Ikke akkurat noen tvil om hvilken livsstil som selges her?  Foto: Anders Lindén
Ikke akkurat noen tvil om hvilken livsstil som selges her? Foto: Anders LindénVis mer

Her er det nye meglertrikset

Skittentøy, oppussingsrot og rosemassakre. Slike boligannonser har du nok aldri sett før!

«- Det er ikke så annerledes å selge et hjem enn å selge et produkt, for eksempel en klokke. »


Synes du også det er vanskelig å skille klinten fra hveten når du er på boligjakt? For det ser jo unektelig likt ut. Hvitmalte vegger, møbler fra Ikea, ispedd et og annet loppisfunn/arvet møbelklenodium, stylet til fotografering med lilla orkideer og tulipaner - og matchende håndklær og puter. Samt en bugnende basilikumplante på kjøkkenbenken.

Selge bolig? Her er de ti største feilene du kan gjøre

Det er dette det svenske eiendomsmeglerbyrået Fantastic Frank vil gjøre noe med. Målet er at deres boliger skal skille seg ut i den store hvite, grå og kaffelattefargete massen av boliger. I deres boligannonser ser det derfor ut som om noen har forlatt boligen midt i et eller annet. For eksempel frokosten: halvspiste croissanter, og tomme kaffekrus. Eller krøllete sengetøy, med gårsdagens klær "tilfeldig" slengt over en stol.

Annerledes

- For bare to-tre år siden var det kjedelig å se de fleste boligannonser. Nå er det et mye høyere nivå, spesielt i storbyene og for de litt finere objektene. Det er det samme hos dere i Oslo, sier Thomas Backman, gründer og kreativ sjef i Fantastic Frank til DinSide.

- Vi bygger opp et liv, eller en hendelse, vi gjør noe litt annerledes - eller hverdagslig, og så dokumenterer vi dette i boligannonsen. Det er ikke så annerledes å selge et hjem enn å selge et produkt. For eksempel en klokke eller en veske, sier Backman.

Med seg på laget har de fått proffe stylister, og motefotograf Anders Lindén. Og resultatet er intet mindre enn oppsiktsvekkende, se bare her:

Rydde før visning? Ja. Rydde først, rote pent etterpå. Foto: Anders Lindén
"Noe oppussingsbehov". Så enkelt kan det sies. Foto: Anders Lindén
Slik har du vel aldri sett ett oppussingsobjekt før? Se mer på bloggen Foto: Anders Lindén
Se mer på bloggen Foto: Anders Lindén
Oppvasken står klar, og oppvaskkummen er full av såpevann. Se mer på bloggen Foto: Anders Lindén
Rosa roser skal få tankene over på unge par som flytter sammen. Les mer og se flere bilder på Fantastic Franks blogg Foto: ANDERS LINDÉN
Tio tusen? Ihvertfall mangfoldige titalls roser gikk med da denne leiligheten skulle foreviges.Fantastic Franks blogg Foto: Anders Lindén
Dyneløfting og dynelufting i rosenes hjem.Fantastic Franks blogg Foto: Anders Lindén
Som om noen akkurat har reist seg midt i frokostbordet. Foto: Anders Lindén
Krøllete uopredd seng, støvler på skjenken, magasiner over hele gulvet. Foto: Anders Lindén
Det er ikke så vanlig å bruke bilder med mennesker i boligannonsene, men også her våger Fantastic Frank-teamet å utfordre vante forestillinger. Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Festen er over. Det er ikke kake igjen. Men kanskje du kan bake en ny? Foto: Anders Lindén
Det er ikke akkurat hauger av skittentøy på bildene fra Fantastic Frank. Men strategisk plassert "rot". Foto: Anders Lindén
Matlagingsbilder? Ja, hvorfor ikke vise frem den fancy komfyren på en inspirerende måte? Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Inspirerer til bruk. Foto: Anders Lindén
Litt rotete. Bare litt. Slik at man kan se at det bor mennesker der. Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén
Ikke alle bildene er like rotete. Dette er for ekstrem-minimalisten: Det perfekte, minimalistiske lerretet. Foto: Anders Lindén
Foto: Anders Lindén

(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

Ikke alle er like flinke når de skal ta boligbilder: Se bare her!

En liten revolusjon

Boligannonsene fra Fantastic Frank har gått som en farsott i svenske medier og blogger. Det går nesten ikke en dag uten at en ny blogg eller avis omtaler meglerbyrået.

- Det har blitt mottatt som en revolusjon! Vi har fått masse oppmerksomhet, og folk virker veldig glade for at det har kommet noe nytt. Vi er helt overveldet, vi hadde aldri trodd det skulle bli en sånn suksess. Det hadde vi bare kunnet håpe på, sier Backman.

Men er det mer enn nyhetens interesse? Prisen for å selge boligene er avhengig av objektet, men det sier seg nesten selv at meglerbyrået ikke er det rimeligste i Stockholm. Er det verdt å bruke litt ekstra på å style og fotografere boligene?

Fanastic Frank har hold på i ett år, og får fortsatt mye oppmerksomhet. Viktigere er det kanskje at objektene får mye oppmerksomhet. De spesielle bildene gjør at boligene får mer oppmerksomhet enn den store massen.

- Vi er relativt nye, og har ikke så mye å sammenligne med historisk, men vi får fortsatt stor oppmerksomhet om objektene våre. Så de får god markedsføring, og det er flere som kommer og titter på våre leiligheter, sier Bakcman.

Ikke like lett å ta boligbilder alltid? Sjekk denne tabben

For MTV-generasjonen

Mannen bak Fantastic Frank: Thomas Backman. Foto: Fantastic Frank Vis mer


Backman er, som mange kanskje har gjettet, ikke eiendomsmegler, men markedsfører. Hans jobb er å markedsføre ikke bare de ulike objektene, men også bedriften, merkenavnet Fantastic Frank. Dette gjør han blant annet ved å blogge og bruke sosiale medier som Facebook. I tillegg deltar han aktivt i styling av boligene, og står for rundt hver tredje unike boligstyling.

- Det er ikke så vanlig i meglerbransjen at man har et sterkt merkenavn, og jeg så at det ikke fantes noe varemerke for MTV-generasjonen som nå er på boligmarkedet for fullt, sier Backman.

Og forretningene blomstrer. Fantastic Frank har også fått mye internasjonal oppmerksomhet, spesielt fra Paris, og eiendomsmegleren snuser nå på å åpne en filial i den franske hovedstaden. - Det ligger også i kortene at vi skal se på København, og eventuelt Oslo, sier Backman.

Andre norske byer er imidlertid ikke aktuelle. - Dette er et klart storbykonsept.