Ikea har den beste kjøkkengarantien her til lands. Men det er bare for deg som selv har kjøpt kjøkkenet - ikke dersom du har kjøpt bruktbolig med Ikea-kjøkkenet allerede på plass. Foto: Ikea
Ikea har den beste kjøkkengarantien her til lands. Men det er bare for deg som selv har kjøpt kjøkkenet - ikke dersom du har kjøpt bruktbolig med Ikea-kjøkkenet allerede på plass. Foto: IkeaVis mer

Ikea-garantien gjelder ikke for alle

Garantien er personlig, og gjelder ikke for deg som har kjøpt en bolig med allerede oppusset Ikea-kjøkken.

Vi har tidligere utpekt Ikeas kjøkkengaranti som landets beste, på bakgrunn av at de tilbyr 25 års garanti på både skrog, fronter og bevegelige deler. Sammenliknet med veldig mange andre kjøkkenleverandører på det norske markedet, er en såpass utvidet garanti ganske unikt: De fleste følger kjøpsloven, og tilbyr kanskje noe ekstra på utvalgte deler utover dette - som du kan se mer detaljert i denne artikkelen.

Men det er én ting du som huseier skal vite: Dersom du har kjøpt en bolig der forrige eier har installert et Ikea-kjøkken, gjelder ikke garantien.

Den utvidede Ikea-garantien er nemlig personlig, og følger kjøper, ikke varen.

Ikea faser ut Faktum-kjøkkenet, nå er det Modul som gjelder

Forbrukerkjøpsloven og utvidet garanti

    Følgende kundehenvendelse er sakset fra Ikeas Facebook-side:

    «Ikea har 25 års garanti på kjøkken! Vi kjøpte hus for 3 år siden med nytt Ikea-kjøkken satt inn i 2006. Nå var det på tide med en reklamasjon, for noen av skapdørene slipper laminat og div. småplukk, men Ikea vil ikke behandle reklamasjonen siden det ikke er vi som har kjøpt kjøkkenet!!? Mao: Hvis du kjøper hus og det allerede er Ikea-kjøkken der gjelder ikke garantien i noe fall, enten kjøkkenet er fra igår eller 1987.»


Ikeas kommunikasjonssjef, Jan Christian Thommesen i Ikea, bekrefter overfor DinSide at garantien er personlig, men understreker at forbrukerkjøpsloven fremdeles gjelder, også ved videresalg. Derunder har du fem års reklamasjonsrett på kjøkken, som du kan lese mer om i boksen til høyre.

– Vi har den vanlige reklamasjonsretten i henhold til forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved videresalg. Men våre utvidete garantier gjelder ikke ved videresalg, sier Thommesen til DinSide.

– Men vi er opptatt av å ha fornøyde kunder, og det vil være en skjønnsmessig vurdering fra tilfelle fra tilfelle, sier Thommesen videre.

Han forteller at dersom det skulle skje noe med et Ikea-kjøkken, må man ofte ta en befaring for å undersøke omfanget av skaden.

– Det er sjelden man demonterer et kjøkken, ofte blir det en befaring fra oss, og da må man fremvise kvittering, sier Thommesen.

Pimp opp Ikea-kjøkkenet ditt: Se så lekkert det kan bli!

Husk kvittering!

Dersom du kjøper et nytt kjøkken, må du ta vare på kvitteringen, da dette fungerer som ditt garanti-bevis. Du må ha kvittering for å kunne gjøre krav på garantien, men uten kvittering kan du heller ikke fremsette garanti-krav.

Undertegnede har selv, helt knirkefritt, fått ny kjøkkenfront fra Ikea som følge av garantier.

– Men hva hvis jeg kommer med eksempelvis en dør med skade, og har kvittering, selv om det ikke er jeg som kjøpte varen? Er det noen som vil spørre meg hvorvidt det var jeg som kjøpte varen?

Thommesen bekrefter overfor DinSide at det ikke er noen som vil spørre kunden om hvorvidt han eller hun har kjøpt produktet selv.

– Det er veldig unaturlig å spørre om det. Det er det som er nedfelt i regelverket, men det er ingen som vil spørre om du har kjøpt produktet selv, sier Thommesen.

– Vi stoler på at kundene er ærlige og redelige, men vi vet ikke fra tilfelle til tilfelle hvem som var den opprinnelige eieren, understreker han.

Les også: Når kan du kreve å få hevet kjøpet?

I sin fulle rett

Ifølge Forbrukerrådet er enhver som stiller en utvidet garanti, som i dette tilfellet Ikea, i sin fulle rett til å sette betingelsene for garantien.

– Garanti er en avtale mellom deg og selger og skal gi deg bedre vilkår enn loven, som at du får 25 års reklamasjonsrett. Men garantien kan sette betingelser som at garantien er personlig og ikke følger med varen. Hvis man mener det er et urimelig avtalevilkår så kan Forbrukerombudet se på saken, uttaler kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide.

Han kan imidlertid ikke si noe om hvor vanlig - eller uvanlig - det er med personlige garantier, som altså følger kjøperen og ikke varen.

– Forbrukerrådet vet ikke hvor vanlig det er med personlige garantier. Det forbrukeren bør gjøre er å sette seg inn i dem når de får dem. For forbrukeren vil det være en fordel om garantier fulgte varen, hvis du skal gi den videre eller selge tingen din, uttaler Halsos.

Det som selvsagt er viktig å huske, er at du uansett har rettigheter som følge av forbrukerkjøpsloven - og at denne følger varen og ikke kjøperen. Det er den utvidete garantien som eventuelt kan følge kjøperen og ikke varen - som i dette tilfellet med Ikea.