Slik så det ut da vår leser kom for å hente posten. På postkassene til naboene som var på vinterferie hang Donald i flere dager. Foto: Privat
Slik så det ut da vår leser kom for å hente posten. På postkassene til naboene som var på vinterferie hang Donald i flere dager. Foto: PrivatVis mer

Hengte Donald-reklame utenpå postkassen midt i vinterferien

- Antar at potensielle innbruddstyver gnir seg i hendene.

Overfylte postkasser er en av de sikreste måtene du kan fortelle innbruddstyver at du ikke er hjemme. Skal du bare være borte et par dager, er det imidlertid ikke nødvendig å stoppe posten.

Nå gjør nye reklamekampanjer det vanskelig for boligeiere å reise bort uten å fortelle det til hele nabolaget.

Lei av reklame og gratisaviser? Slik reserverer du deg

En av våre lesere fra Rogaland reagerte sterkt på Donald-kampanjen.

    – Jeg misliker sterkt annonsen fra dere som
    havnet i – eller rettere sagt hengende utenfor – postkassen i dag. Fikk heldigvis fjernet min nokså umiddelbart, men har nå full oversikt over hvilke naboer som ikke er hjemme. Antar at potensielle innbruddstyver gnir seg i hendene. Ekstra tankeløst av dere nå som det er vinterferie i Rogaland, skriver hun i en e-post til Donald, med kopi til DinSide, tirsdag denne uken.
I skrivende stund har vår leser fortsatt ikke hørt noe fra serieforlaget.

På ferie? Si nei takk til reklame før ferien

Populær kampanje

Donald-reklamen var brettet i to, slik at mer enn halvparten hang på utsiden av postkassen. Foto: Privat Vis mer


- Den kampanjen som vi har vært ute med synes vi i utgangspunktet er kjempefin og morsom, og det er en idé som vi har fått som andre har hatt suksess med tidligere, sier Bente Skogsrud, markedssjef i Egmont til DinSide. - Vi gjorde en test i høst og fikk utelukkende positive tilbakemeldinger, og derfor valgte vi nå å kjøre den i flere fylker.

Hun beklager likevel dersom noen føler seg støtt av kampanjen.

- Vi er veldig opptatt av å respektere nei til reservasjonsmerking, og distributørene våre henger ikke opp noe på steder som er merket med reservasjoner, sier Skogsrud. - Vi er jo opptatt av å holde oss inennfor lover og regler.

DinSide: Problemet her var vel ikke reservasjon, men at reklamen ble sendt ut i en periode der mange er borte, og vil derfor bli hengende lenge.

- Jeg ser utfordringen, men det ble planlagt over flere fylker, og utgangspunktet vårt var at vi ikke skulle distribuere i vinterferien. Men det lot seg altså ikke gjøre noe med. Jeg beklager hvis noen føler seg støtt over at vi har gjort det, sier Skogsrud.

Les også: Posten tjener fett på postkasser uten reklamereservasjon