<b>VEDLIKEHOLD:</b> Sykkelen din krever noen ekstra grep om du skal bruke den i vinterkulda. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VEDLIKEHOLD: Sykkelen din krever noen ekstra grep om du skal bruke den i vinterkulda. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Hvilket utstyr trenger du til vintersyklingen?

Her er gode råd om smøring, klær og rengjøring.

Stadig flere tar sykkelen fatt også om vinteren.

Men før du tråkker av sted på snø og hålke, er det viktig å forberede sykkelen. Vi spurte fagkonsulent Svein Fagervoll i Syklistenes Landsforening om råd.

Han har flere sesonger som vintersyklist bak seg, og mener at det både er trygt og behagelig om du bare tar de riktige forholdsreglene.

- Om du er synlig, har riktig utstyr og sykler med vett, er det ikke farligere på glatta enn på bar asfalt. Faktisk har du bedre veigrep på isen om du sykler enn om du går. Unntaket er dyp snø - det er utfordrende på sykkel, sier han.

LES OGSÅ: Kraftig økning i vintersykling

PIGGER: Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Vær godt skodd

Vanlige dekk fungerer ikke på vinterføre, uansett hvor grovt mønster de har. Piggdekk er dermed eneste alternativ, mener Fagervoll.

Antallet pigger er det stor uenighet om blant entusiastene, men sykkelkonsulenten og flere med ham mener at jo flere pigger, desto bedre. Andre sverger til en mellomting. Mange pigger gjør det tyngre å sykle, og noen ofrer feste for mindre slit.

Selv om du har godt veigrep på de fleste typer vinterføre, skal du være oppmerksom på to forhold der piggdekkene ikke fungerer så bra: Nysnø på hålke og dyp, uoppkjørt snø.

Det første kan føre til at sykkelen forsvinner under deg. Glattisen kan være vanskelig å se under snødekket, så vær på vakt og brems ned før du kommer til noe som kan se ut som et isfelt med snø på.

Lett snøfall er sjelden noe problem, men blir snøen over ti centimeter, sliter du. På veien er det som oftest oppkjørt, og her kommer du godt fram.

Tommelfingerregelen er at om bilene kan kjøre der, så kan du sykle der også.

Fagervoll advarer mot å sykle på fliser og annet glatt materiale. På slikt underlag kan piggdekk være såpeglatt.

TEST: Vi tok sykkelen til jobben i kulda

VARM: En tynn, men varm balaklava er ofte bedre løsning enn lue når man skal ha hjelm oppå. Refleksjakke er også smart i vintermørket. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Kle deg varmt

Om du bare sykler korte avstander, for eksempel innenfor sentrum av en by, kan du nøye deg med vanlige vinterklær.

Dersom det er snakk om en sykkeltur på for eksempel ei mil eller to, bør du ta ekstra forholdsregler mot kulda. Ull er stikkordet her. Ullundertøy, en ulltrøye under jakka og ullsokker burde holde selv i de laveste temperaturene.

Vanlige vinterluer er ofte så tykke at det er vanskelig å få hjelmen over dem. Hjelm bør du jo bruke uansett, og absolutt på vinterføre. Heldigvis finnes det tynne og lette hjelmluer i sportsbutikkene. Disse beskytter både ører og kinn mot kulda.

GODT SKODD: Støvler i Gore Tex eller annet syntetisk materiale er bra for vintersykling. Gjerne supplert av ullsokker på de kaldeste dagene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Når gradestokken kryper under minus 10 er en finlandshette/balaklava i ull et bedre alternativ, eller ei varm lue som kan trekkes godt over ørene. Om du utvider festereima får du stort sett hjelmen over, selv om det ser litt rart ut.

Fingrene bør beskyttes både mot kulde, fukt og vind. Vanlige skihansker blir ofte litt kalde, så her kan du med fordel velge en varmere type. Er det riktig kaldt bør du også beskytte skrittet.

Skotøyet er også viktig. Tunge, tradisjonelle vinterstøvler er ikke ideelle å sykle med. Velg heller lave, varme vintersko eller lette støvler i syntetisk vann- og kuldesikkert materiale. Slike holder ikke tærne varme i sprengkulde, så sørg for at de er store nok for ullsokker.

Refleksjakke over en fleecejakke eller refleksvest over en vanlig vinterjakke gjør deg mer synlig i trafikken. Gode refleksjakker beskytter også mot vind og snø/regn.

Et refleksbånd rundt høyre ankel (altså den som vender ut mot trafikken) gjør underverker med synligheten, mener Fagervoll. Høyden er perfekt for at bilistene skal få øye på deg.

LES OGSÅ: Slik velger du riktige sykkel-piggdekk

BREMSER: De flkeste anbefaler skivebremser på vinterføre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Sykkel og utstyr

De fleste sykler kan benyttes på vinterføre, men en racersykkel med ekstremt tynne dekk er neppe tingen. Mange synes det går greit på en hybrid (du får piggdekk også til smale 28-tommershjul). Vi vil likevel anbefale en terrengsykkel med brede solide dekk - enten de er 26, 27,5 eller 29 tommer.

Om du vil komme deg fram i dyp snø, er fatbike tingen. Også til slike sykler får du piggdekk.

Meningene er delte om hvor høyt man bør sitte på vinterføre. Mange føler seg tryggere på en mindre ramme med 26 tommers hjul. Du får lettere støtte for beina om du sklir, og fallhøyden er mindre.

Felgbremser kan ofte få problemer med is, så her anbefaler de fleste skrivebremser - helst hydrauliske.

Kravene til en vintersykkel er for øvrig de samme som til sykler ellers.

På grunn av mørket i vinterhalvåret kan det være smart å bruke kraftigere lys enn det som er standardutrustning både foran og bak. Men husk å ikke blende dine medtrafikanter.

LES OGSÅ: Kommunene vil ha flere vintersyklister

OLJE: En skvett på kjede, tannhjul og vaiere gjør godt før sykkeltur på vinterføre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Smøring og vask

I ekstrem kulde fryser ofte tradisjonell sykkelolje av den typen man kjøper på flasker. I moderate vintertemperaturer går det som oftest greit, så dersom gradestokken bare viser 2-3 kuldegrader kan man smøre som om sommeren..

Sykkelentusiaster anbefaler tykkere olje til vinterbruk. De fryser ikke så lett. Ulempen med slik olje er at de binder skitt, slik at kjede og tannhjul lider under det. Sammen med frost kan dette føre til at utvekslingene på sykkelen føles treg.

Selv sverger Svein Fagervoll til teflonolje på sprayflaske.

- Det er kanskje ikke helt optimalt, men jeg er en lat mann, sier han.

FROSSEN SKITT: Oppvarmet såpevann på sprayflaske fungerer fint som rengjøringsmiddel. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Noen sverger også til universaloljen WD40, som også fjerner rust og skitt. Slikt får sykkelentusiaster med dyrt utstyr til å skrike i avsky, men for egen del har vi hatt gode erfaringer. Sprayen er enkel å bruke, kommer godt til og reduserer behovet for rengjøring dramatisk.

- Skal man bruke slik olje, er det viktig å smøre hver dag. Den varer jo ikke lenge. På den annen side fester ikke skitten seg så lett til kjede og tannhjul, sier Fagervoll.

Om du vil ha tips fra en virkelig proff når det gjelder smøring og vedlikehold av sykler, kan du skaffe deg Mekkeboka av Rasmus Leiro.

Med salt på veien og forurenset snø blir sykkelen mer skitten. Det er derfor smart å være litt nøyere med vasken. Her er også meningene delte, men standard oppvaskmiddel som Zalo fungerer helt fint.

Bruk gjerne sprayflaske med oppvarmet vann, slik at isrester løsner og sykkeldelene ikke fryser seg fast.

Flere saker om vintersykling:
Vintersykle for første gang? Dette bør du vite
Det verste er ikke isen
Hvorfor gjør ikke flere slik?