Velg dine slag. En stor sprekk kan gi dyre følgeskader, mens en litt skjev list kan man leve med. Foto: Colourbox.com
Velg dine slag. En stor sprekk kan gi dyre følgeskader, mens en litt skjev list kan man leve med. Foto: Colourbox.comVis mer

- Hva har skjedd her?

Feil og mangler ved boligen vår topper Forbrukerrådets statistikk over hva vi klager på.

«Jeg husker en gammel dame en gang som klaget over knirking i parkettgulv - det knirket så mye at det knirket at når selv katten gikk over gulvet.Svein Gloslid, Boligtvistnemda»


Henvendelser knyttet til bolig og bil topper Forbrukerrådets klagestatistikk, som ble presentert i dag. Antall henvendelser om bolig øker kraftig.

I fjor ble det registrert 3.483 henvendelser om oppføring og oppussing av bolig, en økning på 660 henvendelser, omtrent 24 prosent mer enn i 2007.

- Erfaring viser at når boligprisen faller vil flere boligeiere reklamere. Terskelen for klage senkes når prisene går ned og man har kjøpt på topp, sier Randi Flesland i en pressemelding.

Les mer: Rekordmange søker hjelp

Krangler om leie

Også leie av bolig skaper store utfordringer for norske forbrukere. I fjor mottok Forbrukerrådet rundt 6.000 henvendelser om husleie. Dette er over 20 prosent mer enn i 2007. Gjengangere er uenighet om oppsigelsesvern og om bruk av depositum.

I Oslo og Akershus jar det vært en prøveordning med et eget utvalg som behandler tvister i leieforhold. Denne ordningen har vært en suksess, og skal nå utvides. Se hvor

- Mye av økningen skyldes trolig økt etterspørsel, da mange nå velger å leie fremfor å eie, som følge av høye boligpriser og finanskrisen, sier Flesland.

- Flere husleiere på markedet har også gjort det mulig å få leid ut mindre attraktive boliger, hvor det er rimelig å anta at konfliktnivået blir høyere, og det blir også plass til flere useriøse utleiere, legger hun til.

DinSide Bolig har tidligere skrevet om det unge paret Silje og Toralv som ønsket å løse seg ut av en tidsbestemt leieavtale. Og med hjemmel i husleieloven, fant advokatfullmektig i Leieboerforeningen, Tanja Charlotte Øistad, frem til en løsning om hvordan de kunne komme seg ut av leiekontrakten før avtalt tid.

Klager på nye boliger

Gjelder klagene nye boliger, er det Boligtvistnemda du skal rette din klage til. For at du skal kunne klage hit, må den som har oppført boligen din være tilsluttet ordningen. Behandling i boligtvistnemda koster 860 kroner pluss moms for forbrukere, og er således et rimelig alternativ til å ta saken til retten.

- I 90 prosent av tilfellene følger partene vedtaket nemden fatter. Noen går til domstolen etterpå, men det er sjelden de får en annerledes dom, sier Svein Gloslie i Boligtvistnemda til DinSide.

Klage på bolig

Har du benyttet deg av noen av klagenemdene? (Avsluttet)
Ikke ennå, men om det blir nødvendig gjør jeg det.(45%) 65
Nei(41%) 59
Ja(14%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Boligtvistnemda mottar klager på det meste, fra forsinket byggeprosess og ferdigstillelse, i tillegg til uenighet om overflater og finish, og kvalitet på utførelse. Og klagene er gjerne svært kompliserte.

- I de tvistene vi har er det fort mange tvisteforhold. Det er ikke uvanlig at det er en 10-20-30 ulike forhold i en sak, sier Gloslie.

- Det er gjerne en kombinasjon av alt mulig fra knirk i en trapp, sprekk i en flis, til uenighet om hva som ble avtalt muntlig underveis om endringer.

Gloslie råder misfornøyde huskjøpere til å se klart for seg hva man egentlig ønsker seg før man klager.

- Ønsker man at feilen skal rettes, eller ønsker man et prisoverslag?

I tillegg bør du begrense klagen til å omhandle de viktigste tingene. Ta gjerne med en liten liste over småplukk, men konsentrer deg om det viktigste.

- Får man inntrykk av at forbrukeren er uanminnelig pirkete, så kan det slå negativt ut på andre ting.

Vanligvis starter en konflikt med en relativt viktig ting, og så er det lett at det baller på seg. Når man først klager skal man ha med seg alt, og da leter man etter feil - og man ser ikke de viktige sakene for alle bagatellene.

- Det er ikke en bil man kjøper, det er et hus. Og det kan hende det vil være en liten uregelmessighet, sier Gloslie. - Mitt beste råd er at du sorterer ut det som er virkelig viktig, og hva man egentlig vil.

Når oppussingen går galt


Håndverkerbransjen sliter med omdømmet. I en SIFO-rapport om forbrukertillit, kommer det frem at ingen av håndverkertjenestene skårer særlig høyt. Snekkertjenester skiller seg spesielt ut.

Nå har bransjen tatt grep, og opprettet en håndverkerklagenemd i samarbeid med forbrukermyndighetene, etter modellen for boligtvistnemda. For at du skal kunne klage til den nye nemden Er ikke håndverkeren du har brukt tilsluttet ordningen, kan du henvende deg til forbrukerklagenemda.

Les mer om ordningen her: Nå blir det lettere å klage på håndverkeren