Ikke betal ennå, dersom du har fått oppsigelsesgebyr fra Telinet Energi. Foto: Per Ervland
Ikke betal ennå, dersom du har fått oppsigelsesgebyr fra Telinet Energi. Foto: Per ErvlandVis mer

Ikke betal oppsigelsesgebyr fra Telinet

Selskapet får en halv million i tvangsmulkt fra Markedsrådet for "urimelige avtalevilkår".

Oslo Tingrett har slått fast at Telinet Energi sine vilkår om ett års bindingstid og 900 kroner i oppsigelsesgebyr er urimelige, og dermed ulovlige etter markedsføringsloven, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Telinet har bestridt dette kravet i retten, og bruker fortsatt de lovstridige vilkårene, så Forbrukerombudet krever nå at Telinet betaler en tvangsmulkt på 500.000 kroner.

Det er produktet "Spot med prisgaranti" som har de ovennevnte avtalevilkårene. 27. januar i år slo Markedsrådet fast at dette var i strid med markedsføringsloven, og ila selskapet en halv million i tvangsmulkt. Telinet klaget saken inn for tingretten, og Oslo Tingrett stadfestet dette vedtaket 5. november i år.

Markedskraft/spotpris, fastpris eller variabel pris. Blir du forvirret? Les mer om de ulike typene strømavtaler, og hvilke som lønner seg mest over tid, i vår miniguide.

Fortsatte avtalen

Forbrukerombud Gry Nergård råder alle Telinet-kunder til å vurdere om de ønsker å bære risikoen det er å betale for strømmen på forskudd. Foto: Bjørn-Eivind Årtun Vis mer


I påvente av dommen fra tingretten har Telinet fortsatt praksisen med bindingstid og oppsigelsesgebyr, og Forbrukerombudet vedtok denne uken at Telinet nå må betale mulkten. I tillegg krever Forbrukerombudet at Telinet fjerner vilkårene om bindingstid og oppsigelsestid fra avtalene sine.

Telinet har anket saken inn for lagmannsretten, men av hensyn til forbrukerne som er rammet av avtalen, vil ikke Forbrukerombudet vente lenger med å håndheve vedtaket.

Betaler du for mye for strømmen? Finn billigste strømleverandør med vår strømkalkulator

Advarer mot forskuddsbetaling

Forbrukerombudet har i de siste ukene også blitt kontaktet av mange forbrukere som reagerer på urimelige høye strømregninger. Årsaken til dette er at Telinet fakturerer kundene på forskudd, basert på forventet forbruk og prisutvikling på strøm.

– Vi er generelt skeptiske til en slik praksis, da forbrukeren risikerer å tape forskuddsinnbetalingen ved en eventuell konkurs, seier forbrukerombud Gry Nergård.

Klagene Forbrukerombudet har mottatt tyder i tillegg på at Telinet har stipulert et alt for høyt forventet forbruk fra kundene sine. Dessuten er det mangelfull informasjon på fakturaen om hvordan Telinet kommer frem til beløpet de ber om.

- Forbrukere som ikke vil betale forskuddsregningene fra Telinet bør snarest bytte til ny leverandør. Vi råder alle til å velge en strømleverandør som fakturerer etterskuddsvis basert på det faktiske forbruket, avslutter Nergård.

På egen risiko


Og nå, et knapt år etter at Vitel måtte avvikle strømdelen av virksomheten, er det å bytte strømleverandør et råd alle Telinet-kunder bør vurdere. Vitel tok forskuddsbetalt, og flere tusen kunder venter fortsatt på å få tilbake utestående beløp.

Nå er det en liten forskjell på a-kontobetaling og forskuddsbetaling. Må du betale inn a kontobeløp i begynnelsen av perioden er det praktisk talt ingen forskjell. Likheten er uansett denne: Du som kunde bærer risikoen, dersom selskapet skulle gå konkurs.

Velger du likevel å fortsette avtalen med Telinet, bør du prøve å prute ned regningen. For etter det Forbrukerrådet erfarer har kunder fått satt ned a konto-beløpet etter å ha vært i kontakt med selskapet. Det er altså mulig å få satt ned regningen, men ikke selvsagt.

Det lønner seg å mase: Slik fikk de tilbake penger fra Vitel

Ikke betal oppsigelsesgebyret

Hva skal du gjøre mens du venter på om Telinet får tatt opp saken i lagmannsretten? Ønsker du å avslutte avtalen, og blir du presentert med en regning på 900 kroner for oppsigelse av avtalen, bør du ikke betale. I stedet må du bestride det, og dette må du gjøre skriftlig. Det er ikke lov å sende ut inkasso på en regning som er bestridt.

Får du svar fra selskapet med fortsatt krav om betaling, må du bringe saken inn for Elklagenemda. Forbrukerombudet anbefaler at du viser til Markedsrådets vedtak.

Det har ikke lykkes DinSide å komme i kontakt med Telinet, for en kommentar.