Ser det slik ut i ferieboligen, bør du klage med én gang.  Foto: Tryg
Ser det slik ut i ferieboligen, bør du klage med én gang. Foto: TrygVis mer

Hjelp, det regner gjennom taket

...på hytta du har leid! Hva gjør du?

Familien nyter sommerens idyll, men plutselig tar regnværet overhånd....og det begynner å sile vann gjennom taket på hytta.

Mange nordmenn velger å leie hus og hytte i Norge eller i utlandet i sommer. Hvilke rettigheter har man når ting går galt, og hvordan klager man?

Les også: Nordmenn er sære på ferie

Leie uten beskyttelse

Når du skal feriere i utlandet, er det forskjellig om du leier leilighet eller bolig privat eller gjennom en formidler.

Leier du gjennom et firma vil du være beskyttet gjennom EUs forbrukerdirektiv. Det betyr at du er beskyttet mot urimelige avtalevilkår, og kan komme inn under eventuelle klageordninger.

Leier du derimot av private har du ingen spesiell beskyttelse. Her er det vanlig avtalerett som gjelder (husleieloven gjelder kun for utleie av bolig). Det vil si at du skal få det du er blitt opplyst om. Her vil det alltid være et usikkerhetsmoment med å betale på forskudd så lenge du ikke bruker kredittkort.

- Bruker du kredittkort, kan du med loven i hånd klage til kredittkortselskapet om du ikke får det du er lovet av hotellet eller utleiefirmaet, sier fungerende leder i Forbruker Europa, Kirsti Pamphlett, i en pressemelding.

Disse ferietabbene vil du unngå

Klag med en gang

Husk alltid å klage på stedet:

- Du må alltid klage på stedet, slik at tjenesteyter kan gjøre opp for seg. Hvis ikke kan du miste retten til å klage, sier Pamphlett.

Det er forskjellige regler fra land til land. I Norge er det vanlig avtalerett som gjelder, og det finnes ingen spesielle klagenemnder.

Finansavtaleloven §54 b åpner imidlertid opp for å reklamere om du ikke får det du er blitt lovet, men du må først klage til tjenesteyter. Når du ikke frem overfor verken tjenesteyter eller kredittkortselskapet, kan du klage til finansklagenemnda.

Hvis du har leid av et firma i Europa, vil du kunne falle inn under lokale klagenemnder.

Forbruker Europa, som hjelper forbrukere som har kjøpt en vare eller tjeneste i EU/EØS-området, kan hjelpe deg med å klage.

Her er de dyreste brølerne du gjør i ferien

Huskeliste for sikker overnatting

Slik unngår du å få problemer:

  • 1. Kredittkort. Bruk kredittkort og unngå store forskuddsbetalinger.
  • 2. Les nøye! Les nøye gjennom hotellinformasjon og leiekontrakt. Se etter ekstrakostnader som lån av sengetøy og rengjøring.
  • 3. Les anmeldelser. Sjekk tilbakemeldinger på internett.
  • 4. Ta en runde. Gå igjennom leiligheten med utleier før og etter oppholdet.
  • 5. Klag med en gang. Klag på stedet.
  • 6. Kontakt ekspertene. Kontakt Forbrukerrådet eller Forbruker Europa hvis det oppstår problemer i ettertid.

Stjernedryss

Husk at de fleste kataloger og nettsteder opererer med stjerner, fra en til fem som gir en indikasjon på hva du kan forvente. Det finnes ingen internasjonal standard, men hvert land har sin standard. Husk å ta hensyn til forventingen til standarden i forskjellige land.

- I Tyskland kan du forvente høy hygienisk standard, selv på rimelige hotell, mens i England er det gjerne ymse, sier Pamphlett.

Ingen angrerett

Husk, det er ingen angrerett når du bestiller hotell eller leier bolig.

- Vi ser at en del forbrukere angrer seg, og spør om de har angrerett. Det har de ikke, selv om tjenesten er kjøpt på nettet. Det faller utenfor angrerettloven. Til gjengjeld er de fleste hotell fleksible, og det er vanlig å kunne avbestille inntil dagen før, avslutter Pamphlett.