000 seg en slik ovn.

Se hva du kan bruke mikroen til

Totalt omsatte elektronikkbransjen i Norge for litt over 30 milliarder i fjor, med en økning på 1,9 prosent fra 2013.

Av dette står husholdningsutstyr eller såkalte hvitevarer for 9,7 milliarder.

Her er flere brukertips og tester av kjøkkenutstyr