Etter to og et halvt år lekker kaffetrakteren til Marthe Røyne-Helgesen som en sil.  Foto: Per Ervland
Etter to og et halvt år lekker kaffetrakteren til Marthe Røyne-Helgesen som en sil. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvor lenge skal en kaffetrakter vare?

Fikk ikke reklamere fordi garantitiden hadde gått ut.

«- Men jeg driter i garantien deres. Jeg ønsker å reklamere på varen.Marthe Røyne-Helgesen, kaffetrakter-kunde»


Når noe går i stykker er det viktig at du vet hva du har krav på. Du må ofte kjempe hardt for å få gehør i butikkene. Det fikk Marthe Røyne-Helgesen erfare.

En kaffetrakter til besvær

I januar 2007 kjøpte Marthe Røyne-Helgesen en Siemens Porsche-kaffetrakter på Jernia. Den hadde to års garanti. Etter litt mer enn to og et halvt år begynte imidlertid kaffetrakteren å lekke, og Røyne-Helgesen tok kontakt med Jernia for å reklamere. Det skulle vise seg å ikke være så lett.

- Jeg ringte dem for å høre hvor lang reklamasjonstid det er på kaffetraktere, og fikk beskjed om at det var to år, og at jeg ikke kunne levere inn til reparasjon fordi garantitiden hadde gått ut, sier hun til DinSide.

Rettigheter ved forsinkelse: Hvor lang tid skal det ta å få åtte spisestuestoler?


Røyne-Helgesen fikk ikke Jernias argument med at garantitiden hadde gått ut til å stemme, og bestemte seg for å sjekke hva Forbrukerrådet hadde å si om saken. Hos Forbrukerrådet fikk hun fort bekreftet at reklamasjonstiden er fem år på kaffektraktere. Hun ringte tilbake til Jernia, og ifølge Røyne-Helgesen foreløp samtalen slik:

    Røyne-Helgesen: - Jeg ringer angående en kaffetrakter jeg kjøpte i januar 2007. Jeg ringte i sted og fikk da opplyst at reklamasjonstiden dessverre var gått ut, men jeg har sjekket dette ut nærmere og funnet ut at det ikke er tilfelle.

    Jernia: Ja, jeg hørte du hadde ringt hit i sted. Men nå er det altså sånn at garantien på sånne varer går ut etter to år.

    - Jeg har ikke nevnt ordet garanti. Det jeg snakker om er reklamasjonstiden. Det var også det jeg spurte etter når jeg ringte i isted. Da fikk jeg feil informasjon.

    - Nei. Det vi informerte om var garantien. Den er bare på 2 år. Derfor kan vi ikke hjelpe deg.

    - Men jeg er ikke interessert i garantien. Jeg vet jeg har rett til å reklamere på varen som ikke fungerer som den skal lengre. Derfor spurte jeg etter reklamasjonstiden på kaffetraktere.

    - Ok da. Hva er galt med den?

    - Den lekker. (Her utdypet Røyne-Helgesen detaljert hva som var galt.)

    - Ja. Men garantien vår er altså bare på to år.

    - Men jeg driter i garantien deres. Jeg ønsker å reklamere på varen.

    - Ja, men nå er det sånn at dette egentlig skal gå på garantien. Og garantien varer bare i to år.

    - Da kommer jeg ned til dere med kaffetrakteren, så reklamerer jeg på varen. Ok?

    - Jada. Bare kom med den du. Reklamasjonstiden er jo fem år. Men du skal vite det at det som skjer er at vi sender den til produsenten, så ser de på den. Så får du regningen på reklamasjonen, og den må du betale for at du skal få tilbake kaffetrakteren.

PVR-boksen som aldri virket

Er dette bevisst fra Jernias side?

Reklamasjon

Har du måttet diskutere eller krangle for å få lov til å reklamere på en vare? (Avsluttet)
Ja, flere ganger(54%) 599
Kun et par ganger(20%) 220
Nei, det har alltid gått fint(16%) 177
Jeg har aldri reklamert(10%) 116
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Røyne-Helgesen forteller DinSide at hun følte seg behandlet som en idiot.

- Jeg sitter igjen med en følelse av at Jernias ansatte ikke visste hva de pratet om, men det kan jo også være bevisst fra ledelsen at de ikke informerer sine ansatte godt nok.

Jernias markedssjef velger å ikke kommentere selve dialogen og saken, men peker på hvordan selskapet ønsker å behandle slike henvendelser.

- På et generelt nivå forsøker vi å informere alle våre ansatte om hva som er en garanti og hva som er reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten har jo forbrukere i henhold til forbrukerkjøpsloven. Garanti er en tilleggsrettighet som er gitt frivillig, utover det loven er ment å gi, sier Cecilie Lysø Hørthe, markedssjef i Jernia til DinSide.

- Når det gjelder reklamasjon på varer forholder vi oss til loven.

Lysø Hørthe sier at når det gjelder videre gang i saken, kan Røyne-Helgesen ta med seg kaffetrakteren til den butikken hun kjøpte den i. - Vi vil da gjennomgå produktet for å finne ut hvor feilen ligger, om det er en produksjonsfeil eller en bruksfeil.

Skyldes problemet en produksjonsfeil eller svakhet, vil de reparere. Denne regningen er det produsenten / butikken som skal stå for, ikke forbrukeren.

Har dere noen rutiner for å opplyse deres ansatte om reglene rundt garanti og reklamasjon?

- Dette er en del av informasjonen om driftsrutiner som ansatte får, og skal bli kjent med når de begynner å jobbe hos oss.

Alt om garanti og reklamasjon på DinSide