Er dette marerittet? Slapp av, det er produsenten som er ansvarlig for å bære og frakte hvitevarene, om de ikke klarer å reparere dem på stedet. Foto: IMAGO/ALL OVER PRESS
Er dette marerittet? Slapp av, det er produsenten som er ansvarlig for å bære og frakte hvitevarene, om de ikke klarer å reparere dem på stedet. Foto: IMAGO/ALL OVER PRESSVis mer

Ikke gi bort halvdefekte hvitevarer med én gang

Produsenten har ikke bare ansvar for å fikse den, de må også ordne det praktiske.

Hva gjør du når kjøleskapet fusker litt eller vaskemaskinen ikke virker optimalt? Skyldes svikten en produksjonssvakhet, og du oppdager det innenfor reklamasjonsfristen på fem år, har forhandler eller produsent plikt til å reparere feilen, eller å erstatte produktet om de ikke klarer å reparere feilen i løpet av tre forsøk.

Men dra med seg vaskemaskinen tilbake til butikken tre ganger? Da er det lettere å selge den billig brukt, eller gi den bort på Finn, mot at noen henter den. Men visste du at du sannsynligvis ikke trenger å løfte en finger?

– De aller fleste reparasjoner av hvitevarer foregår hjemme hos kunden, og det er leverandørene som utfører den servicen gjennom sitt servicenettverk, sier Lorenz Jacobsen, ettersalgsansvarlig i Elkjøp til DinSide.

Lar ikke feilen seg reparere på stedet, er det fortsatt produsentens ansvar, og den som må besørge og finansiere frakt.

Les også: Alt om reklamasjon på DinSide

Her går grensen

Ta tempen på kjøleskapet: Det skal holde mellom 0 og 4 grader. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


En av årsakene til at produsentene gjerne tar reparasjonen på stedet, er at feilen kan være knyttet til påkoblinger i boligen, for eksempel vannkoblingen på vaskemaskinen. Men som nevnt over: Må varen inn på verksted, skal det ikke koste deg en halv kalori eller krone. Produsenten skal ikke bare betale for frakten fra døren, de skal også sørge for å få båret ut store og tunge varer.

– Dette gjelder for de aller fleste tunge varer, som hvitevarer og TV-er som er større enn 32 tommer, ifølge Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Det er også verdt å merke seg at dersom produktet må inn til produsent eller verksted for nærmere gjennomgang eller reparasjon, har du krav på låneprodukt. Får du ikke det, skal du ha kompensasjon for eventuelle ekstrautgifter, som vaskeriutgifter, innkjøp av mat, et cetera.

Les også: Ta tempen på kjøleskapet!

Gir bort flere hvitevarer

En enkel måte å slippe bære ting ut av boligen på, er å gi det bort på Finn. Det spiller liten rolle om de har noen småfeil, det aller meste blir hentet.

I fjor ble det publisert 13.100 privatannonser i kategorien «hvitevarer gis bort» på Finn, en økning på 21 prosent fra foregående år, ifølge tall fra Finn.no. Antallet privatannonser i kategorien «hvitevarer til salgs» var det samme som året før, 53.900.

– «Gis bort» har hatt en sterk vekst de siste årene – det gjelder for hele Finn-torget, ikke bare hvitevarer, sier Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i Finn, til DinSide.

Men altså: Om reklamasjonstiden ikke er ute, anbefaler vi at du tar en telefon til forhandler eller produsenten for å se om de ikke kan få reparert den. For selv om det er lønnsomt og miljøvennlig å selge eller gi bort produkter, er det enda bedre om du kan fortsette å bruke det du har.

Les mer om hvordan du forlenger kjøleskapets levetid og hvordan du får vaskemaskinen til å vare lengst mulig.

Må være produsentens feil

Skader du fryseelementene fordi du er utålmodig når fryseren skal avrimes må du selv besørge eventuell reparasjon. Foto: ELISABETH DALSEG Vis mer


Selv om det er viktig at du kjenner din reklamasjonsrett som forbruker, er det også viktig at du er ditt ansvar bevisst. Du kan selvsagt ikke kreve gratis reparasjon eller frakt om feilen på hvitevaren din skyldes klare brukerfeil, som at du har ødelagt fryseelementet i fryseren med en kniv i forsøk på å avrime den litt kjappere eller at du har satt en form i aluminiumsfolie inn i mikrobølgeovnen.

Det er heller ikke alle ekspeditører som kjenner reklamasjonsretten like godt, men her kan du se mer om hva du har krav på. Og skulle de være kranglete hos forhandler, kan du print ut dette brevet og ta med i butikken - eventuelt bare lagre det på mobilen.

Merk også at det er forskjell på reklamasjonsfristen som er fem år for hvitevarer, og garantitiden. Garantitiden er noen ganger kortere enn det du har krav på gjennom loven, men en rekke produsenter er så sikre på produktet sitt at de har utvidet garantitiden til ti år.