<B>KINESERNE KOMMER:</B> Her til lands er TCL mest kjent for å produsere Ikea-TVen. Men i Kina er de allerede store på 4K. Foto: ØYVIND PAULSEN
KINESERNE KOMMER: Her til lands er TCL mest kjent for å produsere Ikea-TVen. Men i Kina er de allerede store på 4K. Foto: ØYVIND PAULSENVis mer

Hva skjer med TV-salget?

Smartmobilens suksess ødelegger for flere produkter, men det finnes også andre vinnere. Og i midten av alt står TV-en.

IFA 2014: Etter at den globale veksten i brunevarebransjen stod stille i 2013, forventer tallguruene i analyseslskapet GfK nå vekst både i 2014 og 2015.

- Den korte forklaringen er vekst i den globale økonomien, kombinert med raskere utskiftning av blant annet PC-er og TV-er enn før , sa Jürgen Boyny fra GFK på IFAs globale pressekonferanse.

Men hvilke produkter er det egentlig som driver markedet, hvilke produkter er det som taper, og hvor går veien videre?

Den digitale vinneren: Smartmobilen

På verdensbasis anslår GfK at nesten 2 milliarder produkter med internett-tilgang vil bli solgt i 2014, og av disse vil over 1,2 milliarder være smartmobiler. Og det stopper ikke der heller: For 2015 antas tallet å bli over 1,5 milliarder. Veksten vil bli spesielt stor i Asia, der man antar at det vil bli solgt en smartmobil hvert eneste sekund neste år.

Dystre tall. Foto: GfK Vis mer

De ferskeste mobiltestene får du her!


Smartmobilens suksess gir også tapere

Det at smartmobilene i dag gjør stadig flere oppgaver vi tidligere trengte andre enheter til, gir også nye tapere.

Som bildet viser er salget av kompaktkameraer, bærbare mediespillere, og GPS-er i fritt fall.

Men der noen produktgrupper sliter, er det andre som kan smile fra øre til øre.

Vinner: Actionkameraene

Actionkamera-salget er antagelig det beste eksempelet, der salget har gått fra 200.000 enheter i 2010, til hele 3,9 millioner i 2014.

Og den formidable veksten ser ikke ut til å stoppe der heller: Forventet salg i 2014 antas å ende på rundt 5,5 millioner enheter, og da er det kanskje ikke så rart at aktører som Panasonic kaster seg på.

- Nei, TV-en er ikke død.

Det er mange som har spådd TV-ens død de siste årene, men det er i følge Jürgen Boyny helt feil.

- TV-en er fortsatt stuas viktigste enhet, og det ser vi på hvor mye TV-en faktisk blir brukt, sier Boyny. På verdensbasis ser nemlig alle i snitt på TV 3,17 timer hver eneste dag. I Europa er faktisk tallene enda høyere med hele 3 timer og 55 minutter, en økning på 12 minutter fra 2007.

Alle våre TV-tester får du her!

Så mye sitter vi - i snitt - foran TV-en hver eneste dag. Foto: GfK Vis mer


- Man skal heller ikke glemme at salget av antallet LCD-modeller på verdensbasis fortsatt er fantastisk. Faktum er at det på verdensbasis ble solgt 109,2 millioner LCD-TV-er i 2008, mens det ble solgt over 220 millioner i 2013.

Hovedutfordringen i bransjen er todelt. sier Boyny:

  • TV-ene blir billigere og billigere, slik at produsentenes inntjening er lavere enn før.
  • I tillegg skjer veksten hovedsaklig i Asia, Midt-Østen og i Afrika. Utviklingen i Europa er derimot nedadgående.

Det gjør at TV-bransjen må fornye seg

Hvordan få kundene til å kjøpe nye og dyrere TV-er?

Som du ser på bildet under skilles det mellom tvang og påvirkning, hvorav tvangen gir størst effekt, men også er vanskeligst å oppnå.

For produsentene og butikkene er det viktig at vi kjøper nye TV-er oftere enn før. Foto: GfK Vis mer


Eksemplene her er overgangen fra TV-er med analoge til digitale TV-signaler, at TV-en kan kobles til nettet - noe hele 36 prosent av dagens TV-modeller kan.

Når det gjelder påvirkning må imidlertid bransjen jobbe mer for å overtale kundene, og to av stikkordene her er størrelse og bedre bildekvalitet.

- Det gode nyheten er at størrelsene på TV-ene som blir solgt har økt, fortsetter Boyny. 66 prosent av TV-ene på verdensmarkedet er nå på 40-tommer eller større, folk vil altså ha større TV-er.

- I tillegg må TV-produsentene få fram fordelene TV-ens nettilgang gir, om de vil at TV-en fortsatt skal være navet i familiens digitale hjem.

Nøkkelen er altså å få fram samspillet TV-en vil få med smartmobilen og nettbrettet. Det vil si at utviklingen av TV-ens SmartTV-funksjoner fortsatt er viktig, men bransjen får også drahjelp av andre enheter, som Apple TV og Chromecast. Har du først vent deg til at din gamle TV er online, vil du også sørge for at den neste TV-en du kjøper er online rett ut av esken.

Det store spørsmålet er imidlertid om inntoget av 4K-TVer er påvirkingsdriveren bransjen har ventet på.

- Kvalitetsforskjellen er så stor, så på sikt tror vi svaret blir ja, sier Boyny.

LES OGSÅ: Slik får du Netflix i 4K!

I 2014 regner man med å selge minst 9,1 millioner 4K-TVer på verdensbasis. Ulempen for de Europeiske produsentenes inntjeningsbehov er imidlertid at kun 900.000 av disse vil bli solgt i Vest-Europa. Hele 6 millioner av dem vil bli solgt i Kina alene, og der er det hovedsaklig rimelige 4K-modeller (under 1000 Euro) som vil bli solgt.

Hvorvidt inntoget av de buede TV-modellene vil ha noen effekt er imidlertid Boyny usikker på …

LES OGSÅ: Hva er vitsen med buede TV-er?

Men hva med OLED?

Foreløpig er det for tidlig, hevder Boyny: - I 2014 vil det kun bli solgt 250.000 OLED-TVer, noe som bare utgjør 0,1 prosent av TV-salget på verdensbasis.

Dette rimer for øvrig godt med det vi allerede vet: Per dags dato er det hovedsaklig LG som selger OLED-TVer. Før flere aktører kommer på banen, lar altså OLED-revolusjonen vente på seg.

Les mer: - Vi tjener allerede gode penger på OLED!