HVOR LENGE? Loven sier produkter som har langre varighet skal ha fem års reklamasjonsfrist, men bransjen mener to år gjelder. Foto: Colourbox.com
HVOR LENGE? Loven sier produkter som har langre varighet skal ha fem års reklamasjonsfrist, men bransjen mener to år gjelder. Foto: Colourbox.comVis mer

Hvor lang reklamasjonstid er det på småelektronikk?

Elektronikkbransjen mener du bare kan reklamere i to år. Men mobilen kan du klage på i fem år.

I Forbrukerkjøpsloven står det at varer som er ment å vare lenge, skal ha fem års reklamasjon.

Spør du om reklamasjonstiden på elektriske småvarer som kunde i butikkene, er svaret derimot et annet enn det som står i loven.

Les også: Fikk ikke reklamere på kaffetrakter fordi garantitiden hadde gått ut

Dette sier reglene

Forkledd som en gjennomsnittlig forbruker, har DinSide stukket innom fire av de største elektronikk-kjedene for å sjekke ut hva de sier om nettopp reklamasjon.

Her har vi bedt om informasjon om vaskemaskiner og brødristere, og spurt spesifikt om reklamasjonstiden på disse to produktene.

Forbrukerkjøpsloven sier at for varer som ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er fristen for å reklamere fem år. Og Forbrukerrådet understreker at to-årsfristen er en minimumsgrense som er felles for hele EØS-området.


- Siden de fleste elektroniske varer har en vesentlig lenger levetid enn to år, vil femårsfristen gjelde i de aller fleste tilfeller, såfremt man tar godt vare på produktene, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos, og legger til at Høyesterett tidligere har slått fast at mobiltelefoner har fem års reklamasjonsrett.

Med dette som utgangspunkt, mener DinSide det er riktig å konkludere med at en brødrister vil falle inn under femårs-regelen for reklamasjon.

To år på småvarer

I butikkene ser de derimot ikke ut til å ha samme oppfatning.

Vi får rett og rimelig svar fra Elkjøp og Lefdal om at hvitevarer har fem års reklamasjonstid, når vi spør om reklamasjon på vaskemaskiner. Og selv om selgeren hos Expert blander begrepene garanti og reklamasjon, sier han også at det er fem år som gjelder. Siba fører ikke vaskemaskiner.

Når vi derimot spør om reklamasjonstiden på brødristere til en prislapp på rundt 500 kroner, er svaret enstemmig fra Elkjøp, Lefdal og Expert. Samtlige tre kjeder sier at reklamasjonstiden på det de definerer som småvarer, er to år.

Dette er i beste fall villedende, ifølge Forbrukerrådet, som mener man må vurdere forventet levetid på produktet i hvert enkelt tilfelle.

- Å avvise en reklamasjon på en brødrister til fem hundre kroner med å vise til minimumsfristen på to år i Forbrukerkjøpsloven er i beste fall villedende. Det er ingenting i loven om sier noe bestemt om elektriske småvarer. Forventet levetid må vurderes i et hvert enkelt tilfelle. Selger skal etter loven ta den inn og undersøke om det er en mangel ved den, sier Skaug Halsos.

I motsetning til konkurrentene, svarer selgeren hos Siba at brødristeren til 599 kroner har fem års reklamasjon, men at dette ikke gjelder den billigere varianten til 199 kroner.

Elkjøp sier de forholder seg til loven, avgjørelser i FTU eller domstolene og bransjepraksis for å fastslå om et produkt har to eller fem års reklamasjonsrett. De mener brødristere er et av flere produkter hvor det ikke er tydeliggjort hvor lang reklamasjon man skal gi.

- Vi er ikke kjent med at det foreligger annen praksis eller avgjørelser enn to års reklamasjonsrett for brødristere. Dermed har vi fulgt den praksisen. Skulle det her skje noen endringer, så vil Elkjøp selvfølgelig rette seg etter det, sier Åshild Indresøvde i Elkjøp.

Les også: Dette skal du ikke betale for selv

Uenige med Forbrukerrådet

Elektronikkbransjen mener det er riktig å gi to års reklamasjonsfrist på denne typen produkter. For ifølge Jan Adelsten Røsholm er det produsentene selv som bestemmer levetiden på produktet.

- Som Forbrukerrådet poengterer er det levetiden som bestemmer reklamasjonstiden, og leverandørene av småelektrisk er kommet til enighet om at denne er inntil to år, og dermed gir to års reklamasjonsfrist, sier Røsholm, som er direktør for distribusjon i Elektronikkbransjen.

Dermed har alle produkter som "går i en pose" ifølge bransjen to års reklamasjon, for eksempel kjøkkenutstyr som toastjern og stavmixer og produkter til personlig pleie, som hårføner, elektriske tannbørster og rettetenger.

Får du problemer med et produkt av denne typen, og er uenig med selgeren om reklamasjonstiden, kan saken behandles i Forbrukertvistutvalget, om ikke megling fører frem.

- Det forbrukeren må være klar over, er at man skal si i fra om en mangel så fort som mulig, og den generelle minimumsfristen er på to måneder. Videre skal feilen skyldes en iboende feil og ikke komme av årsaker som selger ikke kan noe for, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Les også: Ved opphørssalg kan du ikke reklamere