SKAFFER IKKE NY DØR: Til flatpakkede møbler fra IKEA, som denne skjenken, er det vanskelig å skafe store reservedeler. Unntaket er hvis det går under garanti- og reklamasjonsreglene. Foto: IKEA
SKAFFER IKKE NY DØR: Til flatpakkede møbler fra IKEA, som denne skjenken, er det vanskelig å skafe store reservedeler. Unntaket er hvis det går under garanti- og reklamasjonsreglene. Foto: IKEAVis mer

Ikke alle skaffer nye møbeldeler

Ingen ny dør til flatpakket IKEA-møbel

Er det slik at du like godt kan kvitte deg med hele møbelet, hvis du får ødelagt en del? Vi har ringt fem av Norges største møbelkjeder for å se hvor behjelpelige de faktisk er med å skaffe kundene ekstradeler.

Ikke kjøp disse hagemøblene

Disse skaffer deler

DinSide har kontaktet møbelkjedene Bohus, Skeidar, Living, Møbelringen og IKEA for å be om en ny dør til en tilfeldig valgt skjenk eller tv-benk, som skal ha blitt ødelagt under flytting.

Både Bohus, Skeidar og Møbelringen sjekker dette med sine leverandører, og klarer ifølge kundeservice å skaffe en ny skapdør til de utvalgte møblene.

Samtlige tre kjeder regner de med å kunne skaffe den nye døren på mellom to og fire uker.

Ingen ny dør hos IKEA og Living

Hos IKEA og Living derimot, får vi beskjed fra kundeservice om at det ikke er mulig å skaffe til veie skapdørene vi er på jakt etter. Livings kundeservicemedarbeider forklarer at den aktuelle tv-benken er en såkalt Kina-vare som de får tilsendt hel fra produsent, og derfor ikke kan skaffe ekstradeler til.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Christian Thommesen i IKEA Norge. Foto: IKEA Vis mer

Hos IKEA er også beskjeden at det ikke kan bestilles inn enkeltdører til den utvalgte skjenken. Kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge, Jan Christian Thommesen, bekrefter at det er tilfellet med dette spesifikke møbelet, men at det likevel er mange ekstradeler de kan skaffe til kundene.


- Såkalte generiske reservedeler, det vil si de vanligste skruene, mutterne og skivene, fins det minst 25, men opptil hundre av, i hvert av varehusene. Skulle det være tomt for en spesifikk del, kan disse bestilles, forteller Thommensen til DinSide.

Dessuten er det ingen problem å skaffe større deler, som dører og hyller, til de såkalte modul-møblene.

- Dette gjelder for eksempel serien Pax, som består av garderobeskap, hvor vi kan skaffe individuelle deler. Men skjenken Stornäs har vi kun flatpakket. Det betyr at du ikke kan få en ny dør eksempelvis. Skulle du imidlertid ha behov for å bytte skruer eller liknende, så har vi selvsagt det også for dette møbelet, sier Thommesen.

Også ved skader på de flatpakkede møblene, anbefaler Thommesen kunden om å kontakte IKEAs bytte- og returavdeling for en vurdering av skaden.

- Går skaden inn under garanti- og reklamasjonsreglene, kan man få delen erstattet. Hvis ikke, kan man uansett være heldig å finne delen man trenger i billigkroken, påpeker Thommesen.

Vi fikk ikke tak i Living for kommentar til undersøkelsen.

IKEA vil gjøre kjøkkenet grønnere

Kjappe svar, men tregere hos Skeidar

Selv om ikke alle de fem kjedene kunne skaffe oss den nye døren, opplevde DinSide at det ikke er hold i ryktene om slett kundeservice hos møbelkjedene.

Ringerunden til kjedene ble foretatt som vanlig forbruker tirsdag og onsdag denne uken, mellom 10:00 og 11:00. Hos alle kjedene tok det mellom ett og to minutter å få svar, og alle kundeservicemedarbeiderne var vennlige og hjelpsomme. Samtlige måtte sjekke opp forespørselen vår, men det tok stort sett meget kort tid å bli oppringt.

Bohus var den desidert kjappeste kjeden - de skaffet oss relevant info på bare 3 minutter. Hos IKEA ble vi satt på vent i åtte minutter før vi fikk svar på henvendelsen, og også Living ringte oss opp etter 8 minutter.

Hos Møbelringen tok det 27 minutter å få svar på forespørselen, mens den tregeste møbelkjeden var Skeidar, som ikke ringte tilbake med informasjon før etter fem timer.

Siden det bare er IKEA som har felles kundeservice for samtlige varehus, ringte vi følgende utvalgte varehus i Oslo tilhørende de fire andre kjedene: Bohus Alna, Skeidar Alnabru, Living Karihaugen og Møbelringen Alna.

Ingen svar fra kundeservice - etter fire år