<strong>MANGE KLAGER:</strong> Både Forbrukerombudet og DinSide mottar mange klager fra personer som har fått fakturaer fra dette selskapet. Foto: Boligvurdering.com
MANGE KLAGER: Både Forbrukerombudet og DinSide mottar mange klager fra personer som har fått fakturaer fra dette selskapet. Foto: Boligvurdering.comVis mer

Har du fått faktura herfra?

Selskapet bryter flere norske lover, sier Forbrukerombudet.

Vi har flere ganger skrevet om at norske forbrukere har opplevd seg lurt av nettstedet boligvurdering.com, og Forbrukerombudet har lenge sett på saken og prøvd å komme frem til en løsning med det svenskeide selskapet.

Boligvurdering.com tilbyr en verdivurdering av din bolig til 499 kroner. Denne kostnaden har gått en rekke nordmenn hus forbi, blant annet fordi prisopplysningene er innbakt i nettsidens header og ikke fremkommer tydelig der man bestiller verdivurderingen. Dessuten sier Forbrukerombudet at flere har fått faktura uten å ha bestilt tjenesten.

Hvorfor betale når du kan få en verdivurdering gratis?
Prøv DinSides boligtakstkalkulator!
Svaret er ikke like nøyaktig for alle områder, men vi kan garantere deg at du ikke får regninger i posten etter bruk.

Bryter flere lover

Ombudet sier i en pressemelding at de mener selskapet bak tjenesten, Svensk Bostandavärdering AB, bryter både markedsføringsloven og angrerettloven. Derfor er saken nå sendt over til det svenske Konsumentverket, for at de kan ta opp saken med selskapet.

Har du fått faktura herfra?

Flere fortvilte nordmenn har kontaktet DinSide, etter å ha fått fakturaer fra selskapet. Også etter at vi har advart mot aktøren, har enkelte prøvd tjenesten, uten å registrere at de vil få regning i posten etterpå.

En av våre lesere skriver:
I en annonse på en avis-nettside fikk jeg tilbud om GRATIS boligvurdering eller verdivurdering av bolig. I forvissning om at det var GRATIS fylte jeg ut og sendte skjemaet, jeg var ikke innom nettsiden boligvurdering.com i det hele tatt. (...) Etter noen uker mottar jeg en konvolutt med folder hvor det ligger tre ark: (...) Ark nr 3 viser seg å være en faktura med nr XXXXXX og de har til og med gitt meg et kundenr. XXXXXX.

Det nytter å klage

Om du som denne leseren, mener at du ikke har inngått avtale om vurdering av boligen din mot betaling, vil betalingskravet være i strid med markedsføringsloven. Da må du kontakte selskapet, og bestride kravet skriftlig. For eksempel via epost (som leseren over har gjort).

Og det kan nytte! For dag etterpå melder samme leser tilbake at selskapet har sendt ham svar med beklagelse, og at de har slettet fakturaen.

Krav som bestrides, kan ikke sendes til inkasso eller påføres inkassokostnader. Får du likevel inkassokrav må du gi beskjed til inkassoselskapet om at kravet bestrides. Send gjerne ved korrespondansen du har hatt med selskapet omkring kravet, slik at du ikke får urettmessige betalingsanmerkninger.

Les også: Truer de med inkasso? Her er rådene du bør følge.

Dessuten kan du angre deg

Har du bestilt boligvurdering, men angrer?

- I Norge har vi angrerett ved fjernsalg, og så lenge selskapet har en norsk nettside og markedsfører seg mot nordmenn, så må de forholde seg til norske regler.

Det sa Ole André Tveit, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet til DinSide i mars i år.

Han forklarer videre at har en fått angrerettsskjema med rapporten, må du sende dette tilbake og heve kjøpet innen to uker. Har en ikke fått noe angrerettsskjema, har du hele tre måneder på deg til å bestride kjøpet.

Les også: Angrerett og skjemaer

Når du av en eller annen grunn ikke frem overfor selskapet, kan du ta kontakt med Forbruker Europa, som arbeider med å løse tvister mellom selskaper og forbrukere i EU og EØS-området.