<b>OPPTATT AV TRADISJONSHÅNDVERK:</b> Piet Hein Eek er Ikeas ferskeste designer. Han er opptatt av naturmaterialer og tradisjonelle teknikker. Foto: IKEA
OPPTATT AV TRADISJONSHÅNDVERK: Piet Hein Eek er Ikeas ferskeste designer. Han er opptatt av naturmaterialer og tradisjonelle teknikker. Foto: IKEAVis mer

Ikea får kjendis-designer med på laget

Den nederlandske designeren Piet Hein Eek skal designe en ny, begrenset designerkolleksjon for Ikea.

Med jevne mellomrom lanserer Ikea designer-kolleksjoner, som altså er produkter designet spesielt for Ikea, av kjente designere. Sist ute var lanseringen av «Sinnerlig»-kolleksjonen laget av kjendisdesigneren Ilse Crawford, som det var forbundet mye spenning til. Dette var en del av årets nye Ikea-katalog.

Crawford har ikke rukket å forsvinne ut av katalogene, før Ikeas nye stjernedesigner er klar:

Den nederlandske designeren Piet Hein Eek skal designe kolleksjonen «Jassa» for Ikea, som etter planen skal lanseres i mars 2017.

LES OGSÅ: Se hvor alle Ikea-navnene kommer fra

Begrenset designer-produksjon

Designerkolleksjonene til Ikea handler om å «kombinere masseproduksjon med enestående produkter».

Det er etterhvert endel selskaper som har spesialisert seg på å gi forbrukere Ikea-produkter med designervri, som for eksempel danske Reform som selger designerfronter til kjøkken som er laget spesielt for Ikea-kjøkken.

Slik skal du for eksempel kunne få Ikea-kjøkken med designerfronter.

Men Ikea lager også selv masseproduserte designerprodukter - riktignok i en begrenset produksjon.

LES OGSÅ: Siv har hacket Ikea-møbler i årevis

NATURMATERIALER: Ifølge Ikea, kan du fra Hein Eek vente deg en kolleksjon preget av materialer som ulike naturfibre og batikkinspirerte tekstiler, i en hyllest til vakre håndverkstradisjoner. Foto: IKEA Vis mer


Uvanlige produkter

Piet Hein Eek er fra Nederland, hvor han driver både arkitektkontor, galleri og restaurant. Designeren er opptatt av «bruke uvanlige produkter til å skape noe enestående», ifølge Ikea.

Ilse Crawfor-kolleksjonen i årets Ikea-katalog handler mye om kork, som er et miljøvennlig riktig valg - som du kan se mye brukt om dagen i alt fra gulv til møbler og interiørprodukter. Trenden er at det skal være naturlige råmaterialer, og ifølge trendforskere skal vi ta naturen med oss inn.

Piet Hein har fokus på bærekraftig bruk av råmaterialer, noe han også skal ta med seg i den nye Ikea-kolleksjonen. Der vil han ha fokus på produkter av naturmaterialer med tradisjonelle teknikker.

- Å designe for IKEA er nesten det motsatte av det jeg vanligvis gjør. Heldigvis er tankeprosessen den samme i begge tilfeller, for både små og store kvanta, man må tenke effektivitet i alle aspekter. Plutselig er det mulig å lage produkter med samme mentalitet og holdning, for et større publikum, sier Piet Hein Eek i en pressemelding.

Ifølge Ikea, kan du vente deg en kolleksjon preget av materialer som ulike naturfibre og batikkinspirerte tekstiler, i en hyllest til vakre håndverkstradisjoner.

Håndverkstradisjoner på fremmarsj

NYE TRADISJONER: Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fortalte på årets Interiørmesse på Lillestrøm at håndverk er den nye luksusen, og at flere oog flere er oppptatt av det imperfekte. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Gamle håndverkstradisjoner er på vei opp igjen, og ifølge trendforskere vil vi nå fylle hjemmene våre med færre og mer unike ting, gjerne produkter laget på gamle håndverkertradisjoner.

Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fortalte i et trendforedrag på årets Interiørmesse på Lilllestrøm at gamle håndverkertradisjoner er tilbake - men gjerne i ny drakt.

- Håndverk er den nye luksusen, og vi er mer bevisste hvor produktene kommer fra. Vi ønsker få ting, men heller kvalitetsprodukter - og gjerne ting som er unike, som ikke er merket med merkevarenavn, fortalte Jannicke Kråkvik under årets Interiørmesse på Lillestrøm.

Ifølge stylistduoen, har vi mer fokus på bevaring av gamle håndverkertradisjoner, for fremtiden.

- Det handler om overflater, og da imperfekte overflater - vi ønsker å kjenne teksturen i produktene, sier Kråkvik.

Hun hevder vi får se mer og mer av dette også hos de store produsentene, og at flere og flere butikker ønsker å satse mer på unike produkter.