<b>SLIK SER DE UT:</b> Smakfulle, næringsrike og enkle å lage. Topp gjerne med frukt og bær.  Foto: HELENA WALLE
SLIK SER DE UT: Smakfulle, næringsrike og enkle å lage. Topp gjerne med frukt og bær. Foto: HELENA WALLEVis mer

Hvordan lager man sunne vafler?

Med de rette ingrediensene kan vafler være vel så sunt som brødskiva, mener matblogger og kokebokforfatter Kristine Weber.

Er du lei av brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, kan vafler være et like godt alternativ.

- De vaflene jeg lager er fulle av næring, fiber og proteiner. I tillegg er de sukkerfrie. Kroppen har rett og slett godt av det, forteller Weber til Dinside.

- De aller fleste av oss liker å spise forskjellige ting, og vi liker å skille mellom hverdag og fest. Vi vil gjerne spise sunt, men også slippe å tenke på det hele tiden, mener hun.

Er vaffeljernet skittent? Slik får du det rent, med vaskevaffel

Bytt ut disse ingrediensene

Forbruksforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Annechen Bugge, forteller at kun fem prosent av den norske befolikningen ikke spiser brødmat i løpet av en dag. 43 prosent spiser tre-fire brødskiver om dagen, mens 24 prosent spiser 5-6 brødskiver.

- Henholdsvis 76 prosent og 67 prosent hadde brødmat som hovedingrediens siste frokost og lunsj, forteller Bugge.

Helsedirektoratet har mange råd om hvordan dagens måltider kan settes sammen.

- For å ha et fullverdig kosthold er det viktig å variere maten man spiser. Ulike matvarer inneholder ulike næringsstoffer, forteller avdelingsleder i Helsedirektoratet, Henriette Øien.

Ola Nordmann er glad i brødskiva, men hun mener at man fort kan bli matlei dersom man ikke varierer kosten. Og det er her vaflene kommer inn i bildet. Vafler kan være et godt alternativ hvis man lager vaffelrøren med havregryn/grovt mel, lite sukker, lettmelk og gjerne egg.

Disse vaflene kan du steke i ovnen

Velg nytt tilbehør

INGREDIENSER: Dette trenger du til vaflene. Foto: HELENA WALLE Vis mer


Det er også viktig å variere hva man har på brødskiva, på samme måte kan man variere hva man har på vaffelen.

Øien anbefaler fiskepålegg, magert kjøttpålegg, magre og halvfete oster, egg, frukt og grønt og magre melke- og yoghurtprodukter.

Her kan du se hva Dinsides lesere velger å ha på vaflene.

Helsedirektoratet anbefaler å få i seg fem om dagen. En av disse fem kan være 100 gram bær eller frukt. Dette er sunt tilbehør til vaffelen. Syltetøy er en klassiker på vaffelen, men Øien mener ikke at dette er en kilde til fem om dagen.

- Med mindre du lager syltetøyet selv, da inneholder det som regel mindre sukker og mye bær, sier hun.

Søtt og godt, men duger ferdigvaffel-miksene?

Bruk vaffeljernet kreativt også

Vaffeljernet kan brukes til så mangt. For eksempel omelett, ostesmørbrød eller brownies.

Flere tips: Åtte smarte ting du kan bruke vaffeljernet til

DELER: Kristine Weber deler sin oppskrift på sunne vafler med oss. Foto: PRIVAT Vis mer


- Vil du ha middagsvafler kan du godt droppe søtningen i oppskriften. Liker du ikke vafler i det hele tatt anbefaler jeg å prøve eggewraps av egg og vann og fylle de med philadelphiaost, røkelaks og grønt, sier Kristine Weber.

Slik lager du Kristine Weber sine sunne og mettende hverdagsvafler (cirka seks vaffelplater:
3 egg
40 g sukrin gold
ca 100 g havremel

1 ss vaniljeprotein (kan sløyfes)

1 ts kardemomme
ca 2 dl melk

Pisk egg og tørrvarer sammen, spe deretter på med melk til du får en passe vaffelrørekonsistens. Smør/spray vaffeljernet og stek i vei.

Av: Helena Walle