PROBLEM NR.1: Avtaler mellom håndverker og forbruker må være skriftlige, noe mange glemmer. Foto: Colourbox.com
PROBLEM NR.1: Avtaler mellom håndverker og forbruker må være skriftlige, noe mange glemmer. Foto: Colourbox.comVis mer

Husk skriftlige avtaler

Dårlig kommunikasjon og mangel på skriftlig avtale er skyld i klagene.

Halvparten av fjorårets klager på håndverkertjenester gjaldt rørleggere. Og det er først og fremst prisen på arbeidet det klages på. Dette viser statistikk fra Håndverkerklagenemnda.

- Dårlig kommunikasjon mellom forbruker og håndverker er skyld i de fleste klagene, sier Frank Ivar Andersen, som er styreleder for klagenemnda og daglig leder i Norges Byggmesterforbund.

Lag skriftlige avtaler

Andersen påpeker at både forbruker og håndverkerbedrift må være tydelige når de avtaler arbeid og pris, før arbeidet settes i gang.

- God kommunikasjon er viktig, og rørleggeren må informere om hva som eventuelt kan dukke opp av ekstraarbeid og kostnader undervegs, sier Andersen.

Han råder til å lage en tydelig avtale om pris, og understreker at alle slike avtaler må være skriftlige.

Det kan også være lurt å få spesifisert om prisene inkluderer moms.

Les også: Dette må du passe på når du pusser opp badet

Ufortjent dårlig rykte

I 2010 mottok Forbrukerrådet hele 4.907 henvendelser på håndverkertjenester, som dermed er på tredjeplass over type henvendelser. Men langt færre saker gikk til behandling i klagenemnda.

- Det står slett ikke så dårlig til med bransjen som det mange påstår. Med tanke på at det utføres tusenvis av håndverkeroppdrag årlig, behandler vi få klager hvert år, sier Andersen.

I 2010 registrerte klagenemnda 63 saker totalt. 32 av disse gjaldt rørleggertjenester.

Så langt i år har klagenemnda mottatt 29 saker, hvorav 19 er klager på rørleggertjenester.

Over halvparten av sakene til klagenemnda i fjor ble løst i minnelighet. Av de 30 behandlede sakene, gikk 8 avgjørelser i favør av forbruker.

Les også: Dette arbeidet vil ikke nordmenn gjøre selv