Interiøret definerer hvem du er

Estetikken er den nye moralen, skal vi tro trendforsker Marius Jensen. Det er ikke lenger hvem vi er, men hvordan vi og boligen vår ser ut, som teller.

Prestasjonsarenaer

Vi får stadig flere arenaer å prestere på. Ikke før fikser vi den ene, lanseres det en ny. Og ifølge Marius Jensen, trendanalytiker i Opinion, er boligen en av de viktigste.

Han får støtte fra flere hold. Som Gunn Helen Øye i Prognosesenteret så treffende sa til DinSide for et par uker siden: Det er jo langt mer å ta tak i [i boligen enn med oss selv], og når en er ferdig, er det bare å snu bunken og begynne på nytt.

Det kan kanskje være fristende å ta dette med en kjempeklype salt. DinSide møtte Jensen på Gave & Interiørmessen på Lillestrøm, interiørbransjens halvårlige møtearena.

Marius Jensen er trendanalytiker i Opinion. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Men det er ikke bare noe trendanalytikerne tar ut fra løse luften, der de sitter i sin designersofa, drikker te av designkopper (kaffelatte er helt ut) og ser på designpeisen eller -flatTVen sin.

Det er du som bestemmer dette. Det er vi.

Kjøpefest

Norske forbrukere bruker enorme pengesummer på å pusse opp og innrede boligene våre etter alle kunstens regler. I fjor brukte vi 45 milliarder kroner, i år er det ventet at vi skal bruke over 50 milliarder.

Ifølge Jensen blir utseendet, det estetiske, viktigere og viktigere.

- Estetikk er den nye moralen, sier Jensen. - Vi dømmes utifra vår dårlige smak. Er smaken dårlig, er vi dårlige mennesker.


Er du enig? Diskuter gjerne i debatten nederst i artikkelen!

Ingen unnskyldning

I 2007 har vi nemlig ingen unnskyldning for å se dårlig ut: Det er jo så billig. - Det er bare å bruke 200 kroner på Ikea, sier Jensen. (Selv om man da selvsagt kan kritiseres for å bo i en Ikea-katalog. Men det er ihvertfall ikke stygt...)

Nor servise, av Norway Says for Porsgrund Porselen lanseres i februar. Spørsmålet er: Kan du konversere om Norway Says? - Eller hva med Porsgrund Porselen? Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Heldigvis er vi som forbrukere blitt ekstremt gode til å sjonglere. Blant annet mellom høy- og lavstatusmerker. Nå har så nær som alle råd til å "handle opp" i noen kategorier, om vi "handler ned" i andre. Vi kjøper store møbler billig på Ikea, for å få råd til et teppe - eller en flatskjerm - til flere ganger prisen.

- Mange forbrukere investerer store beløp på én eller to ting. Resten handler de billig, sier Jensen.

Likevel: Magien ligger i hvordan det settes sammen. Det er nemlig ikke bare å tro at en kan kjøre på med et par Arne Jacobsen-stoler. En skal kunne fortelle møbelets historie også. Og gjerne designerens historie. Ellers blir man avslørt, og det er ikke stilig.

- The devil is in the details. Det er eksklusiviteten også, sier Jensen.

Merverdi

Anne Black design, er fair trade produsert i Vietnam. Distribueres i Norge av R8. Vis mer


Trendanalytiker Lisbeth Larsen trekker det litt lenger. Ikke bare bør vi kjenne et møbels eller en gjenstands historie, det skal også ha en merverdi.

2007s store buzzord, økologi, miljøvern og etisk forbruk, sniker seg også innenfor dørstokken.

Klarer du å mikse design av en kjent designer (som du kan CVen til) som attpåtil er fair trade, er det nesten som å vinne i Lotto. Et klasseeksempel er nederlandske Tord Boontjes fairtrade-vaser i resirkulert glass som vi viste fra høstens Gave & Interiørmesse.

Les mer om interiørtrender på DinSide: