Hipt i hyperhuset

Klær skaper folk. Vennene avslører deg som person. Hjemmet er en fortelling om hvem vi er. Og møbler snakker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nordmenn flest er blitt mer designorienterte, men vi stoler ikke helt på egen smak.

Andres smak

Vi kjøper det ekspertene mener ser bra ut. Designklassikerne er vi komfortable med. De er alltid på moten.

- Mange av oss eier ikke smak. Og da er det greit at andre har det for oss. I stedet for selv å være formbevisste, følger vi moten, sier Erling Dokk Holm, spesialrådgiver i Norsk Form.

Og ikke nok med det: Mange av oss har store lån og må ta til takke med å bo i mindre leiligheter med begrenset råd og plass til å lage et stilig hjem. Det preger interiøret.

Vi har drømt oss fram til en drømmebolig, hvor vi freidig mikser stilarter og har råd til de dyreste duppedittene.

Bruker mye hjemme

Stramt og rent i dagens hjem. Sofaen i skinn fra B&B koster hele 65.000 kroner hos Tannum. Lampa fra Flos koster 7.280 kroner. (Foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

Nordmenn er likevel blant de folkeslag i verden som bruker mest penger på innredning og oppussing av hjemmet. Hele 5813 kroner hver eller 26 milliarder kroner totalt brukte vi i fjor.

Italienere bruker mye penger på klær, franskmenn på mat og nordmenn på bolig.

Vi har en tradisjon for konsum i hjemmet, men bruker pengene på en annen måte enn før.

Mer utadvendte

- Tidligere innredet vi hjemmene våre etter en slags forvrengt nasjonalromantikk, med utskjæringer og syrebeiset furu. Nå har noe skjedd med motebildet vårt, sier Dokk Holm.

Flere og flere kjøper kontinentale designklassikere fra Arne Jacobsen, Le Corbusier og Philippe Starck samt møbler i nyere design.

Dokk Holm peker på flere årsaker til det norske stilskiftet. Internasjonaliseringen er viktig.

Vitrineskap, bord og stoler fra Club 8 (Skeidar). Priser: Stol 620, stort vitrineskap 4.530 og bord m/klaffer 2.195 kroner. (Foto: Dag Yngve Dahle) Vis mer

- Nordmenn idylliserer ikke lenger landsbygda. I stedet har vi fått et romantisk forhold til det kontinentale og urbane, sier han.

Selvbyggerne

Svenske IKEAs fokusering på ny design er en annen grunn.

IKEA-katalogen leveres oss på døra, og den anmeldes til og med i avisene hvert år.

- IKEA droppet syrebeisede møbler midt på 90-tallet, og satset på nyere design. Dette har påvirket nordmenns smak. Det at vi må skru sammen møblene selv, appellerer også til oss i selvbyggerlandet Norge, sier Holm.

Utdanningseksplosjonen på 90-tallet har gjort akademikere av flere av oss. Denne gruppen søker tradisjonelt ikke hjem, men ut i verden.

- Det viser seg i hjemmene våre. Dette representerer et autoritetsopprør mot Den Norske Kosen, sier Erling Dokk Holm i Norsk Form.

Bli med og bygge opp en drømmebolig eller gå rett til vår billedspesial om deilig design.