<B>EKTE? ELLER 3D?</B> Det er ikke så lett å se om møbel-bildene i Ikea-katalogen er ekte eller laget på en datamaskin. Foto: Ikea
EKTE? ELLER 3D? Det er ikke så lett å se om møbel-bildene i Ikea-katalogen er ekte eller laget på en datamaskin. Foto: IkeaVis mer

Ikea-katalogen er ikke bare ekte

Den svenske møbelgiganten har begynt å "jukse" i katalogen.

Hvis du er en av dem som grynter og snøfter inni deg når du får den nye Ikea-katalogen i postkassen, fordi alt du klarer tenke er "ingen har det så ryddig hjemme - ingen!", kan du nå puste lettet ut.

Det vil si, helt fri for dårlig samvittighet blir du ikke, men amerikanske Wall Street Journals (WSJ) artikkel om hvordan Ikea-katalogen blir til avslører et ganske overraskende poeng for mange:

Store deler av katalogen består av "juksebilder".

Datamaskinen tar over

Den 324-sider tykke 2013-utgaven er allerede tilgjengelig for møbelinteresserte nordmenn, men selv om Ikea fortsatt tjener usannsynlig mye penger, betyr ikke det at de ikke ønsker å kutte kostnader.

EKTE ELLER 3D-BILDE? Svaret får du bildespesialen nederst i artikkelen. Foto: Ikea Vis mer


Et av områdene hvor de sparer inn er i katalogproduksjonen. Den tar ifølge WSJ 285 ansatte ti måneder å lage, og mesteparten av produksjonen skjer i et nesten 9.000 kvadratmeter stort bygg i Älmhult i Sverige. Med et opplag på 208 millioner kataloger fordelt på 62 ulike utgaver distribuert til 43 land, sier det seg selv at produksjonen er et nesten overveldende prosjekt.

Dyrt og tungvint

Forklaringen på at rundt tolv prosent av årets katalog er datagenerert er blant annet å finne i avsnittet over. Fotosjef hos Ikea, Anneli Sjögren, forklarer:

– Dette er en veldig smart måte å tjene penger på. Vi trenger for eksempel ikke å kaste ferdige kjøkken i containeren etter fotoshooten, forklarer hun til WSJ.

Og det er altså ikke bare enkeltdetaljer som er laget ved hjelp av datamaskiner. Hele rom, som kjøkkenet du ser på bildet øverst i denne artikkelen, finnes kun lagret på harddisken til Ikea-designerne. I og med at Ikea trykker ulike kataloger i ulike deler av verden, gjør de dataskapte bildene det enklere å forholde seg til lokale variasjoner.

– Med vanlig fotografering begrenses du av de fire veggene i rommet. Kjøkkenet må bygges i løpet av en uke eller to, så må det rives ned uken etter for å gjøre plass til et soverom ... alt må gå som smurt. Men la oss si vi har lyst til å markedsføre et av kjøkkenene i Japan. Japanere, som skandinaver, liker lysere fargetoner enn for eksempel amerikanere, forteller Anneli Sjögren. Hun og katalogteamet kan med andre ord enkelt forandre alt fra skapfarger til bakgrunner uten å bygge eller male om, noe som naturlig nok sparer Ikea for mye tid og penger.

Enda mer neste år

Ikea sier ingenting hvor mye de sparer på datafiseringen av katalogproduksjonen, men gitt at de tradisjonelt sett har brukt to tredjedeler av markedsføringsbudsjettet sitt på katalogen, er det ikke tvil om at dette vil føre til kostnadsbesparelser.

Neste år vil andelen datagenererte bilder stige til hele 25 prosent av katalogen, og en behøver ikke kalle seg Nostradamus for å se for seg en Ikea-katalog som om noen år er så å si utelukkende laget på en datamaskin.

Du kan se eksempler på bilder av ekte og "falske" rom her. Klikk deg videre til Wall Street Journal for flere eksempler.

Ekte eller datagenerert? Dette bildet er datagenerert. Foto: Ikea
Ekte eller datagenerert? Dette bildet er ekte. Foto: Ikea
Ekte eller datagenerert? Dette bildet er ekte. Foto: Ikea
Ekte eller datagenerert? Dette bildet er datagenerert. Foto: Ikea