Forbrukerombud Gry Nergård Foto: Bjørn-Eivind Årtun
Forbrukerombud Gry Nergård Foto: Bjørn-Eivind ÅrtunVis mer

Har du også fått inkasso fra Telinet?

Har du bestridt kravet, trenger du ikke betale.

Strømleverandørens avtale "spot med prisgaranti" binder kunden til strømavtalen i 12 måneder, slik vi er vant til med mobilabonnement eller fra treningssenter. Dersom man ønsker å gå ut av avtalen, må man betale 900 kroner i oppsigelsesgebyr. Dette er imidlertid ikke lov, ifølge Forbrukerombudet, Markedsrådet - og Oslo Tingrett.

Vi har gjentatte ganger skrevet om det ulovlige gebyret, og fulgt Forbrukerombudets anbefalinger og rådet leserne våre til å betale regningene, men ikke betale oppsigelsesgebyret. I stedet for bør du bestride kravet skriftlig. Når du ikke igjennom, bør du henvende deg til Elklagenemnda.

Betaler du for mye for strømmen? Finn ut hvilket abonnement som lønner seg for deg med vår Strømkalkulator.

Ikke sikkert du slipper å betale

Hvorvidt du slipper å betale det omstridte oppsigelsesgebyret til Telinet er imidlertid ennå ikke avgjort. Telinet holder fast på at dette er lovlig, til tross for at både Markedsrådet og Oslo Tingrett har vedtatt det motsatte.

Etter at Oslo Tingrett avsa dom i Telinetsaken 5. november i fjor, anket selskapet dommen.

- Fordi dommen ankes foreligger det ingen rettskraftig dom i saken. Elklagenemnda kommer følgelig ikke til å behandle klager fra kunder vedrørende Telinets krav på bruddgebyr så lenge saken er oppe for rettsapparatet. Når kunder velger å klage på Telinets vilkår og derved tilkjennegir at kravet er omstridt, kan Telinet etter nemndas oppfatning ikke gå til inkasso på grunn av manglende betaling, heter det i en melding på Elklangenemndas nettsider.

Du bør imidlertid ikke betale, men følge vårt opprinnelige råd om å holde betalingen tilbake til dommen er avklart. For har du først betalt, kan det være vanskelig å få pengene igjen.

Fikk inkasso

Til tross for at myndighetene har fastslått at oppsigelsesgebyret er ulovlig, fortsetter Telinet å sende ut regninger. De er ikke enige i Tingrettens dom, og har anket saken videre.

Dette betyr imidlertid ikke at du må betale. Ei heller om Telinet truer med inkasso, slik en av våre lesere har opplevd:

- Jeg har mottatt inkassokrav fra Telinet via Conecto fordi jeg ikke har betalt avbruddsgebyret på strømavtalen min (spotpris med prisgaranti). Jeg har skriftlig i e-post bestridt kravet med henvisning til artiklene på DinSide. Hva gjør jeg nå?

Må han betale, for å slippe betalingsanmerkning?

Vårt råd er fortsatt gyldig, bekrefter forbrukerombud Gry Nergård overfor DinSide.
- Har du bestridt kravet, bør du melde fra til inkassoselskapet om dette, er hennes råd.

Skulle ikke inkassoselskapet godta dette, er det brudd på god inkassoskikk, og du kan ta saken inn for Inkassoklagenemnda. For det er ikke lov å sende et bestridt krav til inkasso.

Her kan du lese mer om hvilke rettigheter du har, og laste ned et egnet klageskjema.